صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۵۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۶
رئیس پیشین فدراسیون تیراندازی با کمان درگفت‌وگو با آنا؛

ورزش ایران امروز مجلسی اداره می‌شود نه دولتی/ رئیس جمهور پویایی و اقتدار را به ورزش برگرداند

رئیس سابق فدراسیون تیروکمان گفت: امید است دولت فعلی و در راس آن رئیس جمهور  گام مثبتی برای ورزش کشور بردارد تا به پویایی و اقتدار برسد
کد خبر : 195962

کریم صفایی در خصوص ماده 10 اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی که در آن دخالت دولت در فدراسیون‌های ورزشی را لحاظ کرده به خبرنگار ورزشی آنا، گفت: «ما در زمان رئیس جمهور سابق شاهد این مسئله بودیم که به‌یکباره برخی روسای فدراسیون را بدون دلیل برداشتند. این کار در دوره مدیریت کیومرث هاشمی که معاون سازمان تربیت‌بدنی بود و امروز رئیس کمیته ملی المپیک است صورت گرفت و دلیل آن هم این بود که آقایان بتوانند به کمیته ملی المپیک برسند.»


او ادامه داد: «خود من به دیوان عدالت اداری شکایت کردم که به چه دلیل مرا بدون دلیل موجهی از ریاست فدراسیون تیراندازی با کمان برکنار کردند که در آن زمان اعلام کردند شکایت از فدراسیون‌های ورزشی جایگاه حقوقی در دیوان عدالت ندارد و نمی‌توانند وارد چنین مقوله‌ای شوند.»


رئیس سابق فدراسیون تیروکمان افزود: «مسئله بعدی این است که از لحاظ منشور المپیک ورود دولت به ورزش ممنوع است. دولت‌ها می‌توانند اسپانسر ورزش باشند ولی حق ورود به آن را ندارند. ولی نکته‌ای که در این میان وجود دارد و باعث شده که وضعیت ورزش کشور ما سیاست یک بام و دو هوا شود این است که پول ورزش ر ا دولت می‌دهد و باید هم در آن دخالت کند چرا که هزینه‌ها را تامین می کند.»


وی خاطرنشان کرد: «در این میان این صحبت به میان می‌آید که بخش خصوصی به ورزش ورود کند و کمک کند تا وضع اقتصادی فدراسیون‌ها به خودکفایی برسد. این موضوع قابل قبول است ولی الان شرایطی به وجود آمده که ورزش از شرایط دولتی درآمده و مجلسی شده است. وقتی خوردن 6 گل استقلال مقابل العین در بازی‌های آسیایی به مجلس کشیده می‌شود یعنی هیات‌مدیره‌ها عملا حرفی برای گفتن ندارند. این درحالی است که هیات مدیره‌ها در باشگاه‌ها وهیان رئیسه‌ها درفدراسیون‌ها تصمیم‌گیرنده اصلی درباره مدیرعامل و رئیس فدراسیون هستند و همچنین آنها پاسخگوی اتفاقات مثبت و منفی باشگاه و فدراسیون هستند چرا که خودشان وظیفه دارند علت ناکامی ها را از مدیران جویا شوند.»


صفایی تاکید کرد: «الان ورزش ما نیاز دارد که از حالت مجلسی، به حالت دولتی در آید و سپس از دولتی تبدیل به خصوصی شود. امروز ورزش را مجلسی‌ها اداره می‌کنند چرا که با تبدیل سازمان ورزش و تربیت‌بدنی به وزارت‌ورزش و ادغام ان با سازمان ملی جوانان این قدرت را به نمایندگان مجلس داده تا بتوانند در امور ورزش دخالت کنند. با خصوصی شدن ورزش می‌توانیم شاهد رونق آن باشیم ولی به شرطی که مدیران ما به مجلس پاسخگو نباشند و به هیات‌رئیسه‌های خود جوابگوی عملکردشان باشند. به‌نظرم باید دولت فعلی وارد عمل شود و مخمصه‌ای که در زمان سعیدلو برای ورزش ایران ایجاد شد و ورزش در دام افتاد را سامان بخشد.»


وی یادآور شد: «جایگاه ورزش باید به‌گونه‌ای باشد که وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، دفاع و کشور از ورزش حمایت کنند و به جای آنکه وزیر ورزش جوابگوی مسائل خرد باشد در مسائل کلان و البته نه به عنوان وزیر بلکه در سمتی جداگانه جوابگوی دولت و نه مجلس باشد. الان برای حضور در هیات‌مدیره‌های استقلال و پرسپولیس صف تشکیل شده و دلیل آن این است که این هیات مدیره‌ها محل درآمد و شهرت شده است و آقایان دوست دارند برای آنکه مطرح شوند در مجلس و دیگر مکان‌ها پاسخگو باشند و این به ضرر ورزش و به خصوص فوتبال است.»


صفایی با اشاره به طرح دو فوریتی حاضر در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: «جدایی ورزش و جوانان و ایجاد سازمان‌های مستقل برای این دو مقوله مهم نیازی است که امروز طرح آن در مجلس است. می‌توان دوباره منزلت احتماعی و مردمی گذشته را به ورزش داد به شرطی که بتوانیم سازمان ملی جوانان را از سازمان ورزش منفک کنیم و اداره ورزش را از تشکیلاتی به نام وزارت‌خانه خارج کنیم و مثل سابق یکی از معاونت‌های رئیس جمهور آن را اداره کند. ورزش بیش از 70 میلیون کاربر در ایران دارد و می‌تواند رشد فزاینده‌ای داشته باشد و در کشور توسعه یافته ایران بهترین نتایج حاصل شود. امید است دولت فعلی و در راس آن رئیس جمهور گام مثبتی برای ورزش کشور بردارد تا به پویایی و اقتدار برسد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر