واکنش دبیر انجمن آبهای معدنی به توزیع آب فرانسوی در کشور: باید تبعات اقتصاد آزاد را پذیرفت
پیمان فروهر در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه اگر دغدغه آزاد بودن اقتصاد را داریم باید تبعات آن را نیز بپذیریم، افزود: چند سالی است که در ایران هم صحبتها از آزاد بودن اقتصاد است و در این صورت باید درها برای واردات باز باشد و تبعات آن را بپذیریم.
وی تصریح کرد: اما اگر بخواهیم این موضوع را در نگاه تخصصی به صنعت آب بستهبندی تعمیم دهیم باید گفت که ما به واردات آب معدنی رضایت داریم. اگر آب بستهبندی اروپایی بیاید و در سوپرمارکت در کنار محصول تولید داخل بنشیند، مصرف کننده نهایی قیمت دو محصولی را که با یک تکنولوژی و کیفیت تولید شده اند، با هم مقایسه خواهد کرد.
فروهر ادامه داد: این فرهنگ باید در مصرف کننده ایرانی نهادینه شود که از محصول ملی خود حمایت کند و ما هیچ ابایی از ورود آب بسته بندی اروپایی و وارداتی به بازار مصرف نداریم.
وی اضافه کرد: اساسا صنعت بستهبندی آب در ایران از تعداد مصرفکننده بالایی برخوردار نیست و تنها 3 درصد ایرانیها آب بستهبندی میخرند که البته یک علت آن هم این است که بیش از 95 درصد مردم به آب شرب دسترسی دارند.
دبیر انجمن آبهای معدنی و آشامیدنی بیان کرد: آب بستهبندی در ایران کالایی نیست که بر سر سفره همه حضور داشته باشد. یقینا مردمی که توان خرید آب هزار تومانی را ندارند، یک لیتر آب را 20 هزار تومان هم نمیخرند.
فروهر با بیان اینکه قطعا آب معدنی 20 هزار تومانی مخاطبان محدود و خاص خود را دارد، اظهار کرد: این آبهای بستهبندی در نوار شمالی پایتخت و آن هم در 20 تا 30 سوپرمارکت توزیع میشود و مخاطبان همیشگی ندارد. شاید تعدادی سفارتخانه از این آبها استفاده کنند و قطعا متمولها هم برای مصارف همیشگی خود آب را با این قیمت خریداری نمیکنند.
وی تاکید کرد: توزیع این آبهای بستهبندی و معدنی اصلا در تیراژی نیست که ما نگران بازار فروش باشیم.
فروهر درباره تفاوت فاحش قیمتی این آبهای بستهبندی وارداتی در مقایسه با تولید داخلی ابراز کرد: برند در همه جای دنیا برند است و ارزش افزوده خاص خود را دارد. از طرفی این آبمعدنیهای وارداتی مشمول تعرفههای گمرکی سنگین میشوند و علاوه بر آن باید هزینههای حمل و نقل از کارخانه سازنده تا مرز و سپس با گمرک و پایتخت را نیز اضافه کرد.
دبیر انجمن آبهای معدنی و آشامیدنی گفت: موجودیت و کیفیت این آبهای بستهبندی هیچ تفاوتی با تولید داخلی ندارد. مالکان کمپانیهایی که این آبهای بستهبندی برند را وارد کشور میکنند، همانهایی هستند که چندین کمپانی هم در ایران دارند و این مایه فخر است که کمپانیهای صاحب برند در ایران هم تولید دارند. البته این موضوعی است که مردم از آن اطلاعی ندارند اما در کل باید گفت که کیفیت آبهای بستهبندی اروپایی و وارداتی هیچ تفاوتی با تولید ملی ندارد چرا که ایران هم در تولید این کالا از تکنولوژی روز برخودار است.
انتهای پیام/