صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۵۷ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
علی ابراهیم الوزیر در گفت‌وگو با آنا

کمک ایران به یمن تنها در زمینه کمک‌های بشردوستانه است/ سازمان ملل متحد جیره‌خوار سعودی‌ها است

یک فعال حقوق‌بشر یمن با تاکید بر نقض فاحش و همه‌جانبه حقوق بشر در یمن گفت سوال این است که مدعیان حقوق بشر چه فعالیت مثبتی در این زمینه انجام داده‌اند؟
کد خبر : 200128

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بحران یمن روز به روز ابعاد پیچیده‌تری به خود می‌گیرد و در این میان سازمان ملل متحد نتوانسته است با حضور نماینده خود هیچگونه توفیقی در زمینه برقراری صلح داشته باشد. نماینده‌ای که البته با گرایش‌های سعودی خود، اصل عدالت را به کناری گذاشته و باعث شده جنبش انصارالله و کمیته‌های مردمی درخواست خود را برای انتخاب فردی دیگر به‌عنوان نماینده سازمان ملل متحد مطرح کنند.


از سوی دیگر بحران انسانی مناطق جنوبی و غربی یمن را دربرگرفته است و بارها سعودی‌ها در قالب ائتلاف عربی مانع از ارسال کمک‌های بشردوستانه به دست نیازمندان شده‌اند. باوجود این، سعودی‌ها ادعا می کنند که برخی کمک‌های بشردوستانه به طور تدریجی به دست مردم بحران زده یمن رسیده است.


علی ابراهیم الوزیر، از فعالان حقوق‌بشر یمن در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در تشریح ابعاد نقض حقوق‌بشر در یمن گفت: «با نگاهی به تاریخ انتشار اعلامیه حقوق بشر شاهد هستیم که علاوه بر تغییر طیف سیاسی در غرب در اسرائیل نیز چنین حالتی اتفاق افتاد و راهبرد تغییر پیدا کرد. در آن موقع به این نتیجه دست یافتند که نمی‌توانند یکدیگر و به‌ویژه مخالفان را به صورت علنی و مستقیم حذف کنند و از این نظر توانستند با تغییر استراتژی در مواجهه با حقوق بشر، راهکار و ابزار خاص برای حذف غیرمستقیم جریان‌هایی که ناقض منافع غربی‌ها است پیدا کند.»


وی با تاکید بر نقض فاحش و همه‌جانبه حقوق بشر در یمن، تصریح کرد: «زمینه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد در وضعیت فعلی نمی‌توانیم حقوق‌بشر را عملیاتی کنیم و از این منظر باید به داد کشورهای مظلوم برسیم. به‌گونه‌ای که در حال حاضر 200 هزار نفر از شهروندان یمن در خطر مرگ با بیماری وبا هستند و 50 هزار نفر در بمباران عربستان سعودی کشته شدند، حال سوال این است که حقوق بشر در چه جایگاهی قرار دارد و اصولا مدعیان آن چه فعالیت مثبتی در این جهت انجام داده‌اند؟»


ابراهیم الوزیر به بعد دیگری از بحران در یمن پرداخت و درباره موضع جنبش انصارالله درباره انتخاب فرد دیگری به‌عنوان نماینده سازمان ملل متحد در یمن گفت: «فکر نمی‌کنم مشکل همان یک نفر باشد که بخواهد در زمینه صلح میان عربستان و یمن میانجی‌گری کند، مشکل از این بزرگتر است، مشکل خود سازمان ملل متحد است که نظراتش با دوشیدن پول از کشورهای عربی که قصد باج‌گیری از سازمان ملل متحد را دارند و می‌توانند نظراتش را عوض کنند انجام می‌شود.»


وی افزود: «یک نماینده قبل از اسماعیل ولد شیخ احمد به نام جمال بن عمر ماموریت نمایندگی سازمان ملل متحد در یمن را برعهده داشت. این فرد بعد از چندین دور مذاکره و رایزنی با مقام‌های سعودی و یمن به نتیجه‌ای رسید که بحران در نتیجه کارشکنی سعودی‌ها شکل می‌گیرد. او می‌خواست این موضوع را اعلام کند که سازمان ملل متحد با این گزارش مخالف بود و در نهایت او را برکنار کرد.»


ابراهیم الوزیر درباره دلیل برکناری جمال بن عمر گفت: «سازمان ملل متحد دریافته بود که نظر جمال بن عمر خلاف مواضع سعودی است و سازمان ملل متحد نمی‌خواهد چنین اقدامی انجام شود، بنابراین او را برکنارکرد و به جای او اسماعیل ولد شیخ احمد را گذاشتند. ولد شیخ فردی است که گرایش‌های سعودی دارد و هر چه آن‌ها بگویند اطاعت می‌کند. به‌عنوان نمونه، او قبل از آنکه برنامه‌ای در یمن انجام شود به عربستان می‌رود و بعد به یمن می‌آید، همچنین بعد از سفر به یمن مجددا وارد عربستان می‌شود و مواضع مطرح شده را با آن‌ها در میان می‌گذارد و سازمان ملل متحد از این قضیه راضی هست. خودشان هم از این حالت دارند استفاده می‌کنند و بهانه‌ای که می‌آورند پولی است که به عناوین مختلف عربستان به سازمان ملل متحد می‌دهد.»


این فعال حقوق‌بشر یمن در واکنش به ادعاهای تکراری سعودی‌ها با این عنوان که ایران در حوزه های نظامی و مالی از جنبش انصارالله در یمن حمایت می‌کند تصریح کرد: «کشور جمهوری اسلامی ایران به سوی یمنی‌ها دست (کمک) دراز کرده است که از وضعیت کنونی در بیایند و خلاص شوند. از سوی دیگر عربستان سعودی به خاطر همسایه بودن یمن با کشورش نمی‌خواهد این کشور پیشرفت کند چرا که معتقد است پیشرفت یمن می‌تواند بر سیاست و اقتصاد عربستان تاثیرگذار باشد. در واقع آن‌ها معتقدند تقارب یک کشور در کنار پادشاهی عربستان با مواضعشان ناهمخوانی دارد.»


وی افزود: «عربستان از این موضوع نگران است که جمهوری یمن از حالت کنونی که همان فقر و اقتصاد ضعیف است در بیاید و با حمایت‌های ایران در زمینه‌های صنعتی و کمک‌های مالی از وضعیت رکود خارج شود. طبعا عربستان از این موضوعات می‌ترسد و با آن مقابله می‌کند. آنچه که عربستان سعودی در حال ترویج آن است این است که ایران دارد به صورت نظامی از یمن حمایت می‌کند و این موضوع اصلا صحت ندارد. تنها کمکی که ایران به یمن انجام می‌دهد کمک انسان‌ دوستانه است و داروهایی را به مردم نیازمند یمن می‌رساند که باز هم همان داروها از بندرهایی که خودشان بازدید می‌کنند انجام می‌شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر