صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۸ - ۲۰ دی ۱۳۹۳

حادثه شارلی ابدو و وضعیت مسلمانان فرانسه

خبرگزاری آنا: حادثه شارلی ابدو به‌خوبی نشان داد مسلمانان جامعه فرانسه تنها زمانی مورد توجه قرار می‌گیرند که عده معدودی از آن‌ها سلاح به دست بگیرند و این توجه زمانی که آن‌ها قربانی خشونت شوند، هیچ‌گاه مشاهده نمی‌شود.
کد خبر : 201

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، احمد مرابات، اولین نفر از آن 12 نفری بود که در حمله روز چهارشنبه به مجله طنز شارلی ابدو کشته شدند. این افسر پلیس 42 ساله مسلمان فرانسوی در همان خیابانی کشته شد که این مجله طنز قرار دارد. مرابات در اولین دقایق حمله تروریست‌ها به دفتر این مجله رفت و توسط یکی از سه مهاجم کشته شد.


پوشش خبری بیشتر رسانه‌ها و روزنامه‌های فرانسوی طی این چند روز، بیشتر مربوط به سردبیر و آن دسته از خبرنگاران این مجله بوده که در حادثه روز چهارشنبه کشته شده‌اند. اما مرابات که اولین قربانی این حادثه بود، کمتر مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است. نتایج سیاسی و رسانه‌ای این موضوع را باید مورد توجه قرار داد. اول از همه این حادثه باعث ایجاد ابهام در اظهارنظرها و باورهایی می‌شود که مسلمانان فرانسه را افرادی تروریست، خارجی و به حاشیه رانده شده می‌دانند. دوم اینکه خط بطلانی می‌کشد بر تبلیغات دولتی فرانسه که مسلمانان را شهروندانی ناقض قانون معرفی می‌کند.


حادثه شارلی ابدو به‌خوبی نشان داد مسلمانان جامعه فرانسه تنها زمانی مورد توجه قرار می‌گیرند که عده معدودی از آن‌ها سلاح به دست بگیرند و این توجه زمانی که آن‌ها قربانی خشونت شوند، هیچ‌گاه مشاهده نمی‌شود. مسلمانان بخش قابل‌توجهی از جامعه فرانسه را تشکیل می‌دهند. اسلام دومین مذهب بزرگ در فرانسه است و مسلمانان حدود پنج درصد از جامعه 66 میلیونی این کشور را تشکیل می‌دهند.


با این حال قوانین و مقررات سختی طی سال‌های گذشته علیه آن‌ها به تصویب رسیده است. قانون منع استفاده از روسری در سال 2004 و غیرقانونی اعلام کردن استفاده از برقع بخشی از این اقدامات و در راستای اسلام‌هراسی است. مقامات فرانسوی سعی داشتند با وضع این قوانین اعلام کنند هویت مسلمانی و فرانسوی در این کشور با یکدیگر سازگار نیستند.


الگوی مذهب‌زدایی فرانسه درواقع شالوده اصلی اسلام‌هراسی در این کشور بوده است. همان‌طور که انتظار می‌رود، این ممنوعیت‌ها جامعه مسلمانان فرانسه را تحت تأثیر قرار داده است.


هدف دولت از پیگیری این سیاست‌ها، تاکید بر هویت فرهنگی دوگانه مسلمانان در این کشور بود تا آن‌ها در نهایت بین اسلام و غرب تنها یک گزینه را انتخاب کنند. با این حال، بخش زیادی از مسلمانان فرانسه هویت اسلامی خود را در خلال این اقدامات محدودکننده حفظ کرده و خود را به‌عنوان زنان و مردانی فرانسوی می‌دانند.


با وقوع حادثه روز چهارشنبه، افراط‌گرایانی از میان دولت و جامعه مدنی فرانسه سعی می‌کنند آن سه تروریست را نماینده جمعیت سه تا شش‌میلیونی مسلمانان فرانسه معرفی کنند. این انتقادها علیه مسلمانان از سوی سیاست‌مداران و رسانه‌ها و با توجه به پیشینه این‌گونه اقدامات اسلام‌هراسانه در فرانسه، مطمئناً باعث اعمال محدودیت‌های بیشتری علیه مسلمانان این کشور می‌شود.


اگرچه اسلام‌هراسی پیش از حادثه شارلی ابدو به کرات در فرانسه دیده شده بود، اما احتمالاً از روز چهارشنبه این محدودیت‌ها بیشتر و شدیدتر خواهد شد. ایجاد ارتباط بین اقدامات تروریستی و مسلمانان فرانسه بی‌شک باعث می‌شود این افراد همواره در مظان اتهام باشند. مرتبط دانستن سه تروریست حادثه روز چهارشنبه با خیل عظیم مسلمانان فرانسه در واقع تنها باعث شعله‌ور‌تر شدن اقدامات تعصب‌آمیز علیه این افراد شده و احتمالاً قربانیان بیشتری در آینده خواهد داشت.


توجه به مسلمانان به‌عنوان قربانیان این‌گونه حوادث و نه به‌عنوان افرادی خطرناک، باعث می‌شود تهدیدهای احتمالی در آینده به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد. علاوه بر این، توجه به افرادی همچون احمد مرابات به جای تاکید بیش از اندازه بر این سه تروریست، موجب می‌شود درک و شناخت بهتری از مسلمانان فرانسه داشته باشیم: شهروندانی عادی که شغل و خانواده داشته و بر اساس تعالیم اسلامی، هرگونه خشونت و تفکرات افراطی‌گرایانه را نفی می‌کنند.


مرابات بیشتر از آنکه یک قربانی و یا مسلمان باشد، با شیوه زندگی و مرگش نشان داد یک مثال از جامعه عظیم مسلمانان فرانسه است. او به عنوان نمادی از قانون‌مداری، هویت مذهبی‌اش را در کنار مسئولیت‌های شهروندی خود حفظ کرد. او یک مسلمان فرانسوی بود و این دقیقاً همان موضوعی است که رسانه‌ها پس از حادثه روز چهارشنبه کمتر به آن توجه کرده‌اند. درحالی‌که او اولین قربانی این حادثه بود، اما اسمش به‌سرعت از تیتر نخست اخبار حذف شد. توجه بیشتر به او به‌عنوان نماینده‌ای از جامعه مسلمانان که قربانی این حادثه شد، بی‌شک می‌تواند جان انسان‌های بیشتری را نجات دهد. موضوع مهم‌تر این است که بیان این حادثه از منظر افرادی همچون احمد مرابات می‌تواند باعث نزدیکی هر چه بیشتر هویت مسلمانی و فرانسوی در جامعه این کشور شود.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر