صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۵۴ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۶

تشکیل مجمع خیرین فرهنگی کودک و نوجوان در کشور

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از آمادگی کانون برای تشکیل مجمع خیرین فرهنگی کودک و نوجوان خبر داد و گفت: باید از ظرفیت خیرین فرهنگی در شهرها و روستاهای مختلف کشور استفاده شود.
کد خبر : 199498

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا از فارس، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین آغاز به کار همزمان 31 کتابخانه سیار روستایی کانون در تهران، اظهار داشت: کانون آمادگی دارد مجمع خیرین فرهنگی کودک و نوجوان را تشکیل و علاقه‌مندان را به عضویت این مجمع در آورد تا در آینده شاهد یک مشارکت گسترده مردمی در امور فرهنگی کودکان و نوجوانان و یک حرکت مثبت و تاثیرگذار در تمام نقاط کشور باشیم.


وی ضمن قدردانی از نگاه فرهنگی مسئولان سازمان برنامه بودجه کشور و حمایت آنها برای راه‌اندازی 31 کتابخانه سیار روستایی کانون در سراسر کشور، افزود: این کتابخانه‌ها علاوه بر امانت کتاب از امکانات فرهنگی دیگری از قبیل نمایش فیلم، تئاتر عروسکی و دیگر فعالیت‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان نیز برخوردار است.


مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به افزایش این کتابخانه‌ها به 169 مرکز در چهار سال گذشته، گفت: در حال حاضر سیاست کانون بر توسعه‌ کتابخانه‌های سیار روستایی است و در سند چشم‌انداز 1404 کانون، پیش‌بینی کرده‌ایم این کتابخانه‌ها را به 500 مرکز افزایش دهیم که به طور میانگین اگر هر کتابخانه 20 روستا را تحت پوشش قرار دهد، کودکان و نوجوانان نزدیک به 10 هزار روستا یعنی یک سوم روستاهای دارای دست‌کم 20 خانوار کشور، از خدمات این امکان فرهنگی برخوردار خواهند شد.


حاجیان زاده با بیان اینکه یکی از محورهای اساسی فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب و کتبخوانی است، یادآور شد: ما معتقدیم اگر در این حوزه خوب هدف‌گذاری صورت گیرد، زیرساخت‌های فرهنگ و تمدن بالا در جامعه شکل می‌گیرد و جامعه متفکر و کتابخوان، جامعه‌ای قدرتمند خواهد بود که می‌تواند آینده کشور را درست رقم بزند.


وی بیان داشت: در جامعه اندیشه‌ورز، خلاقیت و سلامت روانی وجود خواهد داشت و در این فرآیند اگر بتوانیم کودکان و نوجوانان را به کتابخوانی متصل کنیم، شالوده‌ جامعه متفکر را پایه‌ریزی کرده‌ایم و می‌توانیم به آینده‌ کشور امیدوارتر باشیم.


مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه دانش‌آموزان امروز فردای کشور را می‌سازند، ادامه داد: در این میان مربیان متخصص و با انگیزه‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در 1012 مرکز فرهنگی‌ و هنری ثابت، سیار و پستی این مجموعه‌ فرهنگی تمام تلاش خود را برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و ترغیب و تشویق دانش آموزان به مطالعه و لذت کشف حقایق به کار گرفته‌اند.


حاجیان‌زاده با بیان اینکه این جریان مهم در کانون شکل گرفته و با جدیت هرچه‌تمام‌تر دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: با همین تحلیل که کتابخوانی می‌تواند به رشد و پیشرفت جامعه کمک کند، به سراغ روستاها و مناطق کم‌تر برخوردار، نقاط مرزی و عشایری کشور رفتیم و این بخش‌ها را در اولویت خدمت‌رسانی فرهنگی قرار دادیم.


وی اظهار داشت: علاوه بر شاخص‌های پیشرفت و غنی‌سازی تمدن ایران اسلامی که با کتابخوانی به دست می‌آید، مسایل و آسیب‌های اجتماعی دیگری نیز وجود دارد که با کتابخوانی و فعالیت‌های فرهنگی در مناطق مرزی و حاشیه‌شهرها می‌توان آنها را تا حدود زیادی کاهش داد.


مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اضافه کرد: امنیت فرهنگی در گروی آگاهی و شناخت خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان است و کانون با حضور در روستاها و مناطق حاشیه‌ شهرها تلاش می‌کند این امنیت و سلامت فرهنگی را ایجاد کند.


حاجیان زاده مساله مهم دیگر در این حوزه را توجه به عدالت فرهنگی و ایجاد شرایط و فرصت برابر یادگیری دانست و گفت: اگر به دنبال جامعه‌ای اندیشمند و متفکر هستیم، نمی‌توانیم تنها به شهرها بسنده کنیم؛ چرا که در روستاها و مناطق دور افتاده کشور، دانش‌آموزانی هستند که بسیار مستعدند ‌و باید شناسایی شوند و زمینه‌ رشد آنها فراهم‌ شود.


مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارتباط میان مربیان کتابخانه‌ها و کودکان و نوجوانان را از دیگر مباحث مهمی عنوان کرد که بسیار قابل توجه است و یادآور شد: به یقین هر کتابی که از سوی کودکان و نوجوانان روستایی خوانده می‌شود با کتابی که دانش‌آموزان برخوردار از امکانات می‌خوانند، متفاوت است.


انتهای پیام/

ارسال نظر