صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۱۵ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۶

طراحی پهپاد با الهام از «فندقه بالدار»

محققان دانشگاه صنعتی سنگاپور با الهام از گیاه فندقه پردار پهپادی طراحی کرده‌اند که می‌تواند با تغییر شکل به صورت بال ثابت نیز پرواز کند.
کد خبر : 197543

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا از ایسنا، پهپادهای پروانه‌دار معمولی در پرواز و حرکت بسیار مناسب هستند اما امکان پروازهای با مسافت طولانی به اندازه هواپیماهای بال ثابت ندارند.


حال تیمی از دانشجویان و محققان دانشگاه صنعتی سنگاپور موفق شدند پهپادی طراحی کنند که می‌تواند با هر دو مدل کار کند و متناسب با نیاز پروازی تغییر شکل دهد.


براساس اعلام تیم توسعه‌دهندگان ایده این وسیله از طرحی مربوط به سال 1913 به نام «مونوکوپتر» (monocopter) برداشته شده است.


در طراحی این وسیله امکان چرخش مستقل ملخ‌ها وجود نداشته است و خلبان و کل بدنه آن باید می‌چرخیده و به همین دلیل مسکوت مانده است.


دانشگاه صنعتی سنگاپور تنها مرکزی نیست که بر روی این ایده کار کرده است و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و شرکت لاکهید مارتین(Lockheed Martin) نیز با استفاده از آن طرح‌هایی برای بهبود وضعیت پهپادها ارائه کرده‌اند.


براساس گزارش‌های تیم توسعه‌دهنده سنگاپوری این پهپاد قابلیت‌های مونوکوپتر را در چند زمینه مختلف بهبود می‌دهد.


مهمترین آنها تعبیه دو بال برای این پهپاد است. در مدل لاکهید مارتین از یک بال استفاده شده است.



برای طراحی ظاهر و نحوه پرواز این پهپاد محققان از ساختار دانه فندقه بالدار استفاده کرده‌اند. این دانه به دلیل ساختار آیرودینامیکی و وضعیت ظاهری خود می‌تواند بوسیله باد مسافت‌های طولانی را طی کند. با این تفاوت که مدل پروازی آن حالت تک‌بال است اما در مدل طراحی شده محققان سنگاپوری این پهپاد دو بال مجزا دارد.


این دو بال با زاویه مناسب نسبت به هم قرار داده شده‌اند و می‌توانند در زمان تبدیل وضعیت پرواز از مدل هلی‌کوپتری به هواپیمایی تغییر وضعیت بدهند.


طراحان این وسیله یک سامانه passive (بدون نیاز به انرژی خارجی) را در این پهپاد تعبیه کرده‌اند که می‌تواند به خوبی وزن پهپاد و بار آن را روی اسکلت آن پخش کند تا در هر دو وضعیت پهپاد بتواند تعادل خود را حفظ کند.



در حال حاضر این طرح مراحل اولیه خود را طی می‌کند و می‌تواند در زمینه‌های مختلفی نظیر صنعت، کشاورزی، نظارت و تحویل بار مورد استفاده قرار بگیرد.


تیم تحقیقاتی مزیت این پهپاد را این‌ طور بیان کرده‌اند که می‌تواند همزمان در تمام این زمینه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد اما پهپادهای معمول می‌توانند در یکی از این موارد به کار گرفته شوند.


در حال حاضر محققان در حال کار روی سامانه نجات این پهپاد هستند تا در صورتی که این پهپاد در زمان پرواز دچار مشکل شد، بتواند با استفاده از آن بدون نیاز به انرژی به سلامت فرود بیاید.



انتهای پیام/

ارسال نظر