صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۲۱ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۶

داوران در حسرت دستمزد مناسب/ افزایش اندک حق‌الزحمه در هر مسابقه

دستمزد داوران فوتبال ایران در فصل جدید افزایش چندانی نداشته است.
کد خبر : 197615

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، با اعلام نرخ دستمزد داوران فوتبال ایران بار دیگر این قشر تاثیرگذار فوتبال متوجه شدند که نمی‌توانند همچون داوران کشورهای صاحب سبک، درآمد مناسبی از قضاوت خود در چارچوب چمن سبز ورزشگاه داشته باشند.


داوران لیگ برتر که فصل گذشته با درآمد 600 هزار تومان در هر مسابقه البته برای داوران نه کمک داوران که 350 هزارتومان برای هر مسابقه و داوران چهارم که 250 هزارتومان می‌گرفتند با وعده و وعیدهای مختلفی از سوی فریدون اصفهانیان رئیس کمیته داوران و البته مهدی تاج ریاست فدراسیون فوتبال مواجه بودند و این تصور را داشتند که شاید با دستمزدی بیش از یک میلیون تومان در این فصل روبه‌رو شوند اما افزایش 50 تا 100 هزار تومانی دستمزد داوران در رقابت‌های لیگ برتر باعث شد تا آنها متوجه شوند که افزایش دستمزد آنها وعده‌ای بیش نبوده است.


این درحالی است که دستمزد داوران در لیگ‌های دسته‌اول، دوم و سوم آزادگان و همچنین لیگ‌های جوانان، نوجوانان و نونهالان با ارقام بسیار پایین‌تری برای امسال اعلام شده که تعجب جامعه داوری را همچون سال‌های گذشته به‌همراه داشته است.


جدول حق‌الزحمه داوران در رقابت‌های امسال:


لیگ برتر: داور 700 هزار تومان، کمک داور 450 هزار تومان، داور چهارم 300 هزار تومان


دسته اول: داور 200 هزار تومان، کمک داور 140 هزار تومان، داور چهارم 70 هزار تومان


دسته دوم: داور 120 هزار تومان، کمک داور 75 هزار تومان، داور چهارم 45 هزار تومان


دسته سوم: داور 100 هزار تومان، کمک داور 70 هزار تومان و داور چهارم 45 هزار تومان


جوانان، نوجوانان و نونهالان: داور 60 هزار تومان، کمک داور 45 هزار تومان و داور چهارم 20 هزار تومان


با مشخص شدن نرخ حق‌الزحمه داوران برای رقابت‌های این فصل باید به امثال محسن ترکی حق داد که در عین توانمندی ترجیح می‌دهند تا از قضاوت دست کشند و استرس و هیجان این کار پر زحمت را به جان نخرند. داوران در زمان نتیجه‌گیری تیم‌ها همواره از سوی ارکان تیم بازنده مقصر بوده‌اند و اشتباهات سهوی آنها بیش از اندازه بزرگنمایی شده است. این در حالی است که بسیاری از کسانی که از داوران انتقاد می‌کنند در زمان پیروزی اشتباه داوری را بخشی از بازی فوتبال می‌دانند. اعتراض‌های بیش از اندازه به داوری‌ها از سوی مربیان، بازیکنان و مدیران تیم‌ها باعث شده تا هواداران هم در صورت نتیجه نگرفتن تیم داوران را مقصر بدانند و به‌همین خاطر بارها در استادیوم‌ها شاهد این بوده‌ایم که توهین‌های فراوانی به داور مسابقه می‌شود. اگرچه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بارها تیم‌های متخلف را جریمه کرده است اما تاثیری در کمتر شدن فحاشی تماشاگران به داور مسابقه نداشته است.


در همین رابطه مهدی تاج در مراسم افتتاحیه کلاس ناظران فوتبال لیگ برتر و دسته اول فوتبال گفت: «قصد داریم در فصل 97-96 حق الزحمه داوران، ناظران در تمام لیگ های کشور را افزایش دهیم. معتقدم ابتدا باید مشکلات را دسته‌بندی کرد و سپس بهترین راه را برای حل کردن آن پیدا کرد. تلاشمان در فصل جدید این است که فصل پیش رو را با دستمزد جدید شروع کنیم. کلیات آن را در این خصوص مصوب شده است.»


این صحبت رئیس فدراسیون فوتبال در حالی مطرح شده که نرخ افزایش دستمزد داوران طبق جدول بالا مشخص شده و بعید است در حال حاضر افزایش بیشتری شامل حال داوران فوتبال ایران شود.


فریدون اصفهانیان رئیس کمیته داوران نیز درباره افزایش حق الزحمه داوران گفت: «با توجه به حمایت‌های مهدی تاج بحث افزایش حق‌الزحمه داوران، ناظران و نمایندگان را در هیئت رئیسه مطرح کردیم و توانستیم کلیات آن را به تصویب برسانیم. چندین سال است داوران و ناظران با کمترین حقوق و دستمزد انجام وظیفه می‌کنند.»


حال باید دید تلاش کمیته داوران به نتیجه‌ای می‌رسد یا همچون گذشته سهم داوران از فوتبال کمتر از دیگر اقشار فوتبال است. اگر چه داوران همواره در حسرت افزایش حق‌الزحمه بودند.


انتهای پیام/

ارسال نظر