صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر اسکندری:

حذف رشته‌های هسته‌ای و سهمیه بسیج دانشگاه آزاد اسلامی غیرکارشناسی است

رئیس مرکز چاپ، انتشارات و رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد با توجه به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و ضرورت خصوصی‌سازی متناسب با افزایش کیفیت آموزشی و استانداردهای علمی در عین رقابت‌پذیری دانشگاه‌ها، خواستار احیا و استقلال مجدد مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.
کد خبر : 190244

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از خبرگزاری فارس، دکتر صالح اسکندری به سوابق برگزاری آزمون در دانشگاه آزاد اسلامی و تعیین کدرشته محل‌ها و مقایسه نقش شورای برنامه‌ریزی درسی در سایر دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: «مشکلی که امروز در مورد 2 هزار و 900 رشته محل دانشگاه به وجود آمدهف ناشی از رویکرد تصدی‌گری حداکثری وزارت علوم است که بالتبع مانع از پیگیری امور کارشناسی و تخصصی در دانشگاه‌ها می‌شود. این تبعیض بین دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی باید برطرف شود، چرا که در دانشگاه‌های دیگر شورای برنامه‌ریزی درسی متولی تعیین رشته‌ها و سرفصل‌هاست.»


او به نمونه‌هایی نظیر درج رشته‌های منسوخ در دفترچه آزمون کارشناسی‌ارشد و دکتری یا حذف رشته‌های علوم هسته‌ای در دفترچه آزمون ارشد و همچنین حذف سهمیه بسیج اشاره کرد و گفت: «بر اساس اصل 44 قانون اساسی، خصوصی‌سازی باید در سر لوحه فعالیت‌های دولت‌ها قرار بگیرد. با همه این شرایط وزارت علوم همان رویکرد تصدی‌گری خود را در خصوص دانشگاه آزاد ادامه می‌دهد که نه تنها تاثیری در افزایش کیفیت آموزشی ندارد، بلکه می‌تواند نگاه‌های غیرکارشناسی و غیر تخصصی را نیز در روند اداره دانشگاه‌ها دخیل کند.»


اسکندری همچنین به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی درباره تایید رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «2 هزار و 900 رشته محل حذف شده توسط وزارت علوم مورد تایید هیات 3 نفره هستند. با استناد به قانون تایید رشته‌های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی و بر‌اساس اعلام معاون قوانین مجلس شورای اسلامی که بر لازم‌الاجرایی این قانون تاکید کرده است، تمام 2 هزار و 900 رشته محل حذف شده در دفترچه آزمون کارشناسی‌ارشد توسط وزارت علوم دارای مجوز قانونی بوده و امیدواریم وزارت علوم در چند روز آینده این مشکل را برطرف کند.»


رئیس مرکز چاپ، انتشارات و رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی به دریافت مجوز از شورای گسترش وزارت علوم برای رشته‌ها نیز اشاره کرد و افزود: «تمام استانداردها و ضوابط آموزشی لازم در واحدهای دانشگاهی ما برای اخذ رشته محل‌های مربوط اتخاذ شده و وضعیت استانداردهای ما به مراتب بالاتر از دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور است. در 253 واحد دانشگاه آزاد اسلامی از یک تا 142 رشته‌محل در کارشناسی‌ارشد حذف شده است، در بیش از 30 واحد دانشگاهی تمام گرایش‌های کارشناسی ارشد هم حذف شده است. به عنوان نمونه در واحد علوم و تحقیقات رشته‌های هسته‌ای دانشگاه را وزارت علوم حذف کرده است در حالی که این واحد یکی از مهمترین و با کیفیت‌ترین مراکز آموزش رشته‌های هسته‌ای در بین دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی در کشور است.»


اسکندری همچنین خواستار برقراری عدالت آموزشی بین دانشگاه‌های غیر‌انتفاعی و دانشگاه آزاداسلامی شد و از معاونت آموزشی وزارت علوم خواست در بررسی‌های خود حتما شاخص‌های علمی را مدنظر قرار دهد.


او همچنین در واکنش به موضوعات پیش‌آمده برای مرکز سنجش آموزش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «ماده 7 قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، سهمیه‌های مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره پذیرش دانشجو کماکان به قوت خود باقی است. امیدواریم با مذاکرات و مکاتبات صورت گرفته با وزارت علوم، هر چه سریع‌تر مشکل برطرف شود و نگرانی‌های به وجود آمده در بین اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی مرتفع شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر