صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۹ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶
شکاری در گفت‌وگو با آنا:

طرح جانشینی مدیران در واحد مشهد اجرا می‌شود

معاون برنامه ریزی و اقتصاد دانش بینان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد از اجرای طرح جانشینی مدیران در این دانشگاه خبر داد.
کد خبر : 197029

دکتر غلام‌عباس شکاری در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با ارائه گزارش عملکرد سال ۹۵ به تشریح برنامه‌های این معاونت در سال ۹۶ پرداخت و اجرای طرح جانشینی مدیران را از مهم‌ترین رویدادهای دانشگاه در سال جاری عنوان کرد.


وی گفت: این طرح با هدف ایجاد انگیزه در نیروی انسانی دانشگاه و ارتقای بهره‌وری، شهریور 96 اجرا می‌شود به طوری که در این طرح برای همه پست‌های مدیریتی دانشگاه، نامزدهای مشاغل مدیریتی معرفی می‌شود.


شکاری از راه اندازی سیستم ارزشیابی عملکرد کارکنان، مدیران، اعضا هیأت علمی با نظرسنجی از دانشجویان، کارکنان و استادان این استاد خبر داد

معاون برنامه ریزی و اقتصاد دانش بنیان واحد مشهد با بیان اینکه اکنون سهم درآمدهای شهریه‌ای بودجه دانشگاه حدود هشتاد و نه و نیم درصد است (که البته باید ۸۱ درصد باشد)، افزود: یکی از راهبردهای کوتاه ‌مدت واحد مشهد، ارتقا سهم واحد مشهد از حدود ۲۳ درصد سهم کنونی به میانگین کشوری است.


وی ادامه داد: با توجه به رقابت شدید واحدهای علمی و کاربردی و غیرانتفاعی، اکنون تمرکز بر مفهوم برندینگ و اعمال سیاست‌های بازاریابی خدمات و راهکارهای دیگر می‌تواند در جذب حداکثری دانشجو راهگشا باشد.


شکاری با تاکید بر اینکه سیاست جذب حداکثری دانشجو از ابتدای امسال با تشکیل کارگروه های تخصصی و بصورت جدی در حال انجام است، تصریح کرد: اقداماتی در این باره از هفتم اردیبهشت ۹۶ توسط اعضای اتاق فکر دانشگاه و مدیریت روابط عمومی (از فرایند آزمون تا انتخاب رشته متقاضیان) انجام شده که امید است نتایج این تلاش در مهر آینده برگ زرینی در آینده دانشگاه رغم بزند.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه سهم درآمدهای غیرشهریه‌ای و اقتصاد دانش‌بنیان همچون درآمدهای شهریه‌ای از رشد قابل قبولی برخوردار نبوده و در تراز واحد مشهد نیست، اظهار کرد: البته اتفاق مهمی در طول دو سال گذشته رخ داده به طوری که حساب های مستقل دانشگاه بخوبی مدیریت شده و از حالت زیان خارج شده‌اند.


وی افزود: بیمارستان‌های دانشگاه (آریا و ۲۲ بهمن) که زیان قابل توجهی داشتند، به ویژه بیمارستان آریا از وضع زیان دهی سابق خارج شده ولی هنوز نیاز به بازنگری دارد.


معاون برنامه ریزی و اقتصاد دانش بینان واحد مشهد با توجه به سازماندهی جدید اقتصاد دانش بنیان از همه همکاران دانشگاهی خواست با انگیزه و تلاش بیشتر به راه‌اندازی شرکت‌های جدید دانش‌بنیان اهتمام ورزند.


شکاری با انتقاد از اینکه متاسفانه استقبال همکاران در تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، در تراز واحد مشهد نیست، افزود: بدیهی است تا هنگامی که همکاران اقدام به تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان نکنند، طراحی برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد نخواهد شد و این د ر حالی است که به واحدهای کوچک‌تر استان طرح‌های بیشتری جهت سرمایه‌گذاری پیشنهاد شده است.


وی با تاکید بر اینکه ساماندهی وضعیت آموزشی در کاهش هزینه‌های دانشگاه نقش بارزی داشته است، تصریح کرد: کاهش تعداد کلاس‌هایی که به حد نصاب نمی‌رسند، استفاده بهینه از استادان با مدارج علمی بالا‌تر برای تحصیلات تکمیلی، ساماندهی استادان حق‌التدریس، اولویت بخشیدن به پرکردن ساعات موظفی هیأت علمی دانشگاه، حذف رشته‌های غیر جذاب و تعیین رشته‌های جذاب برای متقاضیان ورود به دانشگاه از جمله فعالیت های عمده در این زمینه بوده است.


قرارداد طراحی و استقرار سامانه حسیب از ابتدای امسال عملیاتی شده است، هدف از عملیاتی کردن این سامانه، شفاف‌سازی امور مالی، سرعت بخشی و دقت بیشتر به عملیات مالی با هدف افزایش رضایتمندی مشتریان داخلی و خارجی است

معاون برنامه ریزی و اقتصاد دانش بینان واحد مشهد با بیان اینکه در حوزه توانمندسازی کارکنان و آموزش‌های برون‌دانشگاهی طبق گزارش‌های دریافتی، رتبه اول کشوری را داریم، اظهار کرد: البته به لحاظ درآمدی در مقایسه با درآمدهای شهریه‌ای درصد قابل توجهی نیست ولی آغاز بسیار خوبی را شاهد بوده‌ایم. طبق برنامه ریزی‌های انجام شده در سال جاری درآمدهای حاصل از واگذاری و اجاره آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و امکانات دانشگاه به حد قابل قبولی خواهد رسید.


وی با بیان اینکه قرارداد طراحی و استقرار سامانه حسیب از ابتدای امسال عملیاتی شده است، گفت: هدف از عملیاتی کردن این سامانه، شفاف‌سازی امور مالی، سرعت بخشی و دقت بیشتر به عملیات مالی با هدف افزایش رضایتمندی مشتریان داخلی و خارجی است.


شکاری گفت: سامانه داشبورد مدیریتی نیز از ابتدای سال ۹۶ در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی و دانشجویی، عمرانی، پژوهشی، اداری و مالی، سما، برنامه‌ریزی و اقتصاد دانش بنیان، عملیاتی شده و در حال بارگذاری اطلاعات است به طوری که با استفاده از این داشبورد در کمترین زمان ممکن اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌سازی‌های مدیریتی فراهم می‌شود.


شکاری از راه اندازی سیستم ارزشیابی عملکرد کارکنان، مدیران، اعضا هیأت علمی با نظرسنجی از دانشجویان، کارکنان و استادان این استاد خبر داد و گفت: این سیستم از مهرماه سالجاری فعالیت خود را آغاز و نتاج آن به اطلاع خواهد رسید.


وی خاطرنشان کرد: موضوع مهم بودجه ریزی عملیاتی از طریق تعیین قیمت تمام شده خدمات و رشته‌های آموزشی، مبنایی برای تصمیم گیری‌های آموزشی و مالی دانشگاه خواهد بود که بزودی گزارش تفصیلی آن منتشر می‌شود.


شکاری به طرح مباحث غیر واقعی در مورد وضعیت مالی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه در سال ۹۵، در شرایطی که اکثر دانشگاه‌های آزاد کشور به دلیل کاهش تعداد دانشجویان با مشکل مواجه شده‌اند با همدلی و همکاری همه همکاران در واحد مشهد، جذب دانشجویان به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی بصورت بسیار مطلوب و نمونه‌ای صورت پذیرفت، به گونه‌ای که درصد درآمدهای پیش بینی شده به ۱۰۲ درصد بالغ شد و بخش قابل توجهی از زیان سالهای گذشته ترمیم شد.


این مسئول اظهار کرد: آنچه اکنون با عنوان زیان واحد مشهد شایع شده است با در نظر گرفتن استانداردهای حسابداری و لحاظ کردن ذخیره استهلاک و سنوات خدمات همکاران است که در مقابل دارایی‌های غیرمنقول و املاک دانشگاه بسیار ناچیز است، به ویژه دارایی‌هایی که در طول دو سال گذشته همچون خرید ساختمان دانشگاه، خرید زمین پارکینگ، پرداخت بابت زمین‌های گلبهار اضافه شده است و در ادامه سیاست های مدیریت هزینه بر خلاف سال گذشته نیازی به استقراض برای پرداخت حقوق کارکنان و استادان احساس نشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر