صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر صنعت در کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و ویتنام تاکید کرد:

آغوش باز ایران برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ باید با توجه به پتانسیل‌های دو کشور حجم تجارت و مبادلات اقتصادی به دو میلیارد دلار افزایش یابد که جمهوری اسلامی ایران با آغوش باز پذیرای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در این راستا است.
کد خبر : 195303

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در نهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و ویتنام با اشاره به توقف 4 ساله این کمیسیون گفت: کمیسیون همکاری مشترک بین دو کشور پس از یک توقف چند ساله امروز مجددا برای نهمین بار کار خود را آغاز کرد و امیدواریم با توجه به حمایت‌های روسای جمهور دو کشور بتوانیم عمق این روابط تجاری را افزایش دهیم.


وی ادامه داد: کشور ما نزدیک به نیم قرن با ملت فداکار و پرکار ویتنامی آشنایی لازم را دارد و شما مبارزات فراوانی را در برابر ظلم برای کسب استقلال انجام دادید.


نعمت‌زاده همچنین افزود: ایران نیز پس از انقلاب اسلامی با جنگ 8 ساله‌ای روبرو شد و پس از آن تحریم‌ها دامن‌گیر ایران بود و تا سال گذشته نیز این تحریم‌ها ادامه داشت اما علی‌رغم این مشکلات، اقتصاد ایران در بسیاری از زمینه‌ها دستاوردهای فراوانی را کسب کرده‌ است.


وزیر صنعت معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه در فضای پسا برجام اقتصاد ایران همواره در صدد افزایش همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه با دیگر کشورها است، گفت:‌ در این فضا همواره سعی می‌کنیم تا با بسیاری از کشورهای اقتصادی دنیا نظیر ویتنام دست دوستی داده تا رشد و توسعه اقتصادی در ایران نیز انجام شود و در این راستا آماده همکاری همه جانبه هستیم.


وی اضافه کرد: رشد 12 درصدی در 4 سال گذشته نیز نوید بخش همین جریان است و امیدواریم بیشتر نسبت به قبل با رشد اقتصادی مواجه شویم.


وزیر صنعت با اشاره به هدف‌گذاری رابطه دوجانبه تجاری بین ایران و ویتنام گفت: نخستین هدف‌گذاری بر اساس پایه 2 میلیارد دلار حجم تجارت برنامه‌ریزی شده است و امیدواریم اصلی‌ترین ویژگی این اجلاس تفاوت‌ها و گام‌های رو به جلوی آن در راستای رفع مشکلات اقتصادی تجار دو کشور باشد.


نعمت‌زاده با اشاره به مشکلات افزود: مهم‌ترین مشکل تجارت عدم ارتباط طبیعی و معمول بین ایران و ویتنام است که سعی شد با حضور معاون بانک مرکزی ویتنام و طرف ایرانی، مذاکراتی برای برقراری رابطه انجام شده تا مشکلات بانکی از سر راه برداشته شود.


وی همچنین با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی بین دو کشور اظهار کرد: مذاکرات مهم در راستای افزایش تعاملات کشاورزی و شیلات در قالب یک کارگروه بزرگ می‌تواند نوید اتفاقی بزرگ را بدهد همچنین در زمینه قرنطینه دامی و نباتی نیز مذاکراتی انجام شده که برای افزایش مبادلات تجاری مفید است.


نعمت‌زاده همچنین درباره توافق تجارت ترجیحی بین دو کشور نیز گفت:‌ روز گذشته در خصوص ایجاد توافق تجارت ترجیحی بین دو هیات ایرانی و ویتنامی صحبت شد که منتظر نظر هیات ویتنامی درباره پیشنهاد ایران هستیم تا تعرفه‌های بین دو کشور اصلاح شود.


وی بحث گردشگری را هم به عنوان یکی از ابزارهای رشد و توسعه اقتصادی عنوان کرد و گفت: با توجه به بعد تاریخی دو کشور و همچنین وجود مناظر طبیعی جذاب بحث گردشگری بین ایران و ویتنام می‌تواند با رشد قابل توجهی روبرو شود لذا ورود سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری نیز می‌تواند از جمله فعالیت‌های مشترک بین دو کشور باشد.


این عضو کابینه دولت همچنین با تاکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین سرمایه‌گذاران ایرانی و ویتنامی تاکید کرد: تجار دو طرف می‌توانند به عنوان سرمایه‌گذارهای مشترک در بسیاری از حوزه‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی، گردشگری و پتروشیمی با یکدیگر وارد بحث سرمایه‌گذاری مشترک شوند و این زمینه همکاری کاملا در دسترس قرار دارد تا توسعه به راحتی شکل بگیرد.


نعمت‌زاده خاطر نشان کرد: بخش کشاورزی و سرزمین حاصل‌خیر ویتنام می‌تواند بستر همکاری مناسبی برای سرمایه‌گذاران ایرانی در بخش دام و کشاورزی باشد که باید با بررسی شرایط به این حوزه نیز ورود کنند.


وی همچنین درباره ورود سرمایه‌گذاران به بخش معادن نیز افزود:‌ در زمینه‌های معدنی نظیر بوکسید و نیاز به تولید آلومینیوم جای فراوانی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک و آغاز یک مسیر طولانی همکاری وجود دارد چرا که ایران با فراوانی انرژی و برق روبرو است که این می‌تواند برای سرمایه‌گذاری شما کاملا مفید واقع شود ضمن اینکه در بخش پتروشیمی نیز آمادگی داریم تا نیازهای ویتنام یا نیمی از این نیازها را تامین سازیم.


وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به همکاری‌های منطقه‌ای بین ایران و ویتنام تاکید کرد: با توجه به اینکه ویتنام جزء کشورهای آس آن بوده و ایران نیز با کشورهای عضو اکو و اوراسیا در ارتباط تنگاتنگ است می‌توانیم به عنوان هاب تجارت آزاد با این کشورها با یکدیگر تعامل کرده و زمینه را برای ورود سرمایه‌گذاری مشترک و تولید محصولات برای صادرات به این کشورها مهیا کنیم.


نعمت‌زاده همچنین به بحث‌های دارویی نیز اشاره کرد و گفت:‌ تنوع کالا و محصولات دو کشور بسیار فراوان است اما جای دارو نیز در تعاملات دو کشور خالی مانده که با توجه به استقبال مسئولین و مردم شما از کالاهای دارویی ایران در نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی دارو در ویتنام جای این صنعت و تامین نیاز شما را پر کنیم؛ سعی می‌شود تا در این زمینه هیاتی به کشور شما اعزام و می‌خواهیم که مراتب ثبت دارو با کیفیت جهانی در کشور شما انجام شود.


وی همچنین در خصوص افزایش خدمات فنی و مهندسی گفت: شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری ایران در زمینه‌ پروژه‌های سد، مسکن، انرژی و آب در بسیاری از کشورها حضوری جدی و فعال دارند و این نکته می‌تواند زمینه ورود تکنسین‌های ایرانی را به کشور شما فراهم کرده تا نیازهای شما برآورده شود.


وی اضافه کرد: دیروز در مذاکراتی که با مپنا انجام شد شاهد توانایی‌های این گروه صنعتی بودید چرا که مپنا بیش از 50 درصد نیروگاه‌های ایرانی را ساخته و تکمیل کرده و همچنین ظرفیت تولید توربین و ژنراتورهای تخصصی را دارد.


نعمت‌زاده در پایان تاکید کرد:‌ وزرای امور خارجه دو کشور و سفرا باید اهمیت ویژه‌ای را برای تسهیل رفت و آمد تجار فراهم سازند تا رفت و آمدها و حتی لغو روادید نیز برای سهولت کار دو طرف انجام شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: اقتصاد وزارت صمت
ارسال نظر