صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با آنا

40 درصد از تسهیلات، در بانک‌ها گم می‌شود/ انتقاد رئیس‌جمهوری به بانک‌ها تاثیری نداشت

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: بیش از 40 درصد وام‌های مختص به تولید در اختیار صنعتگران قرار نمی‌گیرد چراکه این منابع با استفاده از رانت و سوءاستفاده به افرادی که تابلوی بنگاه اقتصادی را دارند، ارائه می‌شود یا اینکه بانک‌ها این منابع را به‌ جای مطالباتی که تاکنون بازگشتی نداشته برداشت می‌کنند.
کد خبر : 194788

ابولفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان گفت: وضعیت اقتصاد ایران شفاف نیست، تمام مشکلات بنگاه‌های صنعتی در پول خلاصه نمی‌شود اما تامین نقدینگی از بزرگترین مشکلات واحدهای صنعتی محسوب به جساب می‌آید.


وی ادامه داد: در این اقتصادی که شفاف نیست، نظام بانکی به‌صورت کاملا ضالمانه با صنایع و واحدهای تولیدی روزگار خود را می‌گذارند که صدای انتقاد به این نوع نظام بانکی، حتی در کلام رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهوری و شخص وزیر اقتصاد که مسئول نظارت و کنترل بانک‌هاست نیز صراحتا به گوش می‌رسد.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره اینکه بهره‌های سنگین هیچگاه به‌عنوان محرک، اقتصاد را پیش نمی‌برد، تصریح کرد: بهره‌های بانکی با ساختار نظام تولیدی و توسعه‌ای کشور هیچ همخوانی ندارد و امروز مهم‌ترین عامل بازدارندگی صنعتی، رکود و عدم رشد اقتصاد سدی به نام خودخواهی بانک‌ها است؛ با بررسی نرخ بهره‌های تولیدی بانک‌های ایرانی با دیگر بانک‌ها کاملا مشخص است که ایران جزو اولین کشورهای دریافت بهره از تسهیلات ارائه شده است.


روغنی گلپایگانی با تاکید بر آنکه تولید زمین‌گیر شده است تصریح کرد: امروز بنگاه‌های اقتصادی به لطف سیاست‌های اجرایی و ضعیف نظام بانکی کاملا در کما به سر می‌برند چراکه هیچ حرکت جدی در بازنگری قوانین زائد آن دیده نمی‌شود.


رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اقدامات اتاق بازرگانی ایران برای ارائه اصلاح بعضی از مفاد نظام بانکی گفت: اتاق بازرگانی ایران در 28بند خواستار اصلاح روش‌های ضدتولیدی بوده که بانک‌ها در پیش گرفته‌اند؛ برای مثال در بخش ذینفع واحد، اگر فردی تنها عضو چند هیات مدیره باشد و آنها بدهکار بانکی به شمار آیند، بانک‌ها برای بنگاه خود این فرد نیز مشکل آفرینی می‌کنند و با یک چوب همه را می‌زنند.


روغنی گلپایگانی در پایان خاطرنشان کرد: دولت باید بانک‌ها را در ریل سیستم تولید قرار دهد زیرا امروز بنگاه‌های اقتصادی چالش‌های زیادی را با بانک‌ها، نظام مالیاتی ناعادلانه و ساختار تامین اجتماعی دارند که مشکلات تولیدی را بیش از پیش سخت و طاقت فرسا کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر