صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۸ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۴
در دانشگاه علم و صنعت مطرح شد

4 جبری که دانشجوی ایرانی باید بر آن غلبه کند، به روایت سخنگوی حزب اعتدال و توسعه

برنامه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با سخنگوی حزب اعتدال و توسعه، روز گذشته به دعوت تشکل مجمع حزب ا... این دانشگاه برگزار شد.
کد خبر : 19909

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، غلامعلی دهقان در این مراسم گفت : ما به عنوان اولین حزبی که جریان اعتدال را به کشور معرفی و از کاندیداتوری دکتر روحانی حمایت کردیم اکنون در دو سالگی دولت اعتدال ، قضاوتمان این است که کشور به مسیر عقلانیت بازگشته است.


وی در ادامه، چهار جبری که دانشجوی آرمانی ایرانی باید برای پیشرفت و اعتلای ایران اسلامی بر آنها غلبه کند را برشمرد و گفت: قبل از همه باید به جبر طبیعت غلبه کنیم که قاعدتا بر پایه علم نوین بشر امکان پذیر است و بر دانشجویان ما واجب است که به عنوان سرمایه غنی انسانی کشور به علم و دانش اهمیت دهند و آن را در جهت افزایش ثروت و قدرت کشور به کار بندند. در ژاپن زلزله هشت ریشتری دو نفر را به کام مرگ می نشاند و در رودبار هفتاد درصد شهر ویران می شود و این نشان فاصله علمی ما و آنهاست در عمل؛ در حالی که جوانان ما در استعداد کم ندارند.


«تسلط بر جبر تاریخ» دومین ویژگی بود که دهقان به آن اشاره کرد.


این تحلیلگر تاریخ پس از ارائه گذری از تاریخ قاجار تا امروز فهم درست تاریخ را برای دانشجویان لازم دانست و حاصل آن را این گونه بیان کرد: اتفاقات و افراد مثبت مختلفی در تاریخ ما حضور داشته اند؛ چه در ایران باستان و چه پس از حضور اسلام در ایران که به گفته ابن خلدون در آن دوران ، هر نابغه ای دید از خطه تمدن ایران یافت.


دهقان با اشاره به اشتباهات غرب از جمله نگاه استعماری به بعضی کشورها در دوره هایی از تاریخ گفت: باید بپذیریم که در کنار تاریخ ما که شامل اشتباهاتی هم است ، خیزشی در غرب نیز اتفاق افتاد.


وی ویژگی سوم دانشجوی آرمانی را تسلط بر جبر محیط دانست و گفت: خواسته یا ناخواسته قسمتی از عقاید ما حاصل محیط اطراف ما است. دانشجوی واقع بین باید مسیر رسیدن به اهداف را با توجه به واقعیات تعیین کند و بداند که اگر به دنبال تاثیر در جامعه هستیم باید بر پایه واقعیات جامعه خود تحلیل ارائه دهیم که البته هزینه فایده مورد نظر اعتدال ، به معنی توازنی بین واقعیت و آرمان است و نه نافی آن.


سخنگوی حزب اعتدال و توسعه افزود: جبر چهارمی که باید با آن برخورد کنیم ، غلبه بر نفسمان است که با این مدیریت انسان اخلاقی ساخته می شود، انسانی که نیاز هر جامعه پیشرو و رو به جلویی است.اشتباه است اگر تصور کنیم بعد از توافق با مثلا امریکا مشکلات کشور تماما حل می شود. بلکه با تحول شخصیت ایرانی فارغ از صنف و طبقه ، توسعه عینی می شود و البته اخلاق سهم کمی در توسعه کشور ندارد که به علت غلبه نفس است که متاسفانه حتی در بین سیاست مداران ما نیز برخی خارج از اخلاق رفتار می کنند و همین می تواند صدمات زیادی به تاریخ کشور ما بزند.دهقان این چهار ویژگی را شرط خود آگاهی برشمرد.


در پخش پرسش و پاسخ، دانشجویان ضمن حمایت کلی از دولت یازدهم از تاکیدشان بر اجرای همه قول های دولت اعتدال هنگام انتخابات گفتند؛ خصوصا از مطالباتشان در مورد ایجاد فضای امن و آزاد در دانشگاه برای دانشجویان و اساتید و حق داشتن تشکل هایی مستقل از تفکرات دانشجویان؛ دهقان نیز از اهتمام دولت در تحقق همه قول هایش به دانشجویان سخن گفت، هر چند او تاکید کرد: باید ضمن انتظار از دولت موانع را هم در نظر بگیریم که اتفاقا طی مقدمه از آن با نام جبر محیط نام بردم.








ما به عنوان خانواده اعتدال باور داریم که مذاکره از جنگ دشوارتر است و این مایه شرم ما بود که عکس رئیس جمهور قبلی ما در کنار تصویر هیتلر در دست مردم کشوری باشد و فردی با آبروی نمایندگی مردم ایران با دوسوم صندلی خالی کشورها سخنرانی کند. امروز جهان حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناخته است.

دهقان هم چنین به سوالات متعدد دانشجویان منتقد دولت در اشاره به مصادیق منفی در سیاست داخل و خارجی اجمالا پاسخ داد و گفت: برخورد گزینشی در قضاوت در مورد چنین مساله کلانی اشتباه است و اگر روند کلی مدیریت کشور در این دو سال را ببینیم ، پس از دوره ای که ارزش پول کشور را به یک سوم کاهش دادند ، قطعا عقلانیت متصل به پیشرفت در آن مشهود است و ما اتفاق بیست و چهارم خرداد را پاسخی به بحران ساخته شده در هشت سال گذشته می دانیم.


پس از این قسمت صحبت های دهقان که با تشویق دانشجویان روبرو شد، نوبت به صحبت های دانشجویان درباره سیاست خارجی دولت رسید که دهقان در صحبت های این قسمت که گاهی به مجادله کشیده می شد، گفت: مردم در 24 خرداد عقلانیت را به کشور باز گرداندند که امروز بدون کاهش اندکی از عزت ایرانیان، بر سر میز گفتگو با شش قدرت جهانی نشسته ایم و تصویر ایران در جهان را بهبود بخشیده ایم.


دهقان در دفاع از دیپلماسی اعتدال افزود: ما به عنوان خانواده اعتدال باور داریم که مذاکره از جنگ دشوارتر است و این مایه شرم ما بود که عکس رئیس جمهور قبلی ما در کنار تصویر هیتلر در دست مردم کشوری باشد و فردی با آبروی نمایندگی مردم ایران با دوسوم صندلی خالی کشورها سخنرانی کند. امروز جهان حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناخته ،در مساله آب سنگین ما تعیین کننده بودیم ، فردو را برای تحقیق داریم و تعداد سانتریفیوژ از جزئیاتی است که آن هم انشاءالله مدیریت عقلانی خواهد شد.


در ادامه دانشجویان از نداشتن تشکل واقعا مستقل در دانشگاه علم و صنعت گلایه کردند و حتی برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در این دانشگاه را نیز ناممکن دانستند که دهقان در پاسخ خود ضمن درخواست حمایت ریاست دانشگاه از دانشجویان آزاد اندیش ، سیاست دولت را در استقلال دانشگاه در کنار رعایت حق قانونی دانشجویان در داشتن تشکل و انتقاد از مسئولین بیان کرد و گفت : نباید مقصر را آقای روحانی بدانیم. بخش عمده ای از مشکلات ما فرهنگی است. وی داشتن تشکل های قانونی را مفید و لازم برشمرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر