صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۷ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
کار‌شناس زیستگاه‌های آبی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی:

سطح آب دریاچه ارومیه به ثبات رسیده است/ اولویت حفظ دریاچه است نه توسعه کشاورزی

کار‌شناس زیستگاه‌های آبی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: خوشبختانه اکنون سطح آب دریاچه ارومیه به ثبات رسیده و باید به دنبال راهکارهای عملی برای افزایش آن باشیم.
کد خبر : 18938

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از ارومیه، علیرضا سید قریشی با بیان اینکه از اوایل دهه هفتاد ارومیه دچار کاهش شدید بارندگی و خشکسالی شده است، گفت: بر همین اساس بحران و تغییر اکوسیستم دریاچه ارومیه در همین دهه آغاز شده است.
وی افزود: ورودی‌ها و روان آب‌های دریاچه ارومیه در این دهه کاهش شدیدی داشته و حتی پس از اینکه بارش‌ها به حالت عادی برگشت باز ورودی‌های آبی به دریاچه ارومیه به حالت اولیه خود بازنگشته و با چالش مواجه است.
سید قریشی ادامه داد: توسعه وسیع کشاورزی در حوزه آبریز کم کم شکل گرفت و خشکسالی در این منطقه نشان داد که ما در مدیریت منابع آب مشکلاتی داشتیم و بر همین اساس روان آب‌ها را در دهه ۷۰ به طور کامل از دست دادیم.
کار‌شناس زیستگاه‌های آبی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در ۴۲ سال گذشته به طور متوسط ۴/۱ میلیارد متر مکعب ورودی آب به دریاچه داشتیم اما این میزان در دو سال گذشته به ۲/۴ میلیارد متر مکعب کاهش داشته است و بر همین اساس گا‌هی تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب کاهش ورودی آب به دریاچه ارومیه را شاهد هستیم.
قریشی گفت: بررسی‌ها نشان داده درست زمانی که میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه کاهش می‌یابد سطح زیر کشت در‌‌ همان سال‌ها افزایش داشته و این یعنی مسئولان هیچ برنامه‌ای برای دوره خشکسالی ارومیه نداشته‌اند. بنابراین با کاهش محسوس آب دریاچه ارومیه مواجه شده‌ایم.
وی با تاکید بر اینکه در احیای دریاچه ارومیه بایستی همه عوامل در نظر گرفته شود افزود: صرفا با انجام یک اقدام مشخص مانند انتقال حوزه به حوزه آب کمبود آب دریاچه ارومیه حل نمی‌شود.
کار‌شناس زیستگاه‌های آبی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در ادامه سخنانش سطح تراز آبی دریاچه ارومیه را هزار و ۲۷۸ در سال ۸۴ اعلام کرد و گفت: این میزان اکنون به هزار و ۲۷۰/۶۱ رسیده است. با این وجود اکنون وضعیت دریاچه ارومیه به حالت ثبات رسیده و باید راهکارهایی عملی با کمک تمامی ذینفعان برای احیای آن در دستور کار قرار گیرد.
قریشی همچنین یادآور شد: ارگان‌های ذینفع در حوزه دریاچه ارومیه تا‌کنون برنامه مدونی برای حفاظت از آن نداشته‌اند اما ما اعلام می‌کنیم به عنوان سازمان حفاظت از محیط زیست اولویت ما حفظ دریاچه ارومیه است نه توسعه کشاورزی چرا که توسعه بی‌رویه اراضی کشاورزی در کنار افزایش برداشت از آب‌های سطحی و زیر سطحی به منظور کشاورزی از عوامل اصلی کاهش سطح آب دریاچه ارومیه است.
وی در ادامه اثرات خشک‌شدگی دریاچه ارومیه بر مناطق اطراف را مخرب دانست و گفت: ایجاد گرد و غبار نمک، ‌کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و احتمال شیوع بیماری‌های جدید از جمله خطرات و اثرات مخربی است که مردم این استان را تهدید می‌کند.








حداقل تراز دریاچه ارومیه طبق برآورد‌ها باید هزار و ۲۷۴/۱ از سطح آب‌های آزاد باشد که اکنون ما ۳/۴۶ سانتی متر از این سطح تراز پایین‌تر هستیم و هدف ستاد احیای دریاچه ارومیه رسیدن به این حداقل تراز است

وی گفت: حداقل تراز دریاچه ارومیه طبق برآورد‌ها باید هزار و ۲۷۴/۱ از سطح آب‌های آزاد باشد که اکنون ما ۳/۴۶ سانتی متر از این سطح تراز پایین‌تر هستیم و هدف ستاد احیای دریاچه ارومیه رسیدن به این حداقل تراز است.
قریشی همچنین از افزایش میزان بارش‌ها در سال ۹۴ خبر داد و گفت: این میزان بارش در حوزه آبریز دریاچه ارومیه ۳۸/۶ درصد افزایش داشته است.
وی اما انتقال علوفه برای تغذیه حیات وحش جزایر دریاچه ارومیه را از جمله مشکلات و بحران‌های خشکی دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: هر ساله این بحران گریبان‌گیر حیات وحش جزایر دریاچه ارومیه می‌شود و ما بایستی برای تغذیه این حیات وحش و جلوگیری از خروج آن‌ها از جزایر اقدامات اساسی را انجام دهیم.
وی همچنین پتانسیل آبی تجدید پذیر دریاچه ارومیه را ۷ میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: اکنون در حوزه آبریز دریاچه ارومیه بیش از ۷۰ درصد منابع آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر