صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۴ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۶

نقش آفرینی مثبت زنان در مدیریت گردشگری

تیمور خالدی کارشناس گردشگری استان کردستان است و به واسطه سالها فعالیت در این حوزه به خوبی با نقاط ضعف و قوت گردشگری این استان آشنایی دارد. او نقش زنان را در توسعه گردشگری بسیار تاثیرگذار می‌داند.
کد خبر : 198290

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، تیمور خالدی که معتقد است در دنیای کنونی نگاه بیشتری به سوی افزایش مدیریت زنان در عرصه‌های مختلف تصمیم‌گیری معطوف شده و این موضوع نشات گرفته از موفق عمل کردن زنان است، در خصوص نقش آفرینی زنان در مدیریت گردشگری مقاله‌ای در اختیار ما گذاشته است که می‌خوانید:



مردان با توجه به خصوصیات ذاتی که دارند و موقعیتهای که جامعه برای آنها فراهم می نمود در ادوار گذشته شاید موفق تر عمل می کردند و این به دلیل نیاز به حضور آنان در آن برحه زمانی در راس هرم مدیریتی و تصمیم گیری بوده است، دنیای کنونی به ویژه درصنعت گردشگری یک دنیای عاری از خشونت و تبعیض جنسیتی است، چرا که در دنیای امروز، برای تحقق اهداف و توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی زنان به عنوان نیروی فعال و سازنده می توانند بسیار موثر تر از مردان عمل کنند. زنان قطعاً تأثیر بسیاری در روند توسعه و افزایش کمّی و کیفی صنعت گردشگری خواهند داشت و این یادداشت در صدد است، ضمن تقدیر از حضور مردان در ادوار گذشته در پست مستقیم مدیریت صنعت گردشگری کشور، فرصتی جدید برای زنان توانمند کشور ایجاد نماید و همچنین به بحث چگونگی رابطه میان موقعیت زنان و تأثیر گذاری و مشارکت آنان در پستهای مدیریتی به عنوان گسترده ترین شاغلین و فعالین صنعت گردشگری و همچنین بعنوان نیمی از نیروی فعال جامعه در فعالیت های اقتصادی، برای تحقق توسعه گردشگری و عدالت اجتماعی بپردازد. که امید است راهگشای توسعه بیش از پیش صنعت گردشگری در تمامی نقاط کشور عزیزمان باشد، که سالیان متمادی است چشم انتظار ایجاد اشتغال و توسعه در صنعت گردشگری هستند.


برنامه ها و شیوه های مدیریتی گردشگری کشور تاکنون نتوانسته است ارتباط موثر و تنگاتنگ بین فعالین گردشگری و دولت را میسر سازند. صنعت گردشگری کشور از زمان ادغام سازمان ایرانگردی و جهانگردی با میراث فرهنگی و صنایع دستی آنگونه که باید و شاید نتوانسته به نیازهای فعالین این صنعت پاسخ دهد، این موضوع را در عدم توسعه متوازن زیرساخت‌های گردشگری در استانهای مختلف می توان مشاهده کرد. در کشور فقط استان‌هایی که دارای زیرساخت‌های کافی هستند از صنعت گردشگری سود می برند و در سایر استان‌ها اگر ادارات دولتی نباشد شاید اکثر هتل‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی ورشکست شوند. در واقع گردشگران به دلایل عدم وجود زیرساخت‌های لازم از مسافرت به این مناطق امتناع می کنند.


زنان در عرصه های مختلف تمایل بیشتری به پیشرفت و رسیدن به قله های ترقی دارند و از نظر عاطفی رابطه مطلوبی با زیرمجموعه خود ایجاد می کنند. رابطه مطلوب با فعالین و زیر مجموعه های صنعت گردشگری از آغاز فعالیت گردشگری در سطح کشور به شیوه کنونی، یعنی از سال 1375 تاحال، توسط مدیریت گردشگری کشور میسر نشده و این موضوع موجب گشته تا استان‌های برخوردار در صنعت گردشگری موفق تر عمل کنند و سایر استان‌ها همچنان منتظر توسعه بمانند و همچنین در حوزه های مدیریتی کشور هر وزارتخانه و سازمانی ساز خود را بزند. و کمتر نشانه ای از دیدگاه توسعه ای با ذهنیت گردشگری در دیگر نهادهای دولتی را شاهد بودیم.


موضوع فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع وامکانات، هدایت و کنترل آنها که برای دستیابی به اهداف سازمانی لازم بوده و تعریف ابتدای مدیریت است، و همچنین از طرفی صنعت گردشگری یک صنعت فرا بخشی است، تاکنون بصورت کامل اجرایی نشده و در سطح کشور تحقق پیدا نکرده است با این شرایط و با نگاهی مثبت به آینده اکنون می طلبد که با توجه به توان مدیریتی زنان و قدرت ارتباطی موثر آنان پا به عرصه مدیریت صنعت گردشگری کشور بگذارند.


صنعت گردشگری صنعتی است که نیاز به خلاقیت و نوآوری در آن بیش از سایر صنایع لازم و ضروری است و در این میان زنان سرآمدترند برای موفقیت و مؤثر بودن در این صنعت نیاز به توانایی های فنی، انسانی، ادراکی ، طراحی و حل مسائل، نگرش و ایجاد انگیزه ،شناخت و هدایت فضای حاکم در صنعت گردشگری و بسیاری موارد دیگراست، که زنان نشان داده اند در این مسائل کارآمدترند.


براساس آمار سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) بین 60 تا 75 درصد از کل فعالان عرصه گردشگری جهان را بانوان تشکیل می‌دهند و اکثر کشورها دارای وزیران زن در پست وزارت یا ریاست سازمان گردشگری هستند. با عنایت به اینکه صنعت گردشگری کشور نمی تواند جدایی از سایر کشورهای دنیا عمل کند. بنابر این حضور بانوان در پستهای مدیریت و کلیدی گردشگری کشور می تواند گامی موثر در ارتباط بخشی صنعت گردشگری کشور با سایر نقاط دنیا باشد.


اقتصاد مقاومتی نگرش بسیار ظریف و حساس در صنعت گردشگری را ضروی کرده است. در واقع اقتصاد مقاومتی یکی از کارآمدترین شیوه های توسعه در جامعه ماست که بر اساس ویژگی های اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی باید برای توسعه گردشگری در سطح کشور برنامه ریزی کرد و آن را اجرا نمود. حساسیت و ظرافت در کار بانوان بیشتر از مردان است. لذا حضور زنان در این عرصه در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی می تواند موثرتر واقع گردد.



انتهای پیام/

ارسال نظر