نگرش دولتی به پژوهش، موجب صرف هزینههای کلان میشود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در بازدید از مرکز نوآوری دانشگاه الزهرا(س)، دانشجویان خلاق و نوآور را زمینهساز تحول فرهنگی دانشگاهها دانست و گفت: «با توجه به ظرفیت بسیار بالای نیروی انسانی خلاق و تحصیلکرده، میتوان انتظار داشت در آیندهای نزدیک نه تنها دانشگاههای ما، بلکه فضای جامعه به واسطه کسب و کارهای نوآور دستخوش تحولی ساختاری شود.»
معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری ادامه داد: «جوانان موجب تغییر و تحول جدی فرهنگی و ساختاری شده و توانستهاند کسب و کارهای سنتی را تغییر دهند، هر جا جوانان پای کار آمدهاند زمینه تحول و تغییرات کسب و کارهای پیشین را ایجاد کردند و موجب تحولات اساسی از جمله تحولات فرهنگی شدهاند و این موضوع، خاصیت نگرش استارتاپی است.»
ستاری، به حمایت از شرکتهای خلاق و نوآور در رویکرد جدید معاونت علمی و فناوری اشاره کرد و گفت: «یک سری از شرکتها خلاقیت و نوآوری را مبنای خود قرار دادهاند و با اینکه پیچیدگی شرکتهای بزرگ را ندارند اما زمینه بسیار مساعدی برای ایجاد اشتغال و کسب درآمد دارند بسیاری از شرکتهای دانشگاهی از جنس همین شرکتها هستند و بر همین اساس حمایت از این شرکتها را در دستور کار داریم. در کنار فرهنگسازی و ترویج این زیستبوم کارآفرینی، حمایت از شرکت خلاق و نوآور در دستور کار است.»
دانشگاهها زمینهساز ایجاد تحول اجتماعی هستند
رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین در جمع رؤسای دانشکدهها، معاونان و اعضای هیئترئیسه دانشگاهالزهرا (س)، مهمترین رسالت دانشگاهها را پیشرفت جامعه به کمک نوآوری فارغالتحصیلان دانست و گفت: «رسالت دانشگاههای ما تربیت نیروی انسانی خلاق و کارآمدی بوده است که بتواند از مسیر کارآفرینی، بدون اتکای به دولت و درآمدهای نفتی ارزش افزوده ایجاد کند.»
رییس ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز، دانشگاه الزهرا(س) را یکی از ظرفیتهای شکوفایی بانوان در عرصه کارآفرینی مبتنی بر فناوریهای نرم برشمرد و گفت: «این دانشگاه میتواند در کارآفرینی و اشتغال زنان بسیار اثرگذار و کمککننده باشد.»
بازشدن فضای نگرش استارتاپی در دل دانشگاهها
ستاری، با تأکید بر اینکه دانشگاه ها باید یک حرکت اجتماعی را شکل دهند و در گام نخست باید فرهنگ تکیه به پول دولتی درآمد نفتی و اشتغال دولتی را اصلاح کنند، گفت: «شکلگیری شرکتهای اسپینآف دانشگاهی، می تواند با ایجاد یک درآمد پایدار زمینه رشد و توسعه دانشگاه و سهولت حرکتش در مسیر نوآوری را فراهم کند.»
رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان، به رشد فرهنگ کسب و کارهای نوآور نسبت به سالهای پیشین اشاره کرد و افزود: «این فرهنگ اکنون در دانشگاهها جای خود را گشوده است و دانشجو با مشاهده نمونههای موفق کسب و کارهایی که از دل دانشگاه برآمدند و درآمد میلیاردی کسب کردند، انگیزه لازم برای پای گذاردن در این مسیر را خواهد یافت.»
معاون علمی و فناوری رییسجمهوری، نقطه متقابل نگرش استارتاپی را رویکرد دولتی به موضوع پژوهش و اشتغال عنوان کرد و گفت: «نگرش دولتی به پژوهش، فناوری و کسب و کار، خروجیهایی را منجر میشود که نهتنها در حل مشکلی از کشور ناتوان هستند، موجب صرف هزینههای کلان میشوند.»
او راهکار این چالش را نقشآفرینی بخش خصوصی به این عرصهها دانست و گفت: «شناخت بخش خصوصی از نیازها و ضرورتها موجب میشود وروداین بخش به عرصه پژوهش، زمینه رشد و پیشرفت را فراهم کند.«
ظرفیت درخور توجه علوم انسانی در ایجاد ارزش افزوده
رییس ستاد توسعه فناوری نرم و هویتساز، علوم انسانی را یکی از مهمترین ظرفیت کارآفرینی برشمرد و گفت: «معاونتهای علمی حرکت در مسیر کارآفرینی علوم انسانی به کمک دانشگاهها را آغاز کرده است چراکه دانشگاهها دارای ظرفیتهای بسیار خوبی در حوزه نرم و هویتساز که میتواند منجر به کسب و کارهای پردرآمد شود.»
ستاری، با بیان اینکه قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان با هدف ایجاد محیطی مساعد برای کسب و کارهای فناورانه اجرایی شد، افزود: «فضا که در ابتدا یک فضای محدود بود به بستری برای حضور بیش از ۳ هزار شرکت دانش بنیان با فروش فراتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان توسعه یافته است، این در حالی است که فروش بسیاری از شرکتها توانی است و کسب و کارهای نوپا به صورت هفتگی رشد دو رقمی را تجربه میکنند.»
انتهای پیام/