صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

4 مسیر ایده یابی کسب و کار نوآورانه

معمولا استارت اپ ها حول ایده های مبتنی بر فناوری شکل می گیرند و به خاطر اتکا بر فکر و نیروی انسانی سرمایه اولیه زیادی نمی طلبند. ضمن آنکه قبل از رسیدن به مراحل پرهزینه می توان سرمایه گذار جذب کرد.
کد خبر : 190219

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا از خراسان، به سراغ کسانی می رویم که ایده جامعی ندارند و دنبال روش هایی نظام مند برای یافتن ایده های جذاب هستند.



1 - در رویدادهای جمعه کارآور شرکت کنید


جمعه های کارآور یا استارت آپ ویکند، یک رویداد کارآفرینی است که در آن علاقه مندان راه اندازی کسب و کار گرد هم می آیند. فرآیند کار به این شکل است که افراد ایده های اولیه و خام خود را مطرح می کنند. در ساعات اولیه رویداد ایده های بهتر انتخاب می شوند و افراد صاحب ایده یک تیم برای پرورش ایده تشکیل می دهند. این رویداد آخر هفته ها در دو روز برگزار می شود و فرصت کافی برای همفکری هست. معمولا، برگزارکنندگان استارت اپ ویکندها مجموعه ای از متخصصان کسب و کار، بازاریابی و افراد با تجربه را هم به رویداد دعوت می کنند تا به تیم های تازه کار کمک کنند. همچنین با توجه به نیاز به تخصص های بسیار – از طراحی مدل کسب و کار و بازاریابی و توسعه محصول گرفته تا مسائل فنی مربوط به راه اندازی سایت و گرافیک و سئو- برای تحلیل و طراحی دقیق یک ایده کسب و کار، حضور انواع تخصص ها در محیط کمک شایانی به پیشرفت کار می کند. مزیت این رویدادها آشنایی با افراد با تخصص های مختلف است. در انتهای رویداد نیز تیم ها ایده های خود را معرفی می کنند و معمولا برخی سرمایه گذاران هم در مراسم پایانی حضور دارند تا در صورت تمایل از ایده های برتر حمایت مالی کنند.
2 - یک دفترچه یادداشت داشته باشید!
این اصل اساسی را به خاطر داشته باشید که "محور و اساس هر کسب و کار، پاسخگویی به یک نیاز مردم است". همه ما در طول روز با مسائلی مواجه می شویم که مسئله و مشکل بسیاری از مردم است اما از کنار آنها می گذریم. در حالی که می توان هر مسئله را در یک دفترچه یادداشت و سر فرصت به آن فکر کرد و آن را محور ایجاد یک کسب و کار جدید یا تولید محصول جدید قرار داد. به نمونه های زیر دقت کنید:
1- برادران محمدی ایده شرکت بزرگ دیجی کالا را از آنجا گرفتند که برای خرید دوربین عکاسی مجبور شدند ساعت ها در بازار بچرخند و بعد یک محصول معیوب خریدند؛ آنها مسئله شناخت محصول مناسب، مقایسه، انتخاب و خرید را حل کردند و یک کسب و کار قوی راه انداختند.
2- شرکت دوچرخه های الکتریکی radpower که امروزه توسعه زیادی پیدا کرده حاصل یک سرمایه گذاری عجیب و غریب نیست. بلکه حاصل فکر یک دانش آموز دبیرستانی (مایک رادنباو) است که برای رفتن به مدرسه با اتوبوس یا دوچرخه های معمولی مشکلات زیادی داشت. او ابتدا فقط مشکل خودش را حل کرد بعد یک استارت اپ راه انداخت و اکنون یک شرکت بزرگ دارد.
3- البته لازم نیست خیلی پیچیده و تخصصی فکر کنید؛ زمانی که مردم در صف نان از دست می دهند، یا انزجاری که از خالی کردن مداوم زباله دارند، کار سخت تمیز کردن شانه یا حتی چسبی یا رنگی شدن دسته سطل چسب یا رنگ، همه مسائل روزمره ای هستند که نیازمند پاسخ های خلاقانه هستند. پاسخ هایی که می توانند محور یک استارت اپ باشند.


3 - ایده های موجود را به دقت مطالعه کنید


البته ممکن است دسترسی به رویدادها در زمان مناسب میسر نباشد. ضمن اینکه معمولا هزینه شرکت در استارت اپ ویکند هم برای همه ناچیز نیست. لذا برای شروع یک کسب و کار نباید صرفا منتظر این رویدادها بود. تکنیک دفترچه یادداشت هم ممکن است خیلی سریع شما را به ایده مناسب نرساند. به همین دلیل ما دو مسیر دیگر را هم معرفی می کنیم. یک مسیر مطالعه دقیق طرح های فعلی و الهام گرفتن از آن هاست. به سایت های کارآفرینی و استارت اپی یا کانال های کسب و کار مراجعه کنید و انبوهی از این ایده ها را ببینید و مطالعه کنید. هفته قبل برخی استارت اپ های داخلی در حوزه مواد غذایی را معرفی کردیم که می تواند الهام بخش باشد. هم اکنون استارت اپ ها در حوزه راهنمایی سفر، خرید بلیت، رزرو هتل، مشاوره یافتن محل های ناب سفر و . . . نیز به سرعت در حال گسترش است که تجربیات آنها می تواند آموزنده باشد. حوزه های مالی و پرداخت الکترونیک هم همین طور است.


4 - ایده های خارجی را بومی سازی کنید


اما مسیر چهارم، بومی سازی ایده های خارجی است. این مسیر تقریبا سریع ترین مسیر پیداکردن یک ایده خوب است. البته نیاز به آشنایی با زبان و جست وجوی هدفمند در سایت های معتبر خارجی دارد. به موارد زیر دقت کنید:
1- تا چند سال قبل فقط در برخی سایت های کسب و کار در مورد خشکشویی آنلاین می شنیدید. استارت اپ ها و شرکت های خارجی در این حوزه بسیارند؛doormit, laundry Anna, laundrapp wassup . اما این ایده خیلی زود بومی شد و اکنون چندین استارت اپ مثل زودشور، واش ماش و . . . در این حوزه فعال اند. البته آن ها خدمات معمولی منطقه را پوشش می دهند و لذا این گونه ایده ها قابلیت تکثیر در مناطق دیگر دارند.
2- از یوتیوب تا آپارات و ... : یوتیوب یک مرجع بزرگ ویدئو است که به راحتی با درج آگهی در ابتدای ویدئوها کسب درآمد می کند. محمدجواد شکوری مقدم این ایده را بومی کرد و مطابق با فرهنگ ما آپارات را راه انداخت. کمتر کسی است که این روزها با اینترنت سر و کار داشته باشد و یک بار نتیجه جست وجوهایش به آپارات نرسیده باشد. حالا آپارات مثل یوتیوب به راحتی تبلیغ و کسب درآمد می کند. حالا سایت های تماشای فیلم آنلاین هم گسترش پیدا کرده اند. اما نگاهی دقیق تر به ایده های توسعه یافته در خارج از کشور به خوبی نشان می دهد که هنوز ایده های جدید بسیاری وجود دارد. مثلا مراجع ویدئویی تخصصی در حال گسترش اند؛ مانند مرجع ویدئو علم و فناوری، یا مراجع ویدئوی نرم افزارهای تخصصی. مخصوصا مراجع ویدئوهای آموزشی – که مناسب حال دانشجویان است- با اقبال زیادی مواجهند. از جمله مراجع ویدئوهای آموزش نرم افزار که به صورت رسمی در دانشگاه ها آموزش داده نمی شوند و دانشجویان مجبورند خودشان کار را یاد بگیرند. ایده دیگر مرجع ویدئوی آموزش های مربوط به کامپیوتر و موبایل است؛موضوعی که این روزها همه با آن سر و کار دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر