صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اعطای کد «شامد» به 45 هزار سایت‌ها اینترنتی/ همایش سواد رسانه‌ای از خبرنگار آنا تجلیل کرد

مراسم تجلیل از خبرنگاران و رسانه‌های همکار در برگزاری همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی شب گذشته (شنبه 3 تیرماه) با حضور خسرو سلجوقی معاون وزارت فناوری و ارتباطات، سیدمرتضی موسویان رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، محمدصادق افراسیابی؛ دبیر کل این همایش سواد رسانه‌ای و جمعی از برگزار کنندگان همایش، برپا شد.
کد خبر : 190063

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، سیدمرتضی موسویان در این مراسم، با اشاره به دغدغه ساماندهی فضای مجازی، به مطالعات مرکز ملی فضای مجازی و ایجاد زیرساخت‌ها در مرکز فناوری و رسانه‌های دیجیتال پرداخت.


وی گفت: «طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، تاکنون بیش از 10 هزار کانال که بالای پنج هزار عضو داشته‌اند، ثبت قانونی شده است. در ادامه این راه؛ مساله شامد (شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال) در دست پیگیری و انجام است که می‌تواند به ما کمک کند که در فضای مجازی، به یک پارچگی برسیم.»


موسویان ضمن بیان اینکه نزدیک به 45 هزار سایت تا امروز دارای این کد یونیک شده‌اند، ادامه داد: «اطلاعات بسیار دقیقی با توجه به زیرساخت‌ سامانه «شاهکار» و سامنه ثبت احوال و ارتباطی که بین آن‌ها ایجاد شده، در خصوص دارندگان کد شامد به دست آمده است.»


وی محقق شدن طرح شامد را باعث میسر شدن پیگیری‌ها برای مالکیت معنوی و مادی محتواهای دیجیتالی در فضای مجازی خواند و اظهار داشت: «برنامه ما تا پایان امسال این است که با توجه به مذاکراتی که با 9 اپ‌استور در کشور داشته‌ایم، تمام برنامه‌های کاربردی گوشی‌های هوشمند نیز دارای «شامد» شوند.»


مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال توضیح داد: «این اتفاق به ما اجازه می‌دهد فضایی ایمن و سالم در فضای مجازی داشته باشیم زیرا امکان رصد آن‌ها از سوی بررس‌ها و مردم که می‌توانند در ارزیابی‌ها نقش داشته باشند را به ما می‌دهد.»


وی در پایان سخنان خود به برگزاری دومین همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت‌اجتماعی در پاییز سال 96 اشاره کرد و گفت: «اختتامیه این همایش با اختتامیه نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال مقارن خواهد شد.»


خسرو سلجوقی، معاون سازمان فناوری اطلاعات نیز در این مراسم، تشکیل انجمن سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی را فرصت خوبی برای اثرگذاری در فضای مجازی خواند و گفت: «مقام معظم رهبری در هفته گذشته از شبکه ملی اطلاعات اظهار نگرانی کردند. شبکه ملی اطلاعات در بخش زیرساخت فنی مشکلی ندارد و مشکل اصلی در محتوا و فرهنگ استفاده از آن و کاربرانی است که از این محتوا استفاده می‌کنند که این سه بخش مغفول مانده است.»


معاون سازمان فناوری اطلاعات در بخش دیگر از سخنان خود اظهار داشت: «زمانی که سند ۲۰۳۰ ارائه شد، متوجه شدیم این سند، اسناد یونسکو را مبنا قرار گرفته است و بسیاری بر این معتقدند که مگر خودمان اسنادی نداریم که یونسکو را مبنا قرار داده‌ایم. اگر دیر بجنبیم این اتفاق برای سواد رسانه‌ای هم رخ خواهد داد که عده‌ای خواهند گفت که مگر خودمان منابعی نداریم که باید اسناد دیگر را مبنای سند سواد رسانه‌ای قرار دهیم.ما باید اسناد سواد رسانه‌ای را تدوین و به زبان‌های دیگر ارائه دهیم.


در ادامه، ‌محمدمهدی فتوره‌چی، عضو هیئت علمی نخستین همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی نیز با اشاره به همایش سواد رسانه‌ای گفت: «این همایش یکی از همایش‌هایی بود که بسیاری از اصحاب رسانه را گردهم جمع کرد و فرصتی فراهم کرد تا بانک اطلاعاتی جامعی از فعالان اصحاب رسانه در دبیرخانه به ثبت برسد که این بانک اطلاعاتی، سرمایه اجتماعی برای فعالیت‌های آتی است. تشکیل انجمن سواد رسانه‌ای از دیگر موفقیت‌های همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی است که البته این انجمن با فاصله ۴۰ ساله تشکیل شد اما بستر مناسبی برای تولید ادبیات در حوزه سواد رسانه‌ای خواهد بود.»


تجلیل از خبرنگاران و رسانه‌های همکار در پوشش خبری نخستین همایش سواد رسانه‌ای از جمله هادی حسینی‌نژاد؛ خبرنگار خبرگزاری آنا، بخش پایانی این مراسم بود که با اعطای گواهینامه علمی به خبرنگاران، پایان یافت.


انتهای پیام/

ارسال نظر