دانشگاه پیامنور به ماموریت اصلی خود بازگردد/ نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه قانونی نیست
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر مجتبی شریعتی با حضور در برنامه تلویزیونی "زاویه" بر حمایت وزارت علوم از آموزش عالی الکترونیکی در کشور تاکید کرد و گفت: باید به آموزش عالی مجازی بها داده شود، چرا که این نوع آموزش در تعاملات بینالمللی نقش کلیدی دارد و نمیشود بدون توجه به آموزشهای الکترونیکی از اندیشه و یافتههای دانشمندان خارجی استفاده کنیم. بنابراین این روش آموزشی همواره در سیاستهای آموزش عالی وزارت علوم مورد حمایت قرار گرفته است.
او در ادامه تاکید کرد: دانشگاه الکترونیکی این است که لزوما در شیوه آموزش الکترونیک متمرکز شود و ماموریت آن باید به گونهای باشد که بتواند داوطلبانی که به هر دلیلی نتوانستند در کلاسهای درس حضور فیزیکی داشته باشند را جذب کنند. اساسا دانشگاههایی که در حوزه غیر حضوری تعریف میشوند در همه دنیا این ماموریت را دارند. به طوری که در انگلستان دانشگاه الکترونیک 47 سال پیش تاسیس شد و بیشترین دانشجاوان آنها افرادی بودند که در مناطق محروم حضور داشتند و امکان حضور فیزیکی آنها در کلاسهای درس وجود نداشت.
معاون آموزشی وزارت علوم ماموریت دانشگاه الکترونیک در کشور که اختصاصا با دانشگاه پیام نور تعریف میشود باید به گونه باشد که افراد طالب علم در همه جای کشور را که امکان حضور در کلاسها درس را ندارند جذب کند. بنابراین لازم است زیر ساختهای این دانشگاه برای آموزش مجازی تامین شود و دانشگاهی موفق است که تمامی امکانات خود را در جهت تامین زیر ساختهایی که ماموریت آن تعریف شده است، اختصاص دهد.
او افزود: دانشگاه پیام نور میتواند در راستای ماموریت خود بخشی از کلاسها را نیمه حضوری و به منظور رفع اشکالات دانشجاوی اختصاص بدهد و این کلاسهای نیمه حضوری فقط باید به منظور رفع اشکال برگزار شود.
شریعتی با تاکید بر این که وزارت علوم از روش آموزش الکترونیک که روشی مفید، موثر و کارآمد است، حمایت میکند گفت: حتی دانشگاههای دیگر در کشور که ماموریت آموزش حضوری ندارند نیز میتوانند از این شیوه برای دسترسی به اهداف خودشان استفاده کنند. البته معنی وزارت علوم از آموزش الکترونیک به معنای مطلق الکترونیک نیست، اما ماموریت اصلی باید آموزش مجازی باشد.
او با بیان این که ماموریت دانشگاه پیام نور در کشور ما به درستی تعریف نشده است، گفت: اگر به حضور فیزیکی و تمام وقت استاد و دانشجو که همان حاضر بودن در سر کلاس است، را به دانشگاه پیام نور تعریف کنیم، همان اتفاقی که برای دانشگاه آزاد افتاد نیز پیش خواهد آمد. در واقع دانشگاه آزاد در دهه 60 به منظور آموزش الکترونیک شکل گرفت، اما در مراحل بعدی همانند سایر دانشگاهها ماموریتهای خود را دنبال کرد.
به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، دانشگاه پیام نور یکی از نهادهای آموزش غیر حضوری باید در ماموریت خود که همان آموزش الکترونیکی است قرار بگیرد، اگر چه ما از آموزشهای تلفیقی و ترکیبی در این دانشگاه حمایت میکنیم و اصلاحات اخیر اساسنامه این دانشگاه نیز دقیقا در همین راستا صورت گرفته است و در این اساسنامه تلاش کردیم وضعیت دانشگاه پیام نور بهبود و ارتقا یابد و به آموزشهای تلفیقی یا ترکیبی نیز توجه شود، اما مجددا تاکید میکنم که پایه اصلی این دانشگاه آموزش الکترونیکی است و باید با پیشرفت علم و تکنولوژی در دنیای فعلی و شیوههای ناون دانش در دنیا، دانشگاه پیام نور نیز از این فرصت برای ارتقای ساختارهای الکترونیکی خود استفاده کند.
شریعتی از توسعه ساختارهای فیزیکی در دانشگاه پیام نور، انتقاد کرد و گفت: دانشگاه پیام نور نزدیک به 23 میلیون متر مربع مساحت دارد که یک و نیم میلیون متر مربع آن زیربنای مفید است و 15 میلیون متر مربع نیز پروژههای نیمه تمام در این دانشگاه وجود دارد. اگر هدف آموزش در این دانشگاه، آموزش های مجازی است باید در این عرصه سرمایهگذاری شود و منابع خود را صرف تامین زیر ساختهای آموزش الکترونیکی کنیم تا در نتیجه آن کوچکترین و محرومیت ترین مناطق کشور نیز از این آموزش ها استفاده کنند.
او تاکید کرد: در حال حاضر بیش از چهار هزار هیات علمی و 700 هزار دانشجو در دانشگاه پیام نور وجود دارد، یعنی نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه 175 است. این در حالی است که در قانون نسبت استاد و دانشجو در دانشگاه پیام نور 257 نفر ذکر شده است.
معاون آموزش وزارت علوم در خصوص عملکرد 23 دانشگاه کشور که از آموزشهای مجازی استفاده میکنند نیز بیان کرد: اگر این دانشگاهها وارد عرصه آموزش مجازی شدند باید به ماموریت آنها توجه کنیم. در واقع ماموریت اصلی این دانشگاهها ، جذب دانشجو به شیوه حضوری است. سیاستگذاری آنها نیز در این زمینه صورت میگیرد. اگر دانشگاه تهران ماموریت اصلی را به سمت آموزشهای غیر حضوری سوق دهد این اقدام آنها مشکل دارد. بنابراین تاکید وزارت علوم این است که دانشگاهها در کنار ماموریت اصلی خود به آموزش های غیر حضوری نیز توجه کنند.
او ادامه داد: ماموریت اصلی دانشگاه پیام نور بر خلاف سایر دانشگاههای کشور غیر حضوری و الکترونیکی است. بنابراین باید ساختارها برای تامین این آموزش ها تعریف شود. در حال حاضر این دانشگاه 530 واحد در کشور دارد که این واحدها همانند دانشگاههای حضوری ساخت و سازهای فیزیکی میکنند. این در حالی است که دانشگاههای دولتی از امکانات فیزیکی این دانشگاه بهره میبرند. تاکید ما بر این است که دانشگاه پیام نور به جای هزینه و سرمایهگذاری در راستای تقاوت ماموریت خود هزینه کند. چرا که اگر زیر ساختهای آموزش غیر حضوری در این دانشگاه فراهم شود محدودیت ظرفیت در این دانشگاه وجود نخواهد داشت.
در ادامه دکتر احمد بخارایی، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور با تاکید بر این که 22 درصد دانشجاوان کشور در دانشگاه پیام نور مشغول به تحصیل هستند، گفت: حدود 820 هزار دانشجو از سه میلیون و 800 دانشجاو کشور در دانشگاه پیام نور حضور دارند و این میزان درصد قابل توجهی از جمعیت را در بر میگیرد.
او در ادامه تصریح کرد: متاسفانه دانشگاههای پیام نور در دولتهای نهم و دهم به دلیل سیاسی شدن، رشد کمی بی راوهای داشت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این دانشگاه به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کردند و با اصرار به راهاندازی واحد دانشگاه پیام نور در شهرستان خود از آن به عنوان کارنامه موفق در دوره ماموریت خود استفاده کردند.
برخی افراد از واژه عدالت آموزشی بهرهبرداری سیاسی میکنند
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور با تاکید بر این که نباید عبارت آموزش غیر حضوری را در خصوص دانشگاه پیام نور استفاده کنیم، گفت: این نوع آموزش در تاریخ آموزش عالی کشور وجود نداشته است و ما به غلط همواره از این نکته استفاده کردهایم. در سال 70 که اینترنت در کشور ما شیوع نداشت از آموزش مکاتبهای استفاده میکردند. بنابراین غیر حضوری بودن آموزش واژه درستی نیست ، بلکه دانشگاه پیام نور تلفیقی از آموزش مجازی و ترکیبی است و امروزه نیز باید از آن یک آموزش تلفیقی یا پیوندی یاد کنیم.
دکتر بخارایی با تاکید بر این که دانشگاه پیام نور باید یک دانشگاه تلفیقی باشد، افزود: آموزش ترکیبی یک تکنولوژی برتر و قابل دفاع است و نمیتوان پیام نور را ملزم به پیراو از آموزش الکترونیکی کرد.
بخارایی همچنین با تاکید بر این که دانشگاهها در ایران رنگ و باو سیاسی دارد، گفت: متاسفانه برخی از افراد از واژه "عدال آموزشی" بهرهبرداری سیاسی میکنند و با اهداف سیاسی دانشگاهها از جمله دانشگاه پیام نور را با چالش روبرو میکنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور در پایان تاکید کرد: به طور کلی دانشگاه پیام نور نمیتواند حرکت ارتجاعی داشته باشد و به به عقب برگردد. برگشت به عقب برای این دانشگاه تحت عنوان "آموزش غیر حضوری" مطلوب نیست ، بلکه باید به سمت آموزشهای ترکیبی حرکت کند.
انتهای پیام/