صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

بهروز غریب پور: تالار فردوسی برای اجرای اپرای «خیام» تجهیز شد

بهروز غریب پور با اجرای اپراهای عروسکی چون اپراهای «رستم و سهراب»، «مکبث»، «عاشورا»، «حافظ»، «مولوی»، «سعدی» و «لیلی و مجنون» توانسته به عنوان یکی از موفق‌ترین کارگردانان، توجه مخاطبان را به آثارش جلب کند به طوریکه همواره تماشاگران او در پی اجرای دوباره آثار و یا اپراهای تازه‌اش هستند.
کد خبر : 193222

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، بهروز غریب ‌پور پس از مدت طولانی اپرای خیام را آماده کرده و قرار است که این اثر را از 25 تیرماه هر روز ساعت 19 در تالار فردوسی روی صحنه ببرد. در همین خصوص گفت‌وگویی با بهروز غریب‌پور داشته‌ایم که می‌خوانید:


* با توجه به تکمیل نشدن مراحل تولید اپرای خیام اجرای این اثر در نیشابور کنسل شد، چقدر امکان فراهم شدن شرایط برای این اجرا وجود دارد؟


اولین برنامه‌ای که در حال حاضر داریم اجرای اپرای خیام در نیشابور است. پیش از این پیش‌بینی کرده‌ بودیم که این اثر را در سالروز تولد عمر خیام اجرا کنیم اما با توجه به مهیا نشدن شرایط اجرا در نیشابور و به سرانجام نرسیدن تولید، اجرا در شهر نیشابور را به بعد از اجرا در تهران موکول کردیم.


* تعداد اجراهایی که در نیشابور خواهید داشت چند شب خواهد بود؟


ما همیشه اجراهای شهرستان و یا خارج از کشورمان محدود به 3 یا 5 اجرا می‌شود. نصب سازه چیزی حدود 48 ساعت طول می‌کشد و چیدمان اثر 24 ساعت به طول می‌انجامد. همچنین از آنجا که تمام عوامل نمایش کار و زندگی‌شان در تهران است امکان مدت زمان طولانی در خارج از شهر ماندن را ندارند.


* برای اجرای اپرای خیام چه حمایت‌هایی دریافت کردید و این کمک‌ها در چه بخشی از کار بود؟


معاونت فرهنگی هنری رودکی، مرکز هنرهای نمایشی باعث شد سال‌ها کار کنیم و آثارمان را روی صحنه ببریم. در اپرای خیام نیز با حمایت بنیاد فرهنگی هنری رودکی ارتقای کیفیت صدا و تصویر در سالن به شکل حرفه ای انجام شد. در مدت تولید اپرای حافظ نوسازی همه جانبه از تعویض موکت تا سیستم صدا و نور انجام شد تا تماشاگران با فضای متفاوت و کاملا حرفه‌ای روبه‌رو شوند.


* آیا برای اجرای خارجی اپرای خیام نیز برنامه مشخصی دارید؟


برنامه‌هایی وجود دارد ولی هنوز قطعی نشده است. گروه تئاتر آران معمولا هر دوسال یکبار یک سفر اروپایی برای اجرا دارد اما از آنجا که تولید اپرای خیام دو سال و نیم طول کشید طبیعی است که یکسری برنامه‌ها انجام نشد. وقتی تمام اعضای یک گروه مشغول تولید یک اثر هستند نه سفر داخلی و نه خارجی نمی‌توان داشت اگرچه تصمیم داریم به محض اجرای اپرای خیام، سفرهای خارجی را آغاز کنیم.


پیش از این بنیاد رودکی تور اروپا پیش‌بینی کرده بود و قرار بود به مدت یک ماه به کشورهای مختلف سفرکنیم و به اجرای اپرا بپردازیم اما با توجه به اینکه پروژه خیام به سرانجام نرسیده بود آن را به زمان دیگری موکول کردیم.



* پیش از این از«کاوه آهنگر» به عنوان پروژه بعدی گروه تئاتر آران سخن گفته بودید، با توجه به مدت زمان طولانی اجرای اپرای خیام تولید «کاوه آهنگر» را از چه زمانی آغاز خواهید کرد؟


نوشتن اپرای «کاوه آهنگر» را شروع کرده‌ام ولی به دلیل حجم کار اپرای خیام که به لحاظ تعداد صحنه‌ها و نیروهایی که درگیر بودند پروژه سنگینی بود نتوانستم آن را تکمیل کنم. تا زمانی که اپرای خیام روی صحنه نرود نمی‌توانم به تولید اثر بعدی فکر کنم. من امیدوار هستم که اپرای خیام تاثیر خود را بگذارد تا بعد درباره این پروژه نیز وارد صحبت شوم و تهیه‌کننده‌ای برای این کار انتخاب کنم. من نسبت به این‌که پس از یک ماه اجرای اپرای خیام روی پروژه تولید «کاوه آهنگر» متمرکز شوم، خوش‌بین هستم.


* مدت‌ها پیش به اجرای مجدد آثارتان اشاره کردید. آیا برنامه مدونی برای این اپراها وجود دارد؟ و در اینصورت با کدام اپرا آغاز می‌شود و آیا برای ماه محرم هم اپرا خواهید داشت؟


ما بعد از اپرای خیام، اجراهامان را با سایر آثار شروع می‌کنیم. ما تا امروز 8 اپرا تولید کردیم و اگر اپرای حافظ را که دو آهنگساز و دو ورژن دارد حساب کنیم در مجموعه 9 اپرا تولید کرده‌ایم که به ترتیب اجرا شدنشان چیزی حدود یکسال به طول می‌انجامد.


اجراها از اپرای «رستم و سهراب» که اولین تولید گروه تئاتر آران است آغاز می‌شود و در محرم هم اپرای عاشورا را اجرا خواهیم کرد.


* دامنه اجرای رپرتوار آثار در شهرستان‌ها نیز گسترده خواهد بود؟


رپرتوار را نمی توانیم به شهرستان‌ها ببریم چون هر اپرا عروسک‌ها و دکورهای خود را دارد و امکان انتقال آن در حال حاضر وجود ندارد. امیدوار هستم امکانی در آینده فراهم شود که بتوانیم دو ماه در یک شهر مستقر شویم و تمام آثار را روی صحنه ببریم. تعویض عروسک و نصب دکور بسیار زمان‌گیر است بنابراین اجرا در شهرستان موکول به زمانی می‌شود که شرایط لازم فراهم شود.


* فعالیت موزه عروسک‌های اپراهای عروسکی گروه تئاتر آران چطور پیش می‌رود و آیا تمهیداتی برای بازدید بیشتر از این موزه اندیشیده‌اید؟ با تولید اپرای خیام تعداد عروسک‌ها چه تعداد خواهد شد و اینکه آیا تصمیمی برای گسترش فضای موزه دارید؟


به دلیل این‌که شمار آثارمان و تعداد عروسک‌هایمان روز به روز در حال بیشتر شدن است، با حمایت معاونت امور هنری، موسسه توسعه هنرهای معاصر و بنیاد فرهنگی هنری رودکی موزه اپرای عروسکی را در 7 فروردین سال 1396 راه اندازی کردیم که تا به امروز فعال است و با عروسک‌های اپرای خیام فعال‌تر می‌شود.



در سایت تیوال گزینه‌ای وجود دارد که تماشای نمایش را به همراه بازدیدی از موزه فراهم کند. در حقیقت ما از طریق سایت تیوال شرایطی ایجاد کرده‌ایم که علاقه‌مندان به تماشای اپرای خیام بتوانند از موزه عروسک‌های اپراهای عروسکی گروه تئاتر آران بازدید کنند. بنابراین موزه به زودی فعال‌تر خواهد شد.


ما در مجموع 300 عروسک را در موزه به نمایش گذاشته‌ایم اما گنجینه عروسک‌های ما بیش از 800 عروسک است که روز به روز به شمار آن نیز اضافه می‌شود. اپرای خیام نزدیک به 150 عروسک دارد که در اجرا توسط 35 بازی‌دهنده حرکت داده می‌شوند. ما بیشترین عروسک‌ها و بازی‌دهندگان عروسک را در اپرای خیام داریم و همین باعث می‌شود با مشکل جای‌دادن عروسک‌ها و نیاز به فضای بیشتر روبه رو شویم.


علی اکبرصفی‌پور در زمان افتتاح این موزه وعده‌ای به ما داد که امیدوارم این امر محقق شود و طبقه بالای موزه در راستای وسیع‌تر کردن فضای موزه و ونمایش عروسک‌ها در اختیارمان قرار گیرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: بهروز غریب پور
ارسال نظر