صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۸ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۴

نوشیدنی‌های سالم در چنبره گرانی

کم شدن مصرف لبنیات و جایگزینی انواع نوشیدنی‌های گازدار یکی از دغدغه‌های همیشگی مسئولان حوزه سلامت است، اما طبیعی است که هر مشتری با انصافی انتخاب یک نوشابه خوشمزه با حجم بیشتر و قیمت کمتر را به یک بطری شیر ترجیح می‌دهد!
کد خبر : 19419

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، اکنون قیمت یک بطری 1.5 لیتری نوشابه و قیمت یک بطری یک لیتری شیر 2500 تومان است. این مساله نشان می‌دهد تا چه حد تولید محصولات غذایی سلامت محور در کشور ما با معضل افت و خیز قیمتی دست به گریبان است.


مردم آب معدنی هم نمی‌خورند


در این زمینه دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون تنها در بخش بسته‌بندی آب معدنی 32 درصد افزایش هزینه‌ داشته‌ایم، گفت: اگر تولید‌کنندگان در این بخش بخواهند محصولات خود را متناسب با هزینه‌های تولید گران کنند، این افزایش قمیت بیش از 15 درصد خواهد بود.


پیمان فروهر در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با اشاره به اینکه میزان تولید آب معدنی و آشامیدنی سالانه یک میلیارد و 500 میلیون لیتر است، گفت: این میزان تولید در حالی صورت می‌گیرد که سرانه مصرف انواع آب معدنی و آشامیدنی بسته‌بندی‌شده در کشور به ازای هر نفر 15 تا 20 لیتر است.


وی افزود: از آنجا که فرهنگ استفاده و مصرف آب معدنی و آشامیدنی بسته‌بندی‌شده در ایران به هیچ وجه نهادینه نشده‌ است، ایران در بین کشورهای منطقه خاورمیانه پایین‌ترین سرانه مصرف این کالا را دارد.


فروهر با اشاره به اینکه تنها 3 درصد مردم ایران از آب معدنی و آشامیدنی بسته‌بندی‌شده استفاده می‌کنند، اظهار کرد: این در حالی است که سرانه مصرف آب معدنی و آشامیدنی در کشورهای حاشیه خلیج فارس بالای 100 لیتر و در کشورهای اروپایی بین 130 لیتر تا 160 لیتر است.


دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی در پاسخ به این پرسش که آیا علت پایین بودن میزان مصرف آب معدنی در ایران در اختیار بودن آب لوله کشی قابل شرب نیست، تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای اروپایی هم آب آشامیدنی لوله کشی در دسترس است، ولی به دلیل نهادینه شدن فرهنگ مصرف آبهای معدنی، میزان مصرف این نوشیدنی‌ها در بین مردم بالاست.


به گفته فروهر، در حالی سازمان آب با هزینه‌های بسیار بالا اقدام به تولید آب آشامیدنی می‌کند که بیش از 99 درصد آب لوله کشی به فاضلاب می‌شود.


او ادامه داد: از سال گذشته تاکنون تولیدکنندگان آب معدنی و آشامیدنی ماده اولیه بسته‌بندی 32 درصد، برچسب 4 درصد، درب بطری 16 درصد، کرایه حمل 10 تا 15 درصد، مالیات بر ارزش افزوده یک درصد، هزینه‌های دستمزد 32 درصد و نایلون ویژه بسته بندی آب معدنی 10 درصد افزایش قیمت داشته است.


به گفته دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی با وجود افزایش سرسام آور هزینه‌های تولید در این بخش، اگر قرار باشد قیمت آب معدنی در سال جاری بالا برود، افزایش قیمت تنها بر آب‌های معدنی نیم لیتری اعمال خواهد شد و البته این افزایش قیمت با تغییر نرخ از هر بطری 475 تومان به 500 تومان صورت می‌گیرد.


پیشنهاد افزایش قیمت ماءالشعیر


دبیر انجمن صنفی تولید‌کنندگان ماءالشعیر و مالت نیز گفت: در صورت موافقت ستاد تنظیم بازار و دولت، با وجود بالارفتن 20 درصدی هزینه‌های تولید، پیشنهاد افزایش قیمت 13 تا 15 درصدی را برا محصولاتمان اعمال می‌کنیم.


سید حمیدرضا کمال علوی در گفت‌وگو با آنا با بیان اینکه سالیانه 2 میلیون بطری انواع ماءالشعیر 330 سی سی در کشور تولید می‌شود، گفت: 10 درصد از این میزان تولید به کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای همسایه غربی و شرقی، کشورهای آسیای دور، آسیای میانه و اروپا صادر می‌شود.


وی افزود: از سال گذشته تاکنون به دلیل افزایش 20 درصدی هزینه‌های تولید، برخی تولیدکنندگان توان تولید خود را از دست داده‌اند و به این دلیل بقیه تولیدکنندگان درخواست افزایش قیمت را به انجمن ارائه کرده‌اند.


او اظهار کرد: در صورت تعطیل شدن واحدهای شناسامه‌دار، بازار داخلی به مکانی امن برای تولیدکنندگان غیر مجاز و زیر پله‌ای ماءالشعیر تبدیل خواهد شد.


دولت تسهیلات بدهد


دبیر تولیدکنندگان محصولات لبنی هم با اشاره به افزایش هزینه تولید و فرآوری شیر و مشتقات آن گفت: در ابتدای سال جاری هزینه تولید محصولات لبنی 5 درصد افزایش یافته که البته هنوز این افزایش بر قیمت تمام شده شیر و محصولات آن لحاظ نشده است.


محمد فربد در گفت‌وگو با آنا با بیان اینکه افزایش قیمت شیر متاثر از عواملی نظیر نرخ شیر خام، حمل و نقل، هزینه‌های دستمزد، قیمت برق و حامل‌های انرژی است، گفت: سهام 6 واحد تولید محصولات لبنی در بورس عرضه شده که بیشترین میزان سود خالص این صنایع کمتر از 5 درصد است.


وی افزود: چنانچه بخواهیم در مقابل افزایش هزینه‌های تولید شیر مقاومت کنیم، عملا ادامه کار واحدهای لبنی با خطر ورشکستگی و تعطیلی روبه رو خواهد بود.


وی اظهار کرد: دولت برای اینکه امنیت غذایی جامعه را بالا ببرد تا یک بطری شیر ارزان‌تر از یک شیشه نوشابه به دست مردم برسد، باید تسهلاتی را ارائه کند که هزینههای تولید شیر خام و قیمت محصول نهایی کاهش یابد.


گزارش از الهام نرجه پور


انتهای پیام/

ارسال نظر