صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معاون وزیر جهاد کشاورزی: رانت در واردات خط قرمز ماست/ قول مساعد برای پیگیری پرونده واردات برنج پسر فوتبالیست

معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره مقابله با رانت در واردات گفت: ما برنامه‌ای برای مبارزه با فساد نداریم و رانت خط قرمز ماست.
کد خبر : 191556

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، یزدان سیف در نشست خبری امروز خود با بیان مطلب فوق افزود: ما به مناقصات بین‌المللی ورود کرده‌ایم و تبدیل مناقصات دو مرحله ای به یک مرحله ای در راستای ایجاد شفاف سازی است.


وی درباره پیگیری پرونده واردات پسر فوتبالیست معروف هم تصریح کرد: این قول را به نهادهای نظارتی می‌دهیم که تمام تلاشمان را برای پیگیری‌های حقوقی انجام خواهیم داد.


سیف از استقرار نظام خرید تضمینی در بورس در سال ۹۷ خبر داد و عنوان کرد: امیدواریم در راستای ایجاد شفاف‌سازی بتوانیم نظام خرید تضمینی را در بورس مستقر کنیم.


وی تاکید کرد: تمام تلاش قانون‌گذار در ماده ۳۳ افزایش بهره‌وری و ماده ۳۲ برنامه ششم توسعه هم ورود کالاها به بورس است.


یارانه 700 تومانی دولت برای هر کیلوگرم گندم


معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دولت برای تولید هر کیلوگرم گندم معادل 700 تومان یارانه پرداخت می‌کند، ادامه داد: هیچ منعی برای عرضه کالا و ارتقای زنجیره عرضه در بورس نداریم و اکنون ذرت و جو نیز در این بازار عرضه می‌شوند.


سیف اضافه کرد: استراتژی شرکت بازرگانی دولتی برای عرضه کالاها از طریق بورس است و اکنون نظام حواله‌کشی به استان‌ها واگذار و تحت نظارت استاندارها درآمده است و شرکت بازرگانی دولتی هیچ کالایی را مستقیما به فروش نمی‌رساند مگر در شرایط ویژه و از طریق بورس.


برنج تایلندی در راه بازار


وی درباره واردات برنج تایلندی هم عنوان کرد:‌ تایلند و هند دو صادرکننده بزرگ برنج در دنیا هستند که کشور ویتنام نیز در مقام بعدی قرار دارد.


به گفته وی افزایش تنوع مقاصد صادراتی در کشور یک ضرورت است و این امر یکی از سیاست‌های کشور در حوزه تنظیم بازار برای بالا بردن قدرت چانه‌زنی و ایجاد رقابت در میان سایر کشورها است به همین جهت ما محموله‌ای حامل برنج خریده شده از تایلند را وارد کشور کردیم و قرار است برای کاهش قیمت برنج برای مصرف کننده این واردات از سایر کشورها نیز انجام شود.


سیف درباره میزان ذخایر استراتژیک کشور نیز گفت:‌ به لحاظ ذخایر استراتژیک در شرایط مطلوبی قرار داریم. نظام ذخایر باید دو ویژگی تامین به موقع و شرایط گردش مناسب کالا را داشته باشد که امروز هم به لحاظ میزان موجودی و هم تامین، شرایط خوبی داریم.


مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران بیان کرد: امروز بخشی از ذخایر استراتژیک را از دانه‌ها داخل کشور تامین می‌کنیم از طرفی هر روز عرضه در بورس را نیز داریم و عرضه‌های آتی هم طی یک ماه گذشته به بورس واگذار شده است.


خرید تضمینی 5 تن محصول از کشاورزان


سیف میزان خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تا امروز 5 میلیون و 158 هزار و 754 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 درصد کاهش داشته است که بخشی از آن به علت پایین آمدن سطح بارندگی‌ها بود.


وی تاکید کرد: با این حال در سال جدید نظام کنترل کیفیت محصولات خریداری شده گزارش هفتگی از کیفیت گندم ارائه داده است که بر اساس آن گندم خریداری شده از کشاورزان به لحاظ میزان کیفیت ارتقاء یافته است. به طور مثال پیش از این میانگین پروتئین گندم حدود 11 بود اما امروز این میزان به 12 و در برخی استان‌ها به 14 رسیده است که نوید خوبی برای ارتقاء سطح تولید محسوب می‌شود.


سیف ادامه داد: شرکت بازرگانی دولتی از ادغام چند شرکت فعال در حوزه کالاهای اساسی تشکیل شده است که وظایف اصلی آن نیز مباشرت دولت در خریدهای تضمینی کالاهای اساسی، تنظیم بازار، حفظ ذخایر راهبردی کشور و کمک به زنجیره تنوع کالاهای اساسی است.


معاون وزیر جهاد کشاورزی ابراز کرد: ما به دنبال تحقق سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و واگذاری امور به بخش خصوصی در جهت ساماندهی زنجیره توزیع کالاهای اساسی هستیم.


وی افزود: کشاورز هم باید با ریسک تولید و هم ریسک بازار دست و پنجه نرم کند که اولین وظیفه شرکت بازرگانی دولتی ایران کاهش و یا به صفر رساندن این ریسک است از طرفی اکنون در حوزه گندم و دانه‌های روغنی کشاورزان برای تحویل محصول خود چالشی ندارند.


سیف تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین هزینه‌های کشاورزان انبارداری است که اگر آن را پوشش ندهیم باید هزینه‌های مضاعفی را متحمل شوند.


مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار کرد: اکنون 5 استان خوزستان با یک میلیون و 350 هزار تن، گلستان با یک میلیون و 64 هزار تن، فارس با 733 هزار تن، خراسان رضوی با 291 هزار تن و اردبیل با 283 هزار تن در تولید و خرید تضمینی گندم پیشتاز هستند.


وی درباره خرید کلزا هم گفت: تا به امروز 134 هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شده است. قرار بود تا پایان فصل 200 هزار تن خرید تضمینی از کشاورزان داشته باشیم که تا کنون 70 درصد این میزان محقق شده است.


سیف درباره کاهش میزان تولید این محصول هم عنوان کرد: سال گذشته در آبان ماه با سرمای شدیدی در استان‌ آذربایجان غربی مواجه شدیم که به شدت به این محصول آسیب وارد کرد و موجب عقب‌ماندگی تولید در این بخش شد.


وی ادامه داد: دولت در زمان استقرار برای خرید محصولات کشاورزی می‌توانست دو استراتژی را انتخاب کند. در درجه نخست باید تولید داخلی بر اساس محدودیت منابع مالی تنظیم و ما بقی از طریق واردات تامین می‌شد که این اتفاق در سنوات گذشته هم رخ داده است.


سیف بیان کرد: استراتژی دوم این بود که پول بر سر سفره کشاورز ایرانی بیاید یعنی تولید بر اساس هدف صورت گیرد که استراتژی دوم مورد انتخاب دولت بود.


مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکید کرد:‌ در گذشته هر هکتار زمین گندم 400 هزار تومان درآمدزایی برای کشاورزان داشت اما امروز این درآمد به حدود سه میلیون تومان رسیده است که نشان از افزایش میزان بهره‌وری در بخش کشاورزی دارد.


وی با تاکید بر اینکه امیدواریم دولت بتواند تمامی خرید‌های تضمینی را از کشاورزان به صورت نقدی پرداخت کند، گفت: امسال 6 هزار و 600 میلیارد تومان خرید گندم از کشاورزان صورت گرفته که تا کنون سه هزار و 400 میلیارد تومان آن پرداخت شده است. از طرفی کشاورزانی که تا 27 خرداد ماه گندم خود را تحویل داده‌ به میزان 50 درصد پول را دریافت کرده‌اند که این یک تغییر رفتار در خرید است. همچنین دولت برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان ناشی از تورم مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن خسارت تاخیر و تادیه به کشاورزان پرداخت می‌شود.


سیف همچنین از پرداخت 80 درصدی مطالبات کشاورزان برای خرید کلزا خبر داد.


معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی در ماه رمضان هم اظهار کرد: برخی کالاها افزایش قیمت جزئی را در ماه رمضان داشته‌اند که با طرح ضیافت و ورود 30 هزار تن محصول به بازار قیمت‌ها تعدیل شد.


سیف بیان کرد: در حوزه خرید‌های خارجی در ابتدای سال 57 به لحاظ شرایط ویژه کشور شورایی به نام شورای خرید متشکل از وزارتخانه‌های متولی و متصدی در این حوزه تشکیل شد که این شورا عملکرد درخشانی هم داشت. در ادامه به واسطه تغییر قانون مناقصات شرکت بازرگانی دولتی خود وارد مناقصات شده و خریدها را انجام داد که این امر شفافیت را بالا برد.


افتتاح 350 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در ماه آینده


مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: در حوزه طرح‌های عمرانی امسال تمامی سیلوها و ظرفیت‌های ذخیره‌سازی گندم به اتمام می‌رسند و در همین راستا در ماه آینده 350 هزار تن ظرفیت سیلو و طرح نیمه کاره در حوزه تجهیزات ذخیره‌سازی به بهره‌برداری خواهد رسید که این امر کیفیت خرید و لجستیک را ارتقاء می‌دهد.


واگذاری چند شرکت غله منطقه‌ای تا پایان امسال


سیف همچنین از واگذاری چند شرکت غله منطقه‌ای تا پایان سال خبر داد و گفت:‌ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی به دنبال افزایش بهره‌وری در زنجیره ارزش اقتصاد کشور است که در همین راستا ظرف چند ماه آینده 12 شرکت غله منطقه‌ای را واگذار می‌کنیم.


به گفته وی تفاهماتی با کشاورزان در این بخش انجام شده و تلاش بر این است تا این شرکت‌ها با امکانات کامل واگذار شوند تا تصدی دولت کاهش و کشاورزان خود دارای امکانات ذخیره‌سازی باشند.


پیش‌بینی صادرات یک میلیون تنی گندم و آرد


معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه در سه ماهه گذشته میزان صادرات گندم، آرد و مشتقات به میزان 60 درصد افزایش یافته است، تاکید کرد:‌ امسال برای صادرات یک میلیون تن گندم، آرد و مشتقات آن برنامه پیش‌بینی شده است.


وی عنوان کرد: امروز به خودکفایی گندم رسیدیم که ارمغان بسیار بزرگی است و به واسطه آن وابستگی در حوزه غذا به خارج از کشور کاهش می‌یابد.


سیف خاطر نشان کرد: در سال‌های 90 تا 92 در شرایطی برای کشور گندم خریداری می‌کردیم که نرخ آن تا 370 دلار هم رسیده بود و ظرف یک ماه اخیر شاهد رشد 4 درصدی قیمت جهانی به واسطه کاهش تولید نیز بودیم که این امر اکنون می‌تواند به ما کمک کند تا صادرات را با قیمت بهتری انجام دهیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر