صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دلیل استفاده از ماسک در تمرینات چند تیم لیگ برتری

استفاده از ماسک در تمرینات پیش‌فصل چند تیم لیگ برتری ازجمله نفت تهران، تعجب خیلی از اهالی فوتبال را برانگیخت.
کد خبر : 193949

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا از شهروند، قبلا این متد تمرینی در ایران مورد استفاده قرار نگرفته و صرفا برای فرار از آلودگی هوا در شهرهای جنوبی چندباری تیم‌های خوزستانی از ماسک‌های اکسیژن در تمرینات خود استفاده کرده بودند. استفاده از ماسک برای شبیه‌سازی تمرین در ارتفاع، موافقان و مخالفان خود را دارد و به همین دلیل یک روش تمام‌عیار برای صرفه‌جویی در برپایی اردو در مناطق مرتفع محسوب نمی‌شود.
تمرین با ماسک در تهران
چند روز قبل بود که شاگردان علی کریمی با نظر مربی بدنساز نفت تهران با ماسک تمرین کردند. تصاویری که از این تمرین منتشر شد، باعث تعجب خیلی از علاقه‌مندان به فوتبال بود، چون شاید قبل از این با چنین روشی آشنایی نداشتند. با این حال، نفتی‌ها که به دلیل دیر انتخاب‌شدن سرمربی و همچنین مشکلات مالی زمانی برای برپایی اردو در مناطق مرتفع چه در داخل و چه خارج از کشور نداشتند، با این روش سعی کردند آمادگی بدنی و به‌ویژه تنفسی خود را بالا ببرند تا در طول فصل دچار مشکل نشوند. به نظر می‌رسد این روش مورد توجه چند تیم دیگر لیگ برتری هم قرار گرفته و خبر می‌رسد نفت آبادان که این روزها با هدایت فراز کمالوند خود را برای حضور در لیگ هفدهم آماده می‌کند، هم از ماسک در تمرینات خود استفاده کرده است.
ماسک ارتفاع چیست؟
اگر دقیقا بخواهیم به کارکرد ماسک ارتفاع اشاره کنیم؛ باید بگوییم که این ماسک، ورزشکار را در شرایط سخت‌تری قرار می‌دهد و تمرین در ارتفاع را شبیه‌سازی می‌کند. در واقع اکسیژن کمتری به بدن ورزشکار می‌رسد و به همین دلیل تحت‌فشار قرار می‌گیرد تا از نظر تنفسی تقویت شود. همواره در تمرینات پیش‌فصل شاهد بودیم که تیم‌ها اردوهای آماده‌سازی خود را در مناطقی با ارتفاع بالا مثل اردبیل در ایران و ترکیه و ارمنستان برپا می‌کنند تا بازیکنان در فضایی که اکسیژن کمتری وجود دارد، زیرفشار باشند و در طول فصل از نظر بدنی در دقایق پایانی بازی کم نیاورند.
معایب
با این‌که استفاده از ماسک‌های ارتفاع از چند ‌سال قبل در تمام دنیا و برای ورزشکاران رشته‌های مختلف مرسوم شده، به دلیل تازگی این روش در ایران شاید برخی مربیان هم با معایب آن آشنا نباشند. منتقدان ماسک‌های ارتفاع معتقدند؛ این روش با این‌که شما یک بالشت روی صورت خود قرار دهید و از تنفس مناسب در هنگام دویدن جلوگیری کنید، تفاوتی ندارد. البته نتایج برخی تحقیقات علمی روی چند ورزشکار چیزی از علایم مثبت آن روی بالابردن آمادگی جسمانی ورزشکاران پرده برداشته اما خیلی از منتقدان این رشته آن را به هیچ عنوان جایگزین تمرین در ارتفاع نمی‌دانند. با کمی جست‌وجو مشاهده می‌کنیم که برخی از تیم‌های بزرگ دنیا در سال‌های اخیر از این ماسک‌ها برای بازیکنان خود درنظر گرفتند و باید دید در آینده ایرانی‌ها چقدر از این متد تمرینی استقبال خواهند کرد.
رجبی: ماسک جای تمرین در ارتفاع را نمی‌گیرد
پیمان رجبی، مربی بدنساز برخی از فوتبالیست‌های مطرح داخلی درباره مرسوم‌شدن استفاده از ماسک‌های ارتفاع می‌گوید: «نمی‌توانیم بگوییم روش بدی در نظر گرفته شده اما اینطور نیست؛ این ماسک‌ها حس تمرین در ارتفاع بالا را به بازیکنان بدهد. وقتی یک ورزشکار در ارتفاع بالا تمرین می‌کند، میزانی دی‌اکسید بیرون می‌دهید و اکسیژن کمتری می‌گیرید اما با استفاده از این ماسک‌ها دی‌اکسید کربن در همان فضا می‌ماند و دوباره توسط ورزشکار تنفس می‌شود. این روش بیشتر برای تقویت عضلات تنفسی استفاده می‌شود، چون ورزشکار کمبود اکسیژن را
تجربه می‌کند.»
وی همچنین می‌افزاید: «شخصا ترجیح می‌دهم ورزشکارانی که با آنها کار می‌کنم را برای چنین تمریناتی به ارتفاعات بالای ٢‌هزار متر ببرم که در ایران هم زیاد داریم. این ماسک‌ها ضررهایی هم دارد که یکی از آنها تنفس دوباره دی اکسید است. البته روش‌های نوینی برای چابکی وجود دارد و در تمام دنیا از آنها استفاده می‌شود. مثلا روی تردمیل دستگاه‌های پیشرفته نصب می‌شود که راه خروجی هوا هم دارد و می‌توان از آنها استفاده کرد.»
رجبی در پایان می‌گوید: «بعید می‌دانم کشورهای پیشرفته حداقل در جهان فوتبال از چنین ماسک‌هایی استفاده کنند. آنها متدهای بسیار حرفه‌ای‌تری دارند تا بازیکنان از نظر تنفسی تقویت شوند. شاید این روش برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها مناسب باشد اما مطمئن باشید بازیکنان حرفه‌ای مثل رونالدو، مسی و نیمار ترجیح می‌دهند ٢٠روز در منطقه‌ای با ارتفاع بالا اردو بزنند و تمرین کنند. همواره اینطور بوده که هر تمرینی به صورت طبیعی تاثیرگذاری بیشتری دارد و در این روش نیز ماسک به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزین تمرین در ارتفاع شود.»
در انتظار روش‌های نوین
در سال‌های اخیر هم فدراسیون سعی کرده با برگزاری کلاس‌های سطح بالا برای مربیان، علم آنها را در بخش‌های مختلف مربیگری به‌روز کند و هم جوان‌شدن نسل مربیان روش‌های جدیدی را به تمرینات تیم‌های لیگ برتری اضافه کرده است. به نظر می‌رسد دوره روش‌های سنتی در تمرینات تیم‌های حرفه‌ای گذشته و برای این‌که مربیان از روش‌های نوین و به‌روز در دنیای فوتبال استفاده کنند، نیاز به مطالعه بیشتری دارد. البته برخی از تیم‌ها مثل استقلال در این فصل، برای نزدیک‌شدن به متدهای تمرینی روز دنیا از مربی خارجی در بخش بدنسازی استفاده می‌کنند. تمرینات خاص مک دمورت در تمرینات استقلال خیلی از بازیکنان این تیم را سورپرایز کرده و باید دید تا چه حد در طول لیگ شانزدهم آبی‌پوشان از حضور این مربی سود خواهند برد.


انتهای پیام/

برچسب ها: آلودگی ماسک
ارسال نظر