صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۵ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
همراه با نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد /6/

توسط دانش‌آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراوان ساخته شد: پهپادِ عمودپرواز دوزیست

دانش‌آموخته مقطع کارشناسی رشته مهندسی عمران از دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراوان سیستان و بلوچستان نوعی پهپاد طراحی کرده است که به صورت عمودی در آب و خشکی فرود می‌آید و می‌تواند در حالتی که در هوا ثابت ایستاده، به چپ و راست و جلو و عقب حرکت کند.
کد خبر : 20184

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری آنا، عبدالاحد پاکباز درباره این پهپاد گفت: «این پهپاد در واقع نمونه اولیه و ایده خوبی برای طراحی هواپیماهای بزرگی است که تمامی این قابلیت‌ها را خواهد داشت».


وی افزود: «معمولا زمانی که هواپیمایی می‌خواهد ساخته شود، ابتدا در مقیاس آزمایشگاهی نمونه اولیه آن طراحی می‌شود. اگر سازمانی از این محصول حمایت کند، وارد مرحله ساخت هواپیمای بزرگ خواهیم شد».


کاربردهای این پهپاد


به گفته پاکباز، این پهپاد یا هواپیما در مناطق جنگی که غالبا اطراف کوه یا درخت قرار گرفته و برای فرود مناسب نیست، کاربرد دارد. این هواپیما می‌تواند روی برکه یا دریاچه به صورت عمودی فرود بیاید و نیاز به باند فرود ندارد و در واقع، در هر جایی می‌تواند فرود آید. این هواپیما همچنین قابلیت فیلمبرداری و عکسبرداری دارد.


وی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت: «برعکس بقیه هواپیماهای ثابت‌ نشین که اول باید مسیر حرکتی‌شان را مشخص کنند و بعد از طی مسافتی تغییر حرکت دهند، این هواپیما لازم نیست مسیری را طی کند تا تغییر حرکت دهد».


وی درباره مشخصات فنی این هواپیما گفت: «این هواپیما می‌تواند به صورت اتوپایلوت عمل کند؛ یعنی طوری برنامه‌ریزی شود که به صورت خودکار حرکت کند. زیرا مجهز به سیستم موقعیت‌یاب جهانی یا GPS است».


وی افزود: «کاربردهای دیگر این هواپیما در امداد و نجات و همچنین ارائه اطلاعات مربوط به مناطق صعب‌العبور و مرزی و مناطق کوهستانی و دره‌هاست».


پاکباز در مورد نحوه حمایت از این محصول گفت: «مشکل اصلی ما عدم حمایت از اختراعات و محصولات‌مان است. مسئولان باید قبل از اینکه غیرایرانی‌ها این دستگاه را بسازند به فکر حمایت از ما بیفتند. مسئولان باید ما را باور و به ما اعتماد کنند تا قبل از اینکه یک کشور خارجی این طرح را بسازد، خودمان در کشورمان آن را بسازیم».


گفتنی است که این پهپاد در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه علوم و تحقیقات به نمایش درآمده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر