صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۲ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
در چهارمین دوسالانه کتاب‌های معماری و شهرسازی

جایزه کتاب برتر به عضو هیات علمی واحد تهران مرکزی رسید

اثر تالیفی رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی جایزه کتاب برتر را دریافت کرد.
کد خبر : 197819

به گزارش خبرنگار آنا، کتاب «محاط در محیط» عنوان کتابی است که توسط دکتر علیرضا بندرآباد عضو هیات علمی گروه شهرسازی واحد تهران مرکزی و دکتر آزاده شاهچراغی، دانشیار گروه معماری واحد علوم و تحقیقات در چهارمین دوسالانه کتاب های معماری و شهرسازی (یادبود دکتر منوچهر مزینی) در میان 198 عنوان کتاب، جایزه کتاب برتر را دریافت کرد.


محاط در محیط: کاربرد روان شناسی محیطی در معماری و شهرسازی، پیش از این، اردیبهشت سال جاری موفق به دریافت جایزه اثر برگزیده دومین دوره جایزه کتاب سال ابن سینا در میان حدود 1700 عنوان کتاب شده بود.


در این کتاب که حاصل تلاش هشت ساله نویسندگان است، برای نخستین بار به یافته‌های علم روان‌شناسیِ محیطی، به عنوان یکی از پارادایم‌های پسامدرن در معماری و شهرسازی پرداخته شده است.نویسندگان در این کتاب به شرح و بیان ارتباط میان معماری و روان‌شناسی با تکیه بر شرایط بومی و لایه های فرهنگی در ایران پرداخته و پیشنهادهای چندگانه‌ای را برای کاربردی شدن یافته های روان‌شناسی در طراحی محیط زندگی مطرح کرده‌اند. مباحثی همچون طراحی متابولیسمی، گرافیک محیطی، طراحی اجتماع پذیری و اجتماع گریزی، طراحی انعطاف پذیری، طراحی قابلیت محور، طراحی پایه ادراکی، طراحی رفتارگرا، معماری چند حسی، طراحی همساز با ادراک، برنامه ریزی کل نگر- طراحی جزء نگر، طراحی مبهم یا فریبنده، طراحی یادآور، خلق دشوار زیبایی و در نهایت، آفرینش مکان از جمله پیشنهادات این کتاب به طراحان و برنامه ریزان محیط، معماران و شهرسازان است.


مباحث زیبایی شناسی و حس مکان نیز از دریچه روان شناسی فلسفی در این کتاب تشریح شده است. از سوی دیگر با هدف کاربردی کردن یافته های روان شناسی محیطی، در مقیاس طراحی داخلی، معماری، معماری منظر، برنامه ریزی و طراحی شهری و حتی محیط های ویژه، مباحث تفصیلی و نمونه هایی تحلیل شده در بخش های مجزایی از کتاب آمده است. ضمن آن که این کتاب با معرفی «هنر طراحی علمی»، راهکارهایی برپایه پیوند پژوهش و طراحی در این حوزه پیشنهاد کرده است.


این دومین کتاب هر یک از نویسندگان آن است. پیش از این دکتر بندرآباد با تالیف کتاب «شهر زیست پذیر» جایزه لوح ویژه دومین دوسالانه کتاب های معماری و شهرسازی دکتر مزینی را دریافت کرده و دکتر شاهچراغی نیز کتاب «پارادایم های پردیس» را به تالیف درآورد که سه جایزه مهم ملی از جمله جایزه اثر شایسته تقدیر کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال 1390را دریافت کرده بود.


هدف از تعیین این جایزه، علاوه بر احترام به تلاش های دکتر مزینی، بهره وری و بهره یابی از دانش بزرگان و صاحب نظران و نیز رشد و اعتلای کیفی تالیف و ترجمه کتب معماری و شهرسازی و گسترش مخاطبان و نیز تشویق و ترغیب محققان، معماران و شهرسازان جوان در زمینه پژوهش و ارائه مکتوب نتایج تحقیقات و قابل دسترسی برای همگان است.


در چهارمین دوسالانه کتاب های معماری و شهرسازی گرایش آثار شرکت داده شده عبارتند از: نوسازی و مرمت بنا، نوسازی و بهسازی شهری، سازه و تکنولوژی ساخت، طراحی منظر، علوم و آموزش کاربردی، برنامه ریزی معماری، مستندنگاری، تاریخ شفاهی و اتوبیوگرافی، مدیریت پروژه، اندیشه پژوهی و نظریه پردازی، تاریخ هنر معماری و شهرسازی، محیط زیست (انسان و محیط)، برنامه ریزی شهری و منطقه ای، نهادهای معماری و شهرسازی، طراحی شهری، طراحی معماری و جزئیات، معماران (معرفی و آثار)، جامعه شناسی شهری، روستاشناسی و روستاپژوهی، تکنولوژی طراحی، ساختمان سازی صنعتی، تاسیسات، ایرانشناسی، شهرشناسی و تاریخ شهر بوده اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر