صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۶

جانشین ابوبکر البغدادی کیست؟

برخی منابع رسانه‌ای با قوت گرفتن خبر مرگ ابوبکر البغدادی فرمانده داعش از تعیین جانشین وی خبر می‌دهند.
کد خبر : 189783

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، اگر خبر مرگ ابوبکر البغدادی، خلیفه خود خوانده داعش تایید شود احتمالا یکی از دو مشاور نزدیک او که سابقا از افسران ارتش عراق در اواخر دوره دیکتاتوری صدام حسین بوده‌اند به عنوان رهبر داعش انتخاب خواهد شد.


تحلیل‌گران مسائل داعش می‌گویند که هنوز دقیقا مشخص نیست که چه کسی جانشین البغدادی خواهد شد اما ایاد العبیدی و عیاد الجمیلی دو نامزد اصلی برای کسب رهبری داعش خواهند بود.


این تحلیل‌گران می‌گویند که هر یک از این دو به عنوان جانشین البغدادی انتخاب شود عنوان خلیفه را که از سوی البغدادی مورد استفاده بود، انتخاب نخواهد کرد.


وزارت دفاع روسیه هفته گذشته اعلام کرد که البغدادی در اثر بمباران هوایی شرق سوریه کشته شده است. با وجود آنکه وزارت امور خارجه این کشور نسبت به تایید نهایی این خبر اظهار تردید کرده بود اما روز پنج‌شنبه این وزارتخانه نیز اعلام کرد که البغدادی با اطمینان بسیار بالایی کشته شده است. با وجود این، گروه‌های مسلحی که در منطقه شرق سوریه می‌جنگند نسبت به کشته شدن البغدادی اظهار تردید کرده‌اند.


همچنین ژنرال رایان دلون سخنگوی ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش گفته است: «ما اطلاعات دقیقی درباره کشته شدن یا نشدن البغدادی نداریم.»


ایاد العبیدی یکی از جانشینان احتمالی البغدادی دردهه پنجم زندگی‌اش به سر می‌برد و اکنون وزیر جنگ داعش است. جمیلی نیز در دهه چهارم زندگی‌اش قرار دارد و به عنوان رئیس آژانس امنیتی داعش شناخته می‌شود. تلویزیون دولتی عراق در ماه آوریل (فروردین) اعلام کرده بود که وی کشته شده است اما این خبر تایید نشد.


عبیدی و جمیلی هر دو در سال 2003 و متعاقب حمله آمریکا به صدام حسین و خلع قدرت از او به گروه‌های افراط‌گرا پیوستند. العبیدی و جمیلی از سال 2016 یعنی زمانی که ابوعمر الشیشانی وزیر جنگ داعش و ابومحمد العدنانی سخنگوی داعش در اثر حملات هوایی کشته شدند به‌عنوان مشاوران ارشد ابوبکر البغدادی برگزیده شدند.


انتخاب رهبر جدید داعش نیاز به تایید «شورای داعش» که از هشت عضو تشکیل شده است دارد اما به نظر می‌رسد که اعضای این شورا بنا به دلایل امنیتی نتوانند تشکیل جلسه دهند در نتیجه رای خود را غیابی اعلام نمایند.


6 عضو از این شورا عراقی، یک تن اردنی و یک نفر دیگر نیز سعودی است. هر هشت تن عضو شورای داعش سابقه حضور در گروه‌های تروریستی را دارند. عضو نهم شورا یعنی ترکی بن علی، رهبر مذهبی اهل بحرین در حملات هوایی روز 31 می (10 خرداد) در سوریه کشته شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر