صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری ارکستر ملی مطرح شد:

رهبری: فقط نصف درآمد یک شب اجرا در اروپا را گرفته‌ام/ آیین گشایش ارکستر ملی 20 تا 22 خرداد ماه

نشست خبری ارکستر موسیقی ملی، امروز دوشنبه 4 خردادماه با حضور فرهاد فخرالدینی مدیر هنری و رهبر ارکستر ملی، علی رهبری مدیر فرهنگی و رهبر ارکستر سمفونیک تهران و بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی در تالار وحدت برگزار شد.
کد خبر : 19939

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا در ابتدای نشست خبری ارکستر ملی بهرام جمالی با اشاره به فعالیت ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران گفت: «ایده تشکیل سازمانی که موسیقی ارکستری را مدیریت کند، از نیمه دوم سال 93 مطرح شد و در اسفند سال 93 ارکستر سمفونیک تهران رونمایی شد. بحث راجع به ارکستر ملی و سایر ارکسترها نیز مورد بررسی قرار گرفت و مطابق با آخرین توافقات، ارکستر ملی کار خود را با رهبری آقای فخرالدینی از شنبه همین هفته آغاز کرد.»


وی ضمن بیان این مطلب که در آینده نزدیک بروشوری از برنامه‌های ارکستر ملی منتشر خواهد شد، ادامه داد: «همچنان امور مربوط به ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران توسط سازمانی که رسما اسمی برایش انتخاب نشده و ما آن را سازمان ارکسترها می‌نامیم، پیگیری می‌شود.»


ارکستر ملی همان راه گذشته را می‌پیماید


در ادامه این نشست فرهاد فخرالدینی درباره بازگشت دوباره خود به ارکستر ملی گفت: «خوشحالم که بعد از مدتی، دوباره در خدمت موسیقی ملی ایران هستم. می‌دانید که من عمرم را با موسیقی ملی گذرانده‌ام و اولین فارغ‌التحصیل مدرسه عالی موسیقی ایران هستم.»


وی ضمن بیان این مطلب که از سال 77 برای دومین بار رهبری ارکستر ملی ایران را عهده‌دار شده،‌ افزود: «این فرصت پیش آمد که بار دیگر به ارکستر ملی برگردم و در این باره باید بگویم راه من ، همان راهی‌است که از ابتدا آغاز کرده بودم، یعنی همان راهی که موسیقی ملی ایران ژس از مشروطه در اولین کنسرت درویش‌خان آغاز شد و بعدها توسط افرادی چون وزیری و رح‌ا.. خالی از پی گرفته شد.»


رهبر ارکستر ملی اظهار داشت: «من معتقدم هنوز هم موسیقی ملی برای مردم جذابیت دارد و من آمده‌ام تا همان راهی که در گذشته در پیش گرفته‌بودم، ادامه دهم.»


در ارکستر سمفونیک اخراجی نداشتیم


در بخش بعدی این نشست، علی رهبری نیز ضمن تایید سخنان فخرا‌لدینی و یادآوری ارکستر دهلوی، درباره گشایش دوباره ارکستر ملی گفت: «روز شنبه که آقای فخرالدینی آمدند، گفتم که این آرزوی من بوده تا بچه‌های هر دو ارکستر به هم نزدیک شوند و من از این بابت بسیار خوشحالم.»


وی با اشاره به انتشار برخی از اخبار در مطبوعات گفت: «ایجاد تغییرات در ارکستر سمفونیک، کار سختی بود. زیرا بعضی از اعضا به دلیل رودربایستی‌ها و هم‌بستگی‌ها با مشکلاتی روبرو بودند و این مساله برای یک رهبر سختی‌های زیادی را ایحاد می‌کند اما خوشبختانه من از پس کار برآمده و تقریبا تمام لیدرهای ارکستر تغییر کرده‌اند.»


وی ادامه داد: «این مساله احتمالا دلخوری‌هایی را ایجاد کرده اما برخلاف آنچه برخی مطبوعات منتشر کردند،‌ ما اخراجی نداشتیم، تنها از برخی نوازندگان و لیدرها خواسته‌ام مطابق با روندی که در تمام جهان وجود دارد، به دلیل بالا رفتن سن‌شان در جایگاه دوم بنوازند.»


رهبری ضمن بیان این مطلب که هدف من فقط اصلاح امور است، با اشاره به برخی از نوازندگان و اعضای ارکستر گفت: «آقای فریوسفی از بهترین نوازنده‌های ما است می‌تواند همچنان در کنار ما باشد به شرط آنکه کارهای استدیو‌یی خود را که باعث ایجاد اخلال در نظم ارکستر می‌شود، کنار بگذارد.»


وی ادامه داد: «درمجموع نزدیک به 25 تغییر در ارکستر سمفونیک تهران ایجاد کرده‌ام و احتمالا در آینده این تغییرات بیشتر هم خواهد شد. اما در حال حاضر از این تغییرات و شرایط به وجود آمده لذت می‌برم زیرا تقریبا کار انجام شده. است.»


رهبر ارکستر سمفونیک خاطر نشان کرد: «یکی از اتفاقات خوبی که رخ داده، بازگشتن 5 نوازنده مطرح به ایران است که همراه من از وین به ارکستر سمفونیک تهران پیوستند. همچنین تقاضاهای همکاری دیگری هم مثل نوازندگی کنتر باس وجود دارد که پیگیر آن‌ها هستیم.»


وی همچنین درباره سایر ارکسترها نیز گفت: «ارکستر مجلسی زهی به آقای کیارس سپرده شده، جاوید مجلسی ارکستر سازهای برنجی را هدایت می‌کند، درصدد راه اندازی ارکستر معاصر نیز هستیم. همچنین امیدوارم بتوانم ارکستری از سازهای واقعی ایرانی ایجاد شود که تماما در آن از سازهای ایرانی استفاده شود.»


عذرخواهی علی رهبری از مطبوعات و خبرگزاری‌ها


در ادامه این نشست، خبرنگاران با اعتراض به علی رهبری درباره اظهاراتش در اولین اجرای ارکسترسمفونیک تهران از او توضیح خواستند و رهبری در پاسخ به آن‌ها گفت: «قطعا منظور من تمام رسانه‌ها و خبرنگاران نبوده است و اگر این باور را ایجاد کرده‌ام، عذر می‌خواهم.»


وی افزود: «ناراحتی من این است که وقتی اخبار غلط توسط افراد مختلف رسانه‌ای می‌شدند، چرا هیچ خبرنگاری با من تماس نگرفت تا من او را در جریان حقایق بگذارم. اما با این وجود بابت واکنشی که نشان دادم، عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم در آینده با سبک کارم این عذرخواهی را ثابت کنم.»


1500 یورو برای مدیریت هنری ارکستر سمفونیک تهران


سوال بعدی خبرنگاران در این نشست، راجع به مبلغ دست‌مزد علی رهبری بود. پاسخ دادن به این سوال برای بهرام جمالی کار ساده‌ای نبود اما پس از اصرار خبرنگاران اعلام کرد: «تعرفه دستمزد رهبری در سه بخش مدیریت هنری، رهبری رپرتوآرهای جدید و رهبری رپرتوآرهای قدیمی دسته بندی شده و در بند اول،‌ ایشان ماهانه 1500 یورو دریافت می‌کنند.»


رهبری در ادامه گفت: «من رقمی که در ارکسترهای دیگر جهان می‌گیرم را اعلام کردم اما گفتم در نهایت هر مبلغی که به من پیشنهاد کنید، خواهم پذیرفت.»


وی درباره دست‌مزدی دو تعرفه دیگر خاطر نشان کرد: «اعلام رقم دقیق در هیچ جای دنیا مرسوم نیست و مشکلاتی را در روند قراردادهای خارجی رهبران ایجاد می‌کند. اما همین‌قدر بگویم که من برای 4 اجرا، 50 درصد مبلغی را گرفته‌ام که از یک‌ شب اجرا در ارکستر مادرید یا سئول می‌گرفتم.»


حضور کیوان ساکت،‌ سالار عقیلی و محمد معتمدی در آیین گشایش ارکستر ملی


فرهاد فخرالدینی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ارکستر ملی توضیح داد: «همچنان معتقدم دو ارکستر باید نسبت به یکدیگر استقلال داشته‌باشند. با این رویکرد سرگروه‌های ارکستر ملی از ارکستر سمفونیک مستقل شده‌اند. البته هنوز با مساله نوازندگان مشترک نیز روبرو هستیم که امیدوارم مشکلی را ایجاد نکند و در آینده هر نوازنده در یک ارکستر مستقل باشد.»


وی ضمن بیان این مطلب که تمام نوازندگان ارکسترملی هنوز به سازمان ارکسترها راه پیدا نکرده‌اند، درباره آیین گشایش این ارکستر اظهار داشت: «در آغاز برنامه گشایش که 20، 21 و 22 خردادماه در تالار وحدت برگزار می‌شود، کیوان ساکت کنسرتوی نوشته من را که کنسرتو تار است، خواهد نواخت و در ادامه نیز قطعات بعدی را همراهی خواهد کرد.»


فخر‌الدینی افزود: «همچنین در این برنامه سالار عقیلی و محمد معتمدی که هر دو از خوانندگان خوب کشور هستند، خواننده ارکستر خوهند بود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر