صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۴ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
در گفت‎وگو با آنا مطرح شد:

ویژگی‎های وزیر انتخابی علوم از زبان یک مخترع

مخترع دستگاه آب شیرین کن خورشیدی و دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک- تبدیل انرژی از دانشگاه بین‎المللی امام خمینی(ره) معتقد است که وزیر علوم دولت جدید باید توجه خاصی برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان نشان دهد.
کد خبر : 201158

امیرحسین اسماعیلی خجسته، درباره معیارها و شاخص‌های انتخاب وزیر علوم در دولت دوازدهم به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «در هر برهه‌ای از زمان انتظارات و ویژگی‌‎ها از وزیر علوم تغییر پیدا می‎کند و ما هم توقعات و معیارهای خاصی را از وزیر انتخابی علوم در دولت جدید داریم. بنابراین زمانی که آقای روحانی سکان دولت یازدهم را برعهده گرفت بحث "تعامل با دنیا" را مطرح کرد و خواستار بازگشایی مجدد درهای جهانی به ویژه در حوزه‎های علمی، تحقیقاتی و فناوری بر روی کشورمان شد.»


او ادامه داد: «رئیس جمهوری باید در انتخاب افراد برای شکل‎گیری کابینه جدید و معرفی وزیر علوم به همه مسائل گذشته و حال دقت نظر داشته باشد. یعنی از این فضایی که برای کشور، مخترعان و نخبگان با دنیا به وجود آمده باید نهایت استفاده را کرد. بنابراین امیدوارم فردی که قرار است به عنوان وزیر علوم انتخاب و معرفی شود همه شرایط و ویژگی‎های لازم را برای همسویی با سیاست‌های دولت در پیشبرد همکاری و تعامل دانشگاه‌های ایرانی با دانشگاه‎های مطرح دنیا داشته باشد.»


اسماعیلی خجسته در این باره توضیح داد: «وزیر علوم دولت دوازدهم باید برنامه‎های مدونی در تبادل و جذب دانشجویان ایرانی با دانشگاه‌های مطرح جهان داشته باشد. از طرفی یکی از دغدغه‎های مهم وزیر آینده علوم باید اشتغال جوانان به ویژه دانشجویان و دانش‌آموختگان باشد. چراکه یکی از تعاریفی که درباره تحصیلات تکمیلی به میان می‌آید این است که باید افراد "کارآمد و متخصص" را برای برای جامعه و عرصه‎های علمی تربیت کنیم.»


این مخترع در بخش دیگری از سخنان خود به شباهت نوع آموزش در دانشگاه‎های داخلی با خارجی اشاره کرد و افزود: «به عقیده من باید تغییری در سرفصل‌های دانشگاهی رخ دهد؛ متاسفانه برخی از سرفصل‌های دروس دانشگاهی از غرب الگوبرداری شده است در حالی‎که با استفاده از الگو و فرهنگ بومی و ملی کشور و تغییر سرفصل‌های دروس دانشگاهی می‎توانیم از تمامی فرصت‎های داخلی بهره ببریم.»


او ادامه داد: «متاسفانه ما هنوز آموزش‎های لازم را به دانشجویان درباره کارآمدی و تخصص‌گرایی ندادیم و من امیدوارم فردی که قرار است در جایگاه وزیر علوم قرار بگیرد به این امر توجه جدی داشته باشد.»


اسماعیلی خجسته در پایان گفت: «تاکنون هیچ وزیر علومی به قضیه "مهاجرت نخبگان" توجه نکرده و از نخبه هم تعریف دقیقی ارائه نشده است. طبق آمار رسمی و غیررسمی سالانه بیش از 150 هزار نخبه از کشورمان مهاجرت می‎کنند. بنابراین وزیرعلوم دولت دوازدهم باید این معضل بزرگ علمی را حل و فصل کند و تدبیری برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان انجام دهد.»



انتهای پیام/

ارسال نظر