ایجاد دوره مهارتی غیردانشگاهی در گروه پرستاری ضروری است
به گزارش گروه اجتماعی آنا، محمد میرزابیگی اظهار کرد: چه کسی است که نداند در حال حاضر در مراکز بهداشتی و درمانی، مراقبتهای پرستاری اولیه به درستی به مردم ارائه نمیشود و نوعا همراهان بیمار و مردم این خدمات را به دوش گرفتهاند و مردم در این مساله گلهمند هستند و بر اساس اطلاعاتی که مردم دارند، گمان میکنند که اینها وظایف پرستاران است که در ارائه آنها کوتاهی میشود در صورتی که این طور نیست که پرستاری دانشگاهی، خدمات اولیه ارائه کند و این وظایف در همه جای دنیا توسط ردههای غیر دانشگاهی ارائه میشود.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در ایران نیز ما به وجود رده غیر دانشگاهی در گروه پرستاری نیاز داریم و در همه جای دنیا سطوح پرستاری از اولیه تا تخصصی سطح بندی شده است و در کشورهای مختلف از کشورهای همسایه تا اروپایی نیز این موضوع مشاهده میشود.
وی تصریح کرد: در کشور ما نیز پسندیده نیست که از پرستاری که 4 سال درس دانشگاهی خوانده و کارشناس شده است به محض ورود به بخش، ابتداییترین خدمات را از وی طلب کنیم که نه در شرح وظایفش میگنجد و نه در شان اوست و از طرفی نیز ارائه این خدمات نیاز مردم است.
میرزابیگی افزود: اولا در دنیا برای این مشکل راهکار وجود دارد که چه باید کرد تا هم خدمات عمومی و هم خدمات تخصصی پرستاری به مردم ارائه شود و در عین حال هر کس متناسب با شان تحصیلی و درجه و سطح تحصیلی خود ارائه خدمات کند.
وی اضافه کرد: در ایران نیز پیش از این ما سه رده تعریف شده تحت عناوین کمک بهیاری، بهیاری و کاردانی پرستاری پیش از کارشناسی پرستاری داشتیم و در یک مقطعی این ردهها حذف شدند که در آن زمان نیز سازمان پرستاری مداخلهای نیز در این زمینه نداشت و متاسفانه ردهای هم جایگزین ردههای حذف شده، نشد.
معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: این مساله موجب شد تا ردهای مهارتی و غیر دانشگاهی در گروه پرستاری احیاء شود و هیچ کسی نیز در این امر تردید ندارد و برای انتخاب عنوان این رده نیز موضوع را به افکار سنجی جامعه پرستاری گذاشتیم.
وی افزود: با لحاظ تمام جوانب، گروهی متشکل از بورد پرستاری با همکاری معاونت پرستاری و صاحب نظران پرستاری تشکیل شد و دستورالعمل و کوریکولوم های لازم در این رابطه تدوین شد و بنا است که فعلا به صورت آزمایشی توسط بخش غیر دولتی به اجرا گذاشته شود تا به این ترتیب تعداد محدودی نیرو تربیت شوند تا ببینیم کارآمدی و کارایی این دوره چقدر است.
وی گفت: به هیچ وجه قرار نیست، تربیت این نیروها به صورت انحصاری به گروهی خاص واگذار شود و گروههای متقاضی نیز به شرط داشتن صلاحیت لازم و رعایت شرایط پیش بینی شده اقدام به تربیت تعداد محدودی نیرو میکنند البته باید امکانات و توانشان و خروجی آنها ارزیابی شود و البته در حین اجرای کار نیز تحت کنترل و نظارت جدی از سوی دانشکده های پرستاری هست
میرزابیگی با تاکید بر این نکته که قرار نیست این افراد جایگزین پرستاران شوند، گفت: با وجود نزدیک به 180 دانشکده پرستاری که ظرف چند ماه گذشته، ظرفیتشان دو برابر افزایش یافته است و با توجه به رشد و گسترش دورههای تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا)، امکان ندارد که این نیروها بخواهند جای پرستاران انجام وظیفه کنند بلکه این نیروها به جای خودشان هستند و مشابه سایر کشورهای دنیا، یک تناسبی با پرستاری خواهند داشت و اصلا بنا نیست که وظایف پرستاری را انجام دهند.
وی اظهار کرد: قرار است نیروهایی که در جریان این طرح تربیت میشوند بسته به نیاز منطقهای، نیاز بومی و آمایش سرزمینی مناطق محروم و غیر محروم در سراسر کشور توزیعی متناسب شوند و شاید اصلا نیاز باشد که در مناطقی مانند تهران، با سیاست های دیگری کار پیش برود.
وی ادامه داد: لذا همه این آیتم ها در نظر گرفته شده است ولی نکته مهم اینجاست که قرار نیست این نیروها تحت هیچ شرایطی جای پرستار را بگیرند و وظایف پرستاری را انجام دهند و در انتخاب نام و عنوان برای این نیروها نیز هیچ تعصبی وجود ندارد.
انتهای پیام/