صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۹ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۶

در زمان وقوع تصادف "جرحی" چه باید بکنیم؟

معاون عملیات پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه در تصادف جرحی، راننده حق جا به جا کردن وسیله نقلیه را ندارد، گفت: در صورتی که وسیله نقلیه دیگری برای انتقال فوری افراد مجروح به مراکز درمانی موجود نباشد، راننده وسیله نقلیه در تصادف، می‌تواند فرد مجروح را با ماشین خودش به مراکز درمانی برساند.
کد خبر : 199355

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، به وقوع سانحه منجر به فوت یا جرح یا خسارت، بین دو یا چند وسیله نقلیه یا محمول آن، یا بین یک وسیله نقلیه یا انسان، حیوان یا اشیاء ثابت در راه تصادف می‌گویند. همچنین به خروج یک وسیله نقلیه در راه و واژگون شدن آن هم تصادف گفته می‌شود. تصادفات به دو دسته جرحی و خسارتی تقسیم می‌شود؛ در تصادف جرحی، حداقل یک مجروح در صحنه تصادف وجود دارد.


در ماده ٨٨ آیین نامه راهور، مسئولیت واحدهای پلیس راه و راهور در اعزام کارشناس تصادف به محل حادثه به محض اطلاع از وقوع آن تصریح شده که مورد عمل قرار می‌گیرد.


سرهنگ علی اصغر مهری، معاون عملیات پلیس راهور ناجا در این باره گفت: در هر راهی که حادثه اتفاق بیفتد، به لحاظ اهمیت موضوع، راننده وسیله نقلیه‌ای که مرتکب این تصادف شده، موظف است بلافاصله وسیله نقلیه را در محل تصادف متوقف کند و به هیچ عنوان حق جابه جا کردن وسایل نقلیه را ندارد و باید تا حضور افسر کارشناس، صحنه تصادف را حفظ و از برهم زدن آن خودداری کند، چرا که با تغییر اوضاع، ممکن است کارشناس تصادفات در تشخیص مقصر حادثه دچار اشتباه شود و تصمیمی بگیرد که موجب تضییع حق یکی از طرفین تصادف شود.


وی ادامه داد: اگر هم افسر کارشناس متوجه تغییر در وضعیت صحنه تصادف شود، باید به عنوان وقوع جرم صحنه سازی تصادف، گزارش آن را به عوامل انتظامی اعلام و می‌تواند از ترسیم کروکی خودداری کند و باید با دستور قضایی، کروکی فرضی ترسیم شود که مشکلات خاص خود را دارد.


مهری در ادامه توضیح داد: مسئولیت مهمی که این ماده از آئین نامه راهنمایی و رانندگی به عهده این قبیل رانندگان گذاشته، آن است که مکلفند به سایر رانندگانی که در حال تردد در محل حادثه رانندگی هستند، وقوع تصادف و احیانا بسته بودن یا وجود موانع در راه را اطلاع دهد و به این خاطر در هنگام شب باید ٣ چراغ الکتریکی با نور قرمز که از ١٥٠ متری دیده شود یکی در فاصله ٧٠ متری پشت سرصحنه تصادف، یکی کنار وسایل تصادفی و یکی را هم ٧٠ متو جلوتر (اگر مسیر به صورت رفت و برگشت است) نصب کند و در روز باید از مثلث خطر شبرنگ به همین نحو استفاده کند.


معاون عملیات پلیس راهور ناجا افزود: با این کار سایر رانندگان خواهند فهمید که آنجا تصادف شده و احتیاط لازم برای برخورد نکردن با وسایل تصادفی را به عمل خواهند آورد.( اگر هم با این شرایط تصادف کنند، دیگر آن راننده اولیه، مقصر نخواهد بود.)


مهری با اشاره به این که در تصادف جرحی، راننده حق جا به جا کردن وسیله نقلیه را ندارد، گفت: ولی باید بلافاصله نسبت به انتقال مجروحان به مراکز درمانی اقدام کند، البته طبق تبصره ماده ٨٧ آیین نامه راهور، در صورتی که وسیله نقلیه دیگری برای انتقال فوری افراد مجروح به مراکز درمانی موجود نباشد، راننده وسیله نقلیه در تصادف، می‌تواند فرد مجروح را با ماشین خودش به مراکز درمانی برساند و فقط باید محل قرار گرفتن چرخ‌های اتومبیلش در سطح راه را روی زمین علامت گذاری کند ( البته چنانچه بتواند با دوربین فیلم برداری کند یا عکس بگیرد، ترجیحا بهتر است) تا کارشناس تصادفات، راحت‌تر در مورد تصادف نظریه اعلام کند.


وی توضیح داد: این عمل راننده، مصداق بر هم زدن صحنه تصادف نیست و شایسته است افسر کارشناس تصادفات، در اسرع وقت که هنوز آثار سانحه موجود است، نسبت به بازدید صحنه و ترسیم کروکی اقدام کند و اگر هم امکان انتقال مجروح یا وسیله نقلیه دیگری بود، حق انتقال خودرو را ندارد و باید علائم هشدار دهنده را برای اطلاع سایر رانندگان مورد استفاده قرار دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر