صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس اتاق ایران تاکید کرد

نه انتزاع و نه ادغام؛ هیچ‌یک به داد اقتصاد نمی‌رسد

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: همه بخش های اقتصادی دولت باید حول یک محور مشخص با اهداف و سیاست‌های مشخص و یکپارچه حرکت کنند تا به توسعه و پایداری اقتصاد برسیم.
کد خبر : 191558

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، غلامحسین شافعی در بیست و پنجمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به روز صنعت و معدن گفت: در آستانه استقرار دولت دوازدهم هستیم و لازم است به چند نکته در وضعیت کنونی دقت شود، همچنین واقعیت اقتصاد ایران و نقش دولت در اقتصاد دوباره توسط کارشناسان مستقل تحلیل شود.


رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: این موضوع را باید مد نظر داشته باشیم که طی ۴ سال گذشته چگونه حرکت کردیم و چه نتایجی به دست آوردیم و با آن نتیجه به کجا می‌خواهیم برسیم؟


وی افزود: ابتدا باید مشخص شود که ما به دنبال تشکیل یک دولت رفاه هستیم تا درآمدهای نفت جمع‌آوری کنند و بین نهادها و مردم توزیع کنند یا به دنبال مدل توسعه محور هستیم که ضمن حفظ منافع جامعه، برنامه‌ریزی بلندمدتی برای نسل آینده داشته باشد.


شافعی تاکید کرد: در دولت باید بخش خصوصی تعریف جدیدی پیدا کند تا جایگاه درست در اقتصاد کشور را پیدا کند.


رئیس اتاق ایران گفت: امروز اشتغال مهم‌ترین دغدغه اقتصاد کشور است. بنا بر آمار سرشماری نفوس و مسکن ما در بین سال‌های 75 تا 85 توانستیم نزدیک یک میلیون و 500 هزار شغل ایجاد کنیم. باید بررسی شود که چرا ما یک بار توانستیم به چنین رکوردی دست پیدا کنیم. برای رسیدن به پاسخ این سوال لازم است یک گفت‌وگو و بحث چند جانبه صورت بگیرد نه اینکه فقط بحث یک طرفه‌ای از طرف دولت را شاهد باشیم.


به گفته شافعی بازگشت اعتماد به فعالان اقتصادی موضوع مهمی است. طی سالهای گذشته فعالان اقتصادی با معضلاتی همچون‌ افزایش ناگهانی نرخ ارز، سود تسهیلات ، تحریم ها و ... که از کنترل بخش خصوصی خارج و تنها با تصمیمات دولتی به وجود آمد مواجه بودند و اعتماد خود را از دست داده بودند.


وی با اشاره به اثرات منفی سود تسهیلات بانکی در اقتصاد بخش خصوصی گفت: با سودهای دو رقمی که نظام بانکی طلب می‌کند هیچ تولیدی که بخواهد اشتغال ایجاد کرده و خام فروشی هم نداشته باشد قادر به ادامه حیات نیست.


وی اضافه کرد: با این نرخ سود انباشت سرمایه از بخش‌های تولیدی به بخش‌های مالی انتقال پیدا کرد که این موضوع بباید مورد توجه قرار گیرد.


رئیس اتاق ایران تاکید کرد: این سوال فشار سنگینی بر ذهن فعلالان اقتصادی دارد که چرا در حالی که تورم کاهش پیدا کرده است نرخ سود بانکی کاهش پیدا نمی‌کند؟ آیا تورم و نرخ سود بانکی با هم ارتباط ندارد؟این خواسته جدی فعالان بخش خصوصی است.


وی همچنین تصریح کرد: کوچک سازی دولت از خواسته های دیگر ما است، متاسفانه ما در این دوره شاهد گسترش تصدیگری بودیم. اصل مسئله این است که اگر این تصدیگری کاهش پیدا نکند نه ادغام و نه انتزاع هیچ یک به داد اقتصاد نمیرسد.


وی در ادمه با اشاره به بخش‌های زاید وزارتخانه ها گفت: ما سازمان‌های زیادی داریم که وجودشان مثمر ثمر نیست اینها دولت را فربه می‌کند.


شافعی خاطر نشان کرد: موضوع مهم دیگر افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد است. اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ به درستی از مطالبات بخش خصوصی است.


وی در پایان گفت: همه این موارد در یک واقعیت نهفته است، توسعه اقتصادی مستلزم برنامه ریزی و تعیین سیاست‌های یکپارچه و متحد است. دولت گاهی برنامه های متعدد و گاهی متناقض داشت. چرا همه می‌گویند تیم اقتصادی دولت یکپارچه نبود؟ همه بخش های اقتصادی دولت باید حول یک محور مشخص با اهداف و سیاست‌های مشخص و یکپارچه حرکت کنند تا به توسعه و پایداری اقتصاد برسیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر