صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۴ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶

از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی املش استان گیلان دیدن کنید

اَملَش شهری با مساحت تقریبی ۳۵۰ کیلومتر مربع در فاصله ۷۵ کیلومتری شهرستان رشت در استان گیلان قرار دارد. این شهرستان زیبا که به زبان بومیان این منطقه به معنای رودخانه راکد نامیده می‌شود، ۱۶ کیلومتر با شهرستانهای رودسر و لنگرود فاصله دارد و به لحاظ مناظر دیدینی و جاذبه‌های طبیعی از زیباترین مناطق استان گیلان محسوب می‌شود.
کد خبر : 189134

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، کوه‌هاو جنگل‌های سرسبز فصل بهار املش یکی از چشم‌نوازترین مناظر دیدنی را برای توریست‌های خارجی و گردشگران داخلی رقم می‌زند و به همین دلیل این شهرستان در فصل بهار و البته فصل پاییز که برگهای درختان به الوان و رنگ‌های مزین می‌شوند از پرمسافرترین و پربازدیدترین شهرهای استان گیلان محسوب می‌شود.



این شهرستان از نظر ژئومرفولوژی و ناهمواری‌ها به سه منطقه جلگه‌ای، کوهپایه‌ای و کوهستانی تقسیم شده و بخش جلگه‌ای از آبرفت‌های رودهای شلمانرود، کیارود و رود کهنه گویه به وجود آمده به طوریکه شهر املش بر مخروط افکنه شلمانرود بنا شده است. از جمله دگرگونی‌هایی که در این شهرستان ایجاد شده بخش جلگه‌ای و کوهپایه‌ای آن است که در گذشته جنگل بوده و امروزه به باغ‌های چای تبدیل شده است. مناطق جلگه‌ای و کوهپایه ای دارای آب و هوای معتدل خزری و مناطق کوهستانی دارای زمستان‌های سرد و پوشیده از برف، یخبندان و تابستان های خنک و ملایم است


.


علاوه بر اینکه کشف آثاری از قرون گذشته در این منطقه نشانی از وجود تمدن از دوره پیش از اسلام است، می‌توان وجود جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی چون برج تاریخی میل امام با ارتفاع هفت متر، خانه‌های قدیمی خاندان صوفی، قلعه شاه نشین گورج ، بافت تاریخی شهر املش، تالاب زربیجار، مناطق ییلاقی و باغات چای، غار تلاین و هفت خم تله سر، یخچال طبیعی ملجادشت، دهکده ییلاقی، تندرستی خسیب دشت، هلودشت، چشمه آب معدنی لوزان را نشانه دیگری از اهمیت و تاریخی بودن این شهرستان دانست.


برج تاریخی میل امام


میل امام بلندترین نقطه کوه سومان سرا، در ارتفاع ۲۰۰۰ متری سطح دریا قرار دارد. شکل این میل، استوانه‌ای است. روی سراسر بدنه‌ خارجی آن نیز با گچ غربالی و درشت سفید شده که به همین دلیل تا از فاصله دور هم قابل رویت است.


در فرهنگ جغرافیای ایران آمده که در اطراف این میل بقایای ابنیه‌ قدیمی از قبیل آجر و سفال بوده، از این رو این برج در گذشته آتشکده و یا برج خبری بوده است.



قلعه شاه‌نشین گورج


یکی از بناهای تاریخی پس از اسلام در منطقه املش بقایای به جا مانده از قلعه‌ای باعظمت است که به دوره اسماعیلیان مربوط می‌شود. این بنا در سال ۱۳۸۲ به عنوان یک اثر ملی ثبت شده است.


محوطه قلعه با چهار دیوار از پستی و بلندی کوه‌ها محصور شده است، در شمال غرب قلعه گورج بقایایی از دیوار محافظتی که ۲۵ متر طول و هشت متر ارتفاع دارد، دیده می‌شود. برای دیدن این قلعه اول باید به املش و از آنجا به دو کیلومتریِ شمالِ روستای گورج سفر کرد چراکه قلعه گورج بینِ روستای گورج و رودخانه چاکرود، در ارتفاع هزار و ۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.



غار تلاین


این غارها در ارتفاعات این روستا واقع شده و کشف بقایایی از استخوان و سفالینه‌هایی از دوران‌های مختلف و غیره نشان می‌دهند این غارها در طول ادوار مختلف مورد سکونت قرار گرفته‌اند. با بررسی‌های انجام شده و مطالعه بر روی استخوان‌ها و به ویژه سفال‌های به دست آمده از درون غارها می‌توان سکونت در دوران آغاز نوسنگی تا دوره عصر آهن برای این غارها در نظر گرفت.



خانه صوفی


خانه صوفی به سبب قدمتی که دارد از معروف ترین و برجسته ترین بنا های املش محسوب می‌شود . این خانه دارای قدمتی در حدود دو قرن ( ۱۸۶ سال) است . خانه صوفی بار ها مورد مرمت قرار گرفت تا شکل اولیه خود را حفظ کند . گفته می‌شود خانه صوفی متعلق به دوره قاجاریه بوده است.


خانه صوفی دارای ۷۰۰ متر مربع زیربنا و ۵۰۰۰ متر مربع محوطه است. عمارت صوفی دو طبقه بوده که یک طبقه تابستان‌نشین و یک طبقه زمستان‌نشین محسوب می‌شده است. همچنین این عمارت که ۱۲ اتاق و ۶ پستو دارد به قدری با ظرافت و زیبایی ساخته شده که هنر نجاران ایرانی را یادآور می‌شود.


محوطه بسیار زیبای این عمارت یکی از بخش‌های باشکوه خانه صوفی است چراکه بر روی دیوارهای این خانه کاشی‌کاری‌هایی وجود دارند که زیبایی این خانه را دوچندان کرده است. همچنین معماری این خانه به صورت قرینه است و انواع شیشه کاری، مقرنس‌کاری، آیینه کاری، نقاشی‌‌های روی دیوارتوجه هر بازدیدکننده ای را به خود جلب می‌کند.



علاوه بر موارد بالا، وجود علمایی چون آیت الله العظمی میرزا حبیب الله املشی معروف به میرزای رشتی، شیخ بهاءالدین املشی رئیس تشکیلات قضایی و حقوقی جنگل و ازیاران نزدیک میرزا کوچک خان، شیخ اسماعیل صوفی املشی پسر میرزای رشتی و وکیل اولین دوره مجلس شورای ملی سابق، عماد الدین علمی غروی از مراجع بزرگ تهران و نواده میرزای رشت، افصح المتکلمین املشی اولین روزنامه نگار گیلان و مدیر و صاحب امتیاز روزنامه های خیر الکلام و صدای رشت، آیت الله شیخ ابولمکارم ربانی املشی، آیت الله شهید محمد مهدی ربانی املشی عالم مبارز و آگاه، دادستان اسبق کل کشور و عضو سابق فقهای شورای نکهبان قانون اساسی کشور و خیل عظیمی از علما و اندیشمندان و مبارزین انقلابی از دیگر نشانه‌های اهمیت دین در میان مردم این خطه از کشور و وجود نخبگان و افراد تاثیرگذار در تاریخ کشور به شمار می‌رود.



انتهای پیام/

برچسب ها: گردشگری
ارسال نظر