صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۱۸ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

فیفا به دنبال تغییرات جدید در قوانین؛ 11 طرح عجیب برای جذابیت بیشتر فوتبال

فدراسیون جهانی فوتبال فیفا در حال بررسی تغییرات در 11 قانون فوتبال است .
کد خبر : 188760

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، هرچند تاریخچه فوتبال به چندین سده پیش از میلاد و به کشور چین برمی‌گردد اما این انگلیسی‌ها بودند که در سال 1866 فوتبال مدرن را به شکل امروزی در مدارس خود شکل دادند که با گذشت زمان و البته جذابیت‌های خاص این رشته ورزشی به تدریج همه جهان را تحت تاثیرخود قرار داد به طوری که امروز تخمین زده می‌شود که بیش از250 میلیون فوتبالیست در بیش از 210 کشوری که عضو فدراسیون جهانی فوتبال فیفا هستند فعالیت می‌کنند که البته بر تعداد آنان روز به روز افزوده می‌شود.


در طی 151 سالی که از عمر فوتبال مدرن می‌گذرد بار‌ها و بارها شاهد ایجاد تغییرات در قوانین و همچنین نحوه برگزاری مسابقات بودیم. تمام این تغییرات تنها برای جذاب شدن هر چه بیشتر مسابقات فوتبال صورت گرفته است.


به عنوان نمونه تا قبل از جام جهانی 1986 مکزیک،در قوانین فوتبال ضربه پنالتی وجود نداشت و تا پیش از این سال اگر در مسابقات حذفی بازی با تساوی خاتمه می‌یافت بازی دوباره تکرار می‌شد.به هر حال با رفتن «سب بلاتر» و آمدن «جیانی اینفانتینو»که در جریان برگزاری کنگره فوق‌العاده فیفا در اسفند سال گذشته به عنوان نهمین رئیس فدراسیون جهانی فوتبال انتخاب شد بحث ایجاد تغییرات در قوانین فوتبال پیش از گذشته به گوش رسید.


اولین اقدام در ایجاد تغییرات در شیوه برگزاری و قوانین فوتبال در زمان ریاست «اینفانتینو» در تاریخ 21 دی ماه سال گذشته اتفاق افتاد. افزایش تیم‌های جام جهانی از 32 به 48، که یکی از قول‌های انتخاباتی رئیس جدید فیفا بود در این تاریخ در شورای 37 نفره فیفا به رای گذاشته شد که اعضای این شورا با رای خود تصویب کردند که جام جهانی از سال 2026 با 48 تیم برگزار شود.


البته این تنها تغییری نبود که اعضای شورای 37 نفره فیفا به آن رای مثبت دادند چرا که براساس نظر شورای فیفا درجام جهانی 2026 اگر یک بازی در دور گروهی مساوی شود کار به ضربات پنالتی کشیده می‌شود تا یک تیم برنده از میدان مسابقه خارج شود. با توجه به این قانون درمسابقات گروهی جام جهانی 2026 تساوی دو تیم دیگر معنایی پیدا نمی‌کند و تیمی به دور بعد رقابت‌ها راه پیدا می‌کند که حداکثر امتیاز ممکن را گرفته باشد.


این قانون در مرحله،یک شانزدهم،یک هشتم و یک چهارم نهایی نیز اجرا می‌شود، اما در بازی نیمه نهایی و فینال اگر دو تیم در وقت‌های قانونی به تساوی برسند دو وقت اضافه در نظر گرفته می‌شود و در صورت تساوی کار به ضربات پنالتی کشیده می‌شود.


تیم مدیریتی جدید فیفا معتقد است برای اینکه فوتبال جذابت‌های خودش را حفظ کند تا همچنان ورزش اول و پرطرفدار باقی بماند نباید تغییرات در قوانین و نحوه اجرای مسابقات متوقف نشود به همین دلیل طرح‌های مختلفی را برای جذاب کردن بیشتر فوتبال در دست بررسی دارند .


از این روز شنبه دیلی میل خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه اتحادیه بین‌المللی فوتبال به دنبال تصویب طرحی است که بر اساس آن زمان هر نیمه فوتبال تنها ۳۰ ‌دقیقه و یک بازی کامل فوتبال در مدت زمان ۶۰ ‌دقیقه برگزار شود.این تصمیم در راستای این هدف گرفته می‌شود که جلوی وقت کشی در فوتبال گرفته شود و همچنین یک بازی فوتبال برای هواداران لذت‌بخش‌تر شود.


تغییر دیگری که گفته می‌شود قرار است در فوتبال ایجاد شود ،ضربات ایستگاهی را هدف خود قرار داده‌است.با توجه به طرح پیشنهادی؛بازیکنی که پشت ضربه ایستگاهی می‌ایستد می‌تواند بیشتر از یک ضربه به توپ بزند و حتی توپ را حرکت دهد و بازیکن مقابل خود را با دریبل زدن از پیش رو بردارد.


اما پیشنهاد برای تغییرات در قوانین فوتبال به همین جا ختم نمی‌شود چرا که فیفا در حال بررسی تغییرات در 9 قانون دیگر فوتبال است که اگر این اتفاق رخ دهد شاهد تحولی در فوتبال خواهیم بود .


1- خداحافظی با ضربات پنالتی


ضربات پنالتی به خصوص در رقابت‌ پایانی و حتی حذفی یک تورنمنت بی‌شک حساسیتی وصف ناشدنی دارد اما به نظر می‌رسد فیفا تصمیم دارد این حساسیت بعضا دوست داشتنی را از فوتبال بگیرد.براساس طرح پیشنهادی قرار است ضربات پنالتی در فوتبال حذف شود و در پایان بازی‌هایی که دو تیم به تساوی می‌رسند و نیاز است که یک تیم برنده شود توانایی بازیکنان برنده مسابقه را مشخص کند.



در طرح پیشنهادی آمده است که دروازه‌بان درون دروازه قرار می‌گیرد و بازیکن حریف از فاصله 25 متری پا به توپ به سمت وی حرکت می‌کند و در فرصت 8 ثانیه‌ای که در اختیار دارد باید توپ را به گل تبدیل کند.در این میان دروازه‌بان اجازه خروج از محوطه جریمه را ندارد.در این طرح آمده است به هر تیم 5 بار این فرصت داده می‌شود که شانس خود را امتحان کند.


2- اخراج هندبالی در فوتبال


قانون اخراج ،قانونی است که شاید به زودی شاهد حذف آن باشیم.بر اساس طرحی که در حال حاضر وجود دارد و اگر به تصویب برسد دیگر شاهد اخراج دائم بازیکن از زمین مسابقه نخواهیم بود چرا که بر اساس طرح پیشنهادی که کپی برداری از قانون رشته ورزشی هندبال است قرار است محرومیت 5 تا 10 دقیقه‌ای برای بازیکن در نظر گرفته شود.طراحان این پیشنهاد همچنین بر این باور هستند در صورت تصویب آن ، این قانون حتی می‌تواند جایگزین کارت زرد شود.


3-حذف آفساید


از آخرین تغییر در قانون آفساید 27 سال است که می‌گذرد. البته تاریخچه آفساید در فوتبال به مسابقات فوتبال مدارس خصوصی انگلیس در صده نوزده می‌رسد. حالا که بحث ایجاد تغییرات در قوانین فیفا داغ شده دوباره موضوع حذف قانون آفساید نیز مطرح شده‌است.موافقان طرح حذف این قانون معتقد هستند با حذف قانون آفساید مهاجمان بیشترفرصت گلزنی پیدا می‌کنند که این موضوع بازی‌ها پرگل‌تری را همراه دارد که به طور حتم هواداران فوتبال لذت بیشتری از دیدن بازی‌های پرگل خواهند برد.


4- کاهش تعداد بازیکنان حاضر در زمین


طرح کاهش تعداد بازیکنان یک تیم فوتبال شاید با توجه به ابعاد زمین فوتبال کمی خنده دار باشد. یک زمین استاندارد فوتبال بزرگسالان برای مسابقات بین‌المللی می‌بایست ۱۰۰ تا ۱۱۰ متر طول و ۶۴ تا ۷۵ مترعرض داشته باشد. با توجه به این ابعاد حضور 11 بازیکن در ترکیب هر تیم عدد معقولی به نظر می‌رسد با این حال فدراسیون بین‌المللی فوتبال بی میل نیست تا از تعداد بازیکنان یک تیم فوتبال در جریان برگزاری یک مسابقه فوتبال کم کند. بر این اساس طرح کاهش تعداد بازیکنان از یازده به هشت نفر در فیفا در حال بررسی است. البته هنوز در خصوص اینکه با کم شدن تعداد بازیکنان آیا از ابعاد زمین فوتبال نیز کاسته می‌شود چیزی اعلام نشده است.


5-دادن حق اعتراض به کاپیتان‌ها


اعتراض بازیکنان به تصمیمات داوری اتفاقی است که معمولا درهرمسابقه فوتبال شاهد آن هستیم و بعضا به دلیل هیجانات کاذبی که در زمان برگزاری مسابقه وجود دارد صحنه‌های زشتی به وجود می‌آورد. فدراسیون جهانی فوتبال برای اینکه مقابل این اعتراض‌ها بایستد و به نوعی از داوران در درون زمین حمایت کند قصد دارد قانونی را به تصویب برساند که بر اساس آن تنها کاپیتان یک تیم حق اعتراض به داور را دارد و در صورتی که بازیکنی به غیر از کاپیتان به داور معترض شود با وی برخورد انضباطی می‌شود.


6- مبارزه با وقت کشی


وقت کشی در فوتبال هر چند در دنیای امروز فوتبال امری منسوخ شده‌ است اما کشورهای آسیایی به خصوص حوزه خلیج فارس هنوز از این ترفند برای پیروزی استفاده می‌کنند. فیفا برای پایان دادن به وقت کشی قصد دارد قانون زمان مفید را به تصویب برساند . اگر این قانون تصویب و اجرایی شود 10 دقیقه پایانی هر مسابقه فوتبال به صورت زمان مفید محاسبه می‌شود.


7-اجرای قانون پنچ خطا


فیفا همواره مخالف ارائه بازی خش از سوی بازیکنان در زمین مسابقه است و همواره روی بازی جوانمردانه تاکید دارد. با این حال هستند بازیکنانی که خشونت جزیی از فوتبال آنان است و این دست بازیکنان از انجام بازی بدون خشونت به نوعی عاجز‌اند. فیفا برای اینکه با این دست از بازیکنان مقابله کند در صدد است تا قانون پنج خطا شدن بازیکنان در فوتبال که الگوبرداری از این قانون در بسکتبال است را به تصویب برسد. در صورت تصویت این قانون بازیکن تنها مجاز است تا طول مسابقه تنها پنچ خطا انجام دهد و اگر تعداد خطا‌های او از این عدد بیشتر شود باید زمین مسابقه را ترک کند.


8-کاهش تعداد بازی‌های رسمی


با افرایش تیم‌های حاضر در جام جهانی از سال 2026 تعداد بازی‌ها از 64 به 80 بازی افزایش پیدا خواهد کرد اما با این حال طرح کاهش تعداد بازی‌های رسمی یک تیم فوتبال در دست برسی است.فیفا که روی کیفیت مسابقات تاکید ویژه‌ای دارد معتقد است تعداد زیاد بازی‌ها بر روی کیفیت یک تیم تاثیر منفی می‌گذارد از این رو کاهش تعداد بازی‌ها از 80 به 50 بازی را دردست بررسی دارد.


9-تغییر در قانون تعویض


در حال حاضر یک تیم فوتبال در جریان بازی رسمی تنها می‌تواند سه تعویض انجام دهد و بعضا اتفاق می‌افتد تیمی که هر سه تعویض خود را انجام داده است به دلیل مصدومیت یکی از بازیکنانش مجبور می‌شود دقایقی از بازی را ده نفره به بازی ادامه دهد. از این رو افزایش تعویض‌ها فکر مدیران فیفا را به خود درگیر کرده است .طرح انجام یک یا دو تعویض در وقت های اضافه طرحی است که در فیفا در حال بحث و تبادل نظر در آن هستند .


انتهای پیام/

برچسب ها: فیفا قانون
ارسال نظر