صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۱ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

اژه‌ای: قاضی سابق پرونده کهریزک به 15 سال حبس محکوم شد

معاون اول قوه قضاییه از حکم 15 سال حبس برای یکی از قضات سابق پرونده موسوم به کهریزک خبر داد.
کد خبر : 188900

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه برخی در شبکه‌های اجتماعی مدعی شدند که یکی از متهمان پرونده کهریزک که در این پرونده به عنوان قاضی فعالیت می‌کرده است دستگیر و به حبس محکوم شده است، صحت و سقم آن را تایید می‌کنید یا خیر، اظهار کرد: این فرد دو پرونده دارد که یکی از پرونده‌ها در دادسرا است و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده، اما بخش دوم دارای چند اتهام است که به آن محکوم شده و طبق قانون، اشد مجازات برای او که 15 سال حبس است در نظر گرفته شد.


راه‌های اثبات اتهام تجاوز مسدود نیست


اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر راهکارهای تسهیل پیچیدگی‌های اثبات تجاوز به عنف اضافه کرد: قانون برای تجاوز به عنف، اشد مجازات یعنی اعدام را در نظر گرفته است. قانون در این باره نقصی ندارد اما راه‌های اثبات تجاوز دشوار است نه تنها در این باره بلکه موارد دیگری هم وجود دارد که اثبات اتهام سخت صورت می‌گیرد.


وی با بیان اینکه در راه اثبات تجاوز محدودیت وجود دارد؛ اما راه مسدود نیست، اضافه کرد: در سال‌های اخیر قوه قضاییه نسبت به این موضوع اهتمام ویژه‌ای داشته است و حتی برخی از متجاوزان به عنف در ملاءعام اعدام شدند.


نمره معاون اول قوه‌قضاییه در مبارزه با فساد به دستگاه قضا


وی در پاسخ به اینکه به عملکرد قوه قضائیه در مبارزه با فساد چه نمره‌ای می‌د‌هید، توضیح داد: حقیقتا قوه قضائیه، دولت و مجلس در مقام برخورد با مفاسد هستند اما آیا توانسته‌ایم بر مفاسد اقتصادی فائق بیاییم که قطعا پاسخ خیر است. انصافا جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بیشتر تشکیل شده و تصمیم‌های خوبی هم گرفته می‌شود اما قطعا نمی‌توانم نمره بالایی به خودمان یا دستگاه‌های دیگر بدهم اما اگر قرار باشد به تلاش‌مان نمره بدهم نمره بالا می‌دهم.


سخنگوی دستگاه قضا درباره جایگاه پیشگیری از وقوع جرم در برنامه چهارم توسعه قضائی عنوان کرد: تمام وظایف قوه قضائیه در برنامه ششم را استخراج کردیم.


تفسیر دستگاه قضا از «آتش به اختیار»


محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره اینکه تفسیر قوه‌قضاییه از «آتش به اختیار» و اقدام دستگاه‌ قضا از برخی قانون‌گریزی‌های ناشی از تفسیر اشتباه این مساله چیست، گفت: مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان صحبت کردند و گفتند اگر احیانا دستگاه‌های مسئول کم‌کاری کردند، افراد آتش به اختیار هستند. مثلا اگر احیانا کتاب‌های نامناسبی ترجمه و چاپ می‌شود و دستگاه مسئول اقدام نکند آیا نباید کسی وارد شود و شبهات را پاسخ دهد، این تعبیر خیلی روشن است و قطعا افرادی بزرگواری مانند امام راحل و رهبر انقلاب که حقوقدان هستند، خلاف قانون نمی‌گویند. البته کسی اگر بخواهد سوءاستفاده کند بحث دیگری است و باید جلویش را گرفت.


معاون اول قوه‌قضاییه درباره زمان محاکمه متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی و اینکه آیا «زیباحالت‌منفرد» هم در این دادگاه حضور می‌یابد، اظهار کرد: اینکه محاکمه چه روزی است من هم نمی‌دانم. در حال حاضر وزارت اطلاعات به هر چهار متهم بازداشتی دسترسی دارد تا ببیند این فرد پولی در خارج از کشور دارد یا خیر. بنابراین هم بازپرس و هم وزارت اطلاعات به متهمان کاملا دسترسی دارند اما روز دادگاه را نمی‌دانم و اگر چنانچه نیاز باشد، این فرد هم در دادگاه حضور می یابد.


وی همچنین درباره اینکه رئیس قوه‌قضاییه دیروز اعلام کرد کسانی که با دشمن همکاری کنند برخی محارب و برخی مفسد فی الارض هستند، گفت: اینکه چه کسی محارب و چه کسی مفسد فی‌الارض است، قانون مشخص کرده و یکی از مصادیق آن عضویت در گروهی است که مسلحانه با نظام مقابله می‌کند. قطعا تمام اعضای آن گروه محارب محسوب می‌شوند و اینکه آیا کسی حکم اعدام می‌گیرد یا خیر بستگی به دادگاه دارد. در قانون، مجازات فعلی مفسد فی‌الارض در قانون پیش‌بینی شده و کسانی که جزو گروه داعش هستند و این گروه علیه کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی اعلام جنگ کرده، محارب محسوب می‌شوند.


دستگیری 5 نفر در پرونده بانک سرمایه


محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که شنیده شده در پرونده بانک سرمایه اخیرا پنج نفر بازداشت شدند، گفت: بله، چهار نفر در ارتباط با شرکت‌های وابسته و یک نفر هم مدیدعامل سابق این بانک است.


سخنگوی قوه‌قضاییه درباره رسیدگی‌های قضایی به پرونده‌های تخلفات انتخاباتی توضیح داد: تعدادی شکایت از سوی دستگاه‌های نظارتی و امنیتی و تعدادی گزارش هم از شورای نگهبان آمد که برخی جرم نبود و تخلف بود و به دستگاه ذی‌ربط ارجاع شد. برخی موارد نیاز به شاکی خصوصی دارد که اگر شکایت شود طبیعتا تعقیب می‌شود. برخی موارد هم عنوان مجرمانه دارد و به حال 6 استاندار و چند فرماندار و تعدادی از روسای برخی دستگاه‌ها احضار شدند و موارد در حال رسیدگی است.


وی افزود: در پرونده‌های مربوط به تهران هنوز کیفرخواستی صادر نشده اما در برخی استان‌های دیگر نسبت به برخی پرونده‌ها کیفرخواست صادر شده است.


بازداشت ۵ نفر در پرونده حقوق‌های نجومی


معاون اول قوه‌قضاییه درباره پیگیری حقوق‌های نجومی و پرونده‌های مرتبط با این موضوع گفت: دولت عمدتا نسبت به آینده اقدام کرده است اما دیوان محاسبات کار سنگین‌تری را انجام داد، ولی از ناحیه دیوان محاسبات و دولت کسی به عنوان مجرم به قوه معرفی نشد. قوه‌قضاییه گزارش‌های دستگاه‌های نظارتی را پیگیری کرد و هم‌اکنون پنج نفر در این زمینه بازداشت هستند و یک نفر اخیرا بازداشت شد که ظاهرا به طور متوسط در نیمه اول 95 و نیمه دوم 94، متوسط ماهیانه 140 میلیون تومان دریافت می‌کرده است. البته این فرد اتهامات دیگری هم داشته و افرادی هم در حال رفت و آمد هستند اما هنوز پرونده‌ای منتهی به حکم نشده است.


محسنی‌اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در ایام انتخابات برخی نامزدها سخنانی را علیه قوه‌قضاییه مطرح کردند و دستگاه قضایی اعلام کرد فعلا سکوت می‌کنیم اما در زمان مقرر پاسخ می‌دهیم، چه زمانی به این مسایل پاسخ می‌دهید، گفت: برخی را پاسخ دادیم و افرادی از پاسخ ما عصبانی شدند و برخی را هم در فرصت مناسب پاسخ می‌دهیم، به برخی هم پاسخ عملی می‌دهیم و به مواردی که عنوان اتهامی دارد رسیدگی می‌کنیم.


آخرین جزئیات پرونده دانیال‌زاده


معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده شده است که دو نفر از متهمان مرتبط با دانیال زاده (متهم اقتصادی) متواری شدند، گفت: یک نفر در رابطه با این پرونده متواری شده است. این پرونده هنوز در دادسرا است و کیفرخواست آن صادر نشده و برای دادگاه ارسال نشده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر