صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۶

افشای طرح حمله نظامی عربستان به قطر؛ توقف در لحظه آخر

یک کارشناس جهان عرب افشا کرد که عربستان طرحی برای تهاجم نظامی به قطر آماده کرده بود، اما این طرح به دلیل حمایت نکردن قدرت‌های غربی شکست خورده است.
کد خبر : 195720

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از اسپوتنیک، عربستان برای نهایی کردن ضربه به دولت قطر طرح‌هایی را برای انجام یک حمله علیه این کشور آماده کرده بود اما از عملیاتی کردن این طرح‌ها صرف نظر کرد.


یک تحلیلگر بحرینی درباره چرایی عملی نشدن این سناریو توضیحاتی ارائه کرده است.


اواخر هفته گذشته، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، سفر دو روزه خود به کشورهای قطر، عربستان، کویت و امارات را آغاز کرد.


بر اساس اعلام وزارت امور خارجه فرانسه، وی قرار است مواضع کشورهای منطقه در مورد بحران دیپلماتیک پدید آمده در مورد قطر را بشنود و پیشنهاد کمک فرانسه به تلاش‌های میانجیگرانه به رهبری کویت را مطرح سازد.


سعید ال شهابی، تحلیلگر سیاسی بحرینی در مصاحبه با اسپوتنیک در مورد بحران پدید آمده فعلی گفت، عربستان نتوانسته یک برنامه اقدام برای شرایطی که اوضاع مطابق سناریوی ریاض پیش نرود تهیه کند.


شهابی در پاسخ به این سوال که آیا ریاض می‌تواند به تنهایی وارد عمل شود گفت: «عربستان یک حمله تجاوزکارانه بدون جایگزین را علیه قطر برنامه ریزی کرده بود... اما اکنون برای همگان روشن شده که این طرح شکست خورده است.»


وی افزود: «عربستان نماینده قدرت‌های غربی در شورای همکاری خلیج فارس است و نمی‌تواند به تنهایی وارد عمل شود. در حال حاضر وضعیت به این گونه است: ریاض می‌تواند در یمن، سوریه و لیبی بجنگد، اما نمی‌تواند با اعضای شورای همکاری خلیج فارس (شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات) درگیر شود.»


این کارشناس بحرینی افزود: «عربستان قرار بود از طریق ابزارهای نظامی، بر قطر فشار بیاورد، اما این موضوع مورد حمایت شرکای غربی قرار نگرفت زیرا آنها معتقد بودند چنین اقدامی به نفع آنها نیست. پس از آن بود که طرح سعودی‌ها برای شدت بخشیدن به تنش به وجود آمده شکست خورد و صرف نظر از نیروی نظامی، آنها هیچ ابزار دیگری برای وارد آوردن فشار مضاعف بر قطر در اختیار ندارند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر