صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۹ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
طی سه ماهه،‌500 میلیون یورو تجارت ایران و ایتالیا بهبود داده شد؛

بیمه ساچه نگاه بیمه‌گذاران را به تجار ایرانی تغییر داد

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا گفت: ساچه نخستین موسسه بیمه‌ای بود که اعتباری 3 میلیاردی و پس‌ازآن 5 میلیارد برای ایران در نظر گرفت که بسیاری از کشورهای دیگر با نگاه به این موسسه بیمه‌ای به تجار ایرانی اعتبار دادند و این چیز کمی نیست.
کد خبر : 201400

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، احمد پور فلاح، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا، با تحلیل روابط تجاری دو کشور گفت: نزدیک به 10 سال پیش، حجم روابط اقتصادی ایران و ایتالیا در مرز 8 میلیارد یورو برآورد می‌شد و در آن زمان دقیقاً 7.7 میلیارد یورو با این کشور تبادل تجاری داشتیم.


وی ادامه داد: این میزان طی شش سال گذشته به 1.4 میلیارد یورو کاهش پیدا کرد و روند رکود تا سه سال پیش ادامه داشت اما لغو تحریم‌ها پایانی بر روند کاهش تبادلات تجاری ایران و ایتالیا بود و پس از برجام هیات‌های متعددی از ایتالیا به ایران سفر کردند که متشکل از فعالان اقتصادی در بخش خصوصی این کشور، دیپلمات‌ها و مسئولان دولتی ایتالیا بودند.


عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، درباره اینکه در سال‌های اخیر امید بر افزایش تبادلات تجاری وجود داشت، افزود: البته این ترمیم به‌اندازه‌ای که مورد انتظار بود محقق نشد و دلیل هم نه به ایتالیایی‌ها بلکه به فشارهای بین‌المللی بازمی‌گشت که به بیشتر کشورهای اروپایی تحمیل می‌شد؛ هرچند به دلیل عدم برقراری امکان استفاده از سوئیفت برای ایران، امکان گردش پول بین دو کشور عملیاتی نشد اما فرایند ترمیم را متوقف نکردیم و در حجم روابط 1.4 میلیارد درجا نزدیم.


پورفلاح با اشاره به تبادلات سه ماه اخیر دو کشور تصریح کرد: در سه ماه اخیر سطح روابط اقتصادی ایران و ایتالیا نزدیک به 500 میلیون یورو ترمیم‌شده و افزایش پیداکرده و بسیاری از بانک‌های درجه‌دو و سه ایتالیا با بانک‌های ایرانی کار می‌کنند و بعید نیست در آینده‌ای نزدیک شاهد برقراری ارتباط پولی و مالی با بانک‌های بزرگ و درجه‌یک ایتالیایی باشیم.


رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا با تاکید بر آنکه ایتالیا بزرگ‌ترین خریدار نفت ما در اروپاست گفت: ایتالیا شریک نخست تجاری‌ ما در اتحادیه اروپاست و تنها کشوری است که تراز تجاری ما با آن مثبت بوده یعنی بیش از اینکه ایتالیا به ما جنس بفروشد، ما به این کشور جنس می‌فروشیم. از حجم روابط تجاری 7.7 میلیارد یورویی شاید 4.5 میلیارد یورو خرید ایتالیا از ماست و واردات ما از این کشور کمتر از 3 میلیارد است. ساچه اولین موسسه بیمه‌ای بود که اعتباری 3 میلیاردی و پس‌ازآن 5 میلیارد برای ایران در نظر گرفت. بسیاری از کشورهای دیگر با نگاه به ساچه به تجار ایرانی اعتبار دادند و این چیز کمی نیست.


وی اظهارکرد:‌ مذاکراتی اقتصادی با ایتالیایی‌ها در زمینه‌های مختلف در جریان است و از قرارداد اولیه تا MOU نوشته‌شده که بعضاً کوچک هستند اما این قراردادهای کوچک نه هدف ایتالیا و نه هدف طرف ایرانی است؛ در مذاکرات بارها اشاره کردیم که نمی‌خواهیم به گذشته بازگردیم. ایران در گذشته‌های دور خریدار محصولات جهان بوده است اما ما امروز به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید در کشور هستیم تا به اشتغال جوانان ایرانی کمک کنیم. با توجه به رکودی که در سطوح مختلف اقتصادی در اروپا حاکم است، ایران بازار جذابی برای کشورهای اروپایی‌هاست.


این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره مذاکرات با خودروسازان ایتالیایی نیز افزود: مذاکره با فیات که تا مقطعی خوب پیش می‌رفت، حالت رکود پیدا کرد البته به نظر من این پروژه متوقف نشده و اگر مشکلات جانبی را حل کنیم، امکان همکاری این شرکت با خودروسازان ایرانی وجود دارد.


وی اضافه کرد:‌ فیات شرکت بسیار خوبی است و ظرفیت بالایی برای رقابت با دیگر شرکت‌های خودروساز اروپایی برای همکاری در ایران دارد. این شرکت می‌تواند خودروهای معمولی باقیمت مناسب در ایران تولید کند بنابراین این پروژه بسته نشده اما با شدت و اندازه سابق هم دنبال نمی‌شود. فیات در چند شرکت بزرگ و چندملیتی سرمایه‌گذاری کرده است و این شرکت‌ها علاقه‌ای به همکاری فیات با ایران ندارند درنتیجه این شرکت با مشکلات عملیاتی روبه‌رو شده است.


پورفلاح در پایان خاطرنشان کرد: بازار ایران برای شرکت فیات جذاب است. فیات پیش از انقلاب هم در ایران حضورداشته است. موسسه فیات در سال‌های اخیر به رشد کمی و کیفی زیادی رسیده است و انواع خودروهای کوچک و خودروهای لاکچری مناسب بازار ایران را تولید می‌کند.


انتهای پیام/

برچسب ها: تحریم
ارسال نظر