صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۰۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
چه کسی مجوز فعالیت به پارکبانان داده است؟

شهرداری و پلیس ناتوان در برخورد با پارکبانان

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حالی چندی پیش از غیرقانونی بودن فعالیت پارکبانان در تهران خبر داد که اقبال شاکری عضو شورای شهر تهران هم با انتقاد از ادامه فعالیت این افراد،‌ تاکید کرد: با وجود گذشت دو سال از اتمام قرارداد پارکبان ها توان جمع کردن پارکبان ها را نداریم.
کد خبر : 199665

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، استفاده از پارکبان برای مدیریت پارک حاشیه‌ای با استناد به قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در شرایطی از سوی شهرداری‌های سراسر کشور به خصوص شهرداری تهران پیگیری شد که البته حالا پس از گذشت 6 سال از تصویب قانون و حضور پارکبانان در خیابان‌ها،‌ حضور آنها غیرقانونی اعلام شده است.


اول مردادماه امسال بود که معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در اظهاراتی اعلام کرد: فعالیت پارکبان‌ها غیرقانونی است.


مازیار حسینی تاکید کرده بود که اگر پارکبانی هم دارای قبض سازمان حمل و نقل و ترافیک باشد، بازهم فعالیتش غیرقانونی است و با هماهنگی معاون دادستان تهران به زودی در این زمینه برخورد حقوقی می‌شود.


این اظهارات در شرایطی گفته شده که همچنان بسیاری از پارکبانان در سطح شهر حضور دارند و همین موضوع باعث تذکر جدی اقبال شاکری در آخرین جلسه علنی شورای شهر دوره چهارم تهران شد.



مکانیزه شدن 15 هزار پارکینگ حاشیه‌ای


شاکری در این جلسه گفت: حدود 100 هزار پارکینگ حاشیه‌ای در شهر تهران شناسایی شده که از 15 هزار مورد از این پارکینگ‌ها قرار است تحت پوشش کنترل مکانیزه قرار گیرند. همچنین تاکنون 3هزار پارکینگ تحت پوشش قرار گرفته و قرارداد 12 هزار پارکینگ باقی مانده نیز بسته شده است.


شاکری با انتقاد از شرایط برخی پارکینگ‌های حاشیه‌ای ادامه داد: در حال حاضر این پارکینگ‌های حاشیه‌ای تبدیل به پارکینگ اختصاصی برای برخی ادارات و کسبه شده است و پارکبان‌ها هم به صورت غیرقانونی در حال فعالیت هستند. این در حالی است که براساس اعلام پلیس راهور فعالیت پارکبان‌ها غیرقانونی است.


این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه مردم نباید به پارکبان‌ها پول دهند، گفت: دو سال از موعد قرارداد پارکبان‌ها گذشته است اما پلیس راهور و معاونت حمل و نقل شهرداری توان جمع کردن آنها را ندارند.



قانون چه می‌گوید؟


این انتقادات و اظهارات در شرایطی است که از زمان اجرای قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در خردادماه 1390 تا کنون بیش از 6 سال گذشته و معلوم نیست که فعالیت پارکبان‌ها در این مدت با کدام مجوز قانونی پیش رفته است؟


ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1390 مقرر کرده است که «در شبکه معابر شهری پرترافیک که برابر مقررات راهنمایی و رانندگی ممنوعیت توقف وجود ندارد، با تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، شهرداری‌ها می‌توانند برای مدیریت پارک‌های مجاز حاشیه‌ای ابزارها و وسایل لازم از قبیل ایست سنج (پارکومتر) یا کارت پارک نصب و برای توقف بیش از نیم ساعت در محدوده زمانی 7 صبح تا 9 شب حق توقف مناسبی که میزان آن به پیشنهاد شوراهای اسلامی شهرها و تصویب وزیرکشور تعیین می‌شود بر طبق مقررات مربوط به اخذ عوارض دریافت کنند. توقف بدون مجوز به منزله ارتکاب تخلف توقف ممنوع خواهد بود.»


در تبصره یک ماده 7 آیین‌نامه اجرایی ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی هم که به تصویب هیات دولت رسیده، تاکید کرده که انجام هرگونه تراکنش مالی توسط رانندگان و عوامل متصدی (پارکبان) از ابتدای سال 1395 با استفاده از سامانه‌های پرداخت الکترونیک برون خط (آفلاین) با رعایت قوانین و مقررات نظام بانکداری الکترونیکی انجام می‌شود.


این قانون در خصوص پارک حاشیه‌ای بر چند موضوع تاکید کرده است که مدیریت مناطق پیشنهادی برای اخذ هزینه پارک،‌ منوط به تصویب شورای عالی ترافیک است و برای مدیریت این فضاها هم شهرداری‌ها مکلفند که از وسایلی مانند پارکومتر استفاده کنند و اگر هم قرار است از پارکبان استفاده شود، باید دریافت به صورت غیرنقدی و با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی باشد.


علاوه بر اینها،‌ در بسیاری از نقاط شهر تهران نظیر آنچه که پیش از در معابر اطراف بوستان آب و آتش یا منطقه کلکچال وجود داشت این بود که پارک حاشیه‌ای محدودیت زمانی نداشت و معافیت نیم ساعته برای پارک رایگان هم در نظر گرفته نمی‌شود. اینها همه در حالی استکه مشخص نیست هزینه دریافتی توسط پارکبان‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟ و رسید و قبضی هم در بیشتر موارد به مردم تحویل داده نمی‌شد.



گرفتن پول دستی مجاز نیست!


سردار تقی مهری با تاکید بر اینکه در آیین‌نامه آمده است که پرداخت‌ها باید به صورت الکترونیکی اتفاق بیفتد، تصریح می‌کند: پارکبان می‌تواند در سطح شهر حضور داشته باشد اما کسی که خودروی خود را پارک می‌کند، باید از طریق تجهیزات الکترونیکی که در اختیار پارکبان است هزینه مذکور را بپردازد.


رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه پارکبان‌هایی که خود به صورت دستی از رانندگان پول دریافت می‌کنند و قیمت‌های متفاوتی از رانندگان می‌گیرند مورد تایید پلیس راهور نیستند، می‌گوید: پلیس نیز با متخلفان به طور حتم برخورد خواهد کرد.


بر اساس صحبت‌های رئیس پلیس راهور ناجا و همچنین مصوبه هیات وزیران و ابلاغیه وزارت کشور، پارکبان‌ها اجازه دریافت وجه نقد از شهروندان را ندارند اما نبود زیرساخت‌های کافی و شاید استقبال نکردن مردم از پارکومترها باعث شده که این جولانگاه برای پارکبان‌هایی که به صورت پیمانی با شهرداری همکاری می‌کنند و علاقه‌ای به رعایت قانون ندارند، باز باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر