حمایت اکثریت روسای کمیسیونهای مجلس از توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی
معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با مثبت ارزیابی کردن این نشست گفت: برگزاری نشست با حضور اکثریت روسای کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی، مزیت دومین جلسه شورای راهبردی معاونت پارلمانی دانشگاه بود. خوشبختانه شورای راهبردی معاونت پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی تعامل مثبتی با مجلس شورای اسلامی ایجاد کرده و انشاءالله در سال جدید این شورا فعال تر خواهد بود.
وی با اشاره به ساختار و کارکرد این شورای راهبردی افزود: ریاست شورای راهبردی بر عهده دکتر میرزاده است و دبیر آن شورا بر اساس آیین نامه مصوب، معاونت پارلمانی است و دبیرخانه شورا در معاونت امور مجلس مستقر است. شورای راهبردی، آخرین وضعیت دانشگاه را بر اساس گزارشهای ارائه شده از حوزههای مختلف مورد ارزیابی قرار داده و رئیس محترم دانشگاه آزاد هم چالشها و همچنین فرصتهای پیش روی دانشگاه را در شورا مطرح کرده و گزارش عملکردی را به اطلاع نمایندگان محترم میرسد. بر همین اساس، جلسه روز گذشته بنا به خواست چند تن از روسای کمیسیونهای مجلس و با حضور اکثریت روسای کمیسیونهای مجلس و اعضای شورای راهبردی برگزار شد.
بررسی طرح سنجش و پذیرش در شورای راهبردی
معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی درباره مباحث مطرح شده در این جلسه نیز افزود: در ابتدای این جلسه گزارشی درباره دانشگاه مشابه آن چه امروز ریاست دانشگاه در حضور رئیس جمهوری محترم قرائت کردند، ارائه شد و روسای محترم کمیسیونهای مجلس نیز دیدگاههای سازنده خود را مطرح کردند.
علی عسگری ادامه داد: دستور کار اول این جلسه، موضوع طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در مجلس بود. روسای کمیسیونها، نظرات و نقدهای بسیار خوبی در این ارتباط مطرح کردند. ارزیابی نمایندگان این بود که طرح یک فوریتی در این زمینه ممکن است در این دوره از مجلس به نتیجه نرسد اما در عین حال تاکید داشتند در صورتی که این طرح به صحن علنی برسد، نقدهای سازنده خود را به اشکالات این طرح در صحن علنی مطرح خواهند کرد.
معاونت پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در این ارتباط مباحثی که معاونت قوانین مجلس و همچنین اداره کل تدوین قوانین ارائه کرده و ضمیمه این طرح بود مورد توجه قرار گرفت و نظرات دانشگاه آزاد اسلامی نیز از طرف ریاست دانشگاه ذکر شد. نمایندگان مجلس تاکید کردند که این طرح با هدف خودسازگاری فاصله دارد چرا که در ابتدا ۵۰ درصد نمره برای آزمون، ۳۰ درصد نمرات در اختیار مصاحبه کننده، و ۲۰ درصد سوابق علمی برای پذیرش دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی منظور شده بود. اما اخیرا با تغییری که داده شده ۹۰ درصد نمره مصاحبه و ۱۰ درصد نمره آزمون مد نظر قرار خواهد گرفت، و این ۹۰ درصد نمره مصاحبه به این معناست که اساتید هرکسی را که خواستند مورد پذیرش قرار دهند. از طرفی ظاهرا این مباحث در وزارت علوم نیز مورد بحث است. نمایندگان محترم نیز تاکید کردند این مشکلات رابطه گرایی را در پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی بیشتر می کند و مانع جذب نخبگان در دانشگاه ها می شود.
عدالت آموزشی، راهبرد دانشگاه آزاد اسلامی
علی عسگری در ادامه با تاکید بر پایبندی در دانشگاه آزاد اسلامی بر راهبرد عدالت آموزش عالی تاکید کرد: در این جلسه پیشنهاد شد که یک استاندارد آموزشی با رویکرد عدالت آموزشی و احقاق حق داوطلبین در بحث شیوههای سنجش مد نظر قرار بگیرد و تاکید شود که در تحصیلات تکمیلی و پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد نباید فضا بیش از حد سلیقهای شود. در بحثهای بعدی راهبردهای پیشنهادی مکتوب ما مورد مطالعه و ارزیابی اعضای حاضر در جلسه قرار گرفت. در این جلسه رویکرد دانشگاه آزاد که کیفیت گرایی را جایگزین بحث کمیت گرایی کرده است و همچنین مدیریت آقای میرزاده در پیگیری بحث توسعه تحصیلات تکمیلی، فعال سازی شرکتهای فناوری آزاد (شفا) و هم چنین اقتصاد دانش بنیان مورد تقدیر و حمایت روسای محترم کمیسیون های مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
وی ادامه داد: از دیگر اقدماتی که مورد توجه روسای کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی قرار گرفت ساماندهی همه آزمایشگاههای در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی بود. بیش از ۱۱ هزار آزمایشگاه در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور وجود دارد که این آزمایشگاهها، فرآیند مطلوب توسعه پژوهشی و پژوهش محور بودن دانشگاه را دنبال خواهند کرد.
علی عسگری با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از این جلسات استقبال کردند گفت: تاکید نمایندگان محترم بر این بود که این جلسات حداقل ماهی یک بار در دانشگاه یا در مجلس شورای اسلامی به عنوان یک جلسه مشترک برای همدلی و همزبانی و هم افزایی فکری بین دانشگاه و نمایندگان محترم برگزار شود. آنها تاکید کردند که عملکرد مثبت دانشگاه آزاد اسلامی را خودشان شخصا به اطلاع سایر نمایندگان خواهند رساند.
معاونت پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: یکی از تاکیدات من در این جلسه درباره نحوه پذیرش بود که ما باید آمایش سرزمینی و آمایش علمی را اصل قرار دهیم. امروز نیز رئیس جمهوری محترم تاکید کردند که دانشگاه آزاد اسلامی نیز هرچه سریعتر طرح آمایش این دانشگاه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند که این موضوع یکی از اولویت های دانشگاه ها آزاد برای همکاری و تعامل با شورای عالی انقلاب فرهنگی است. دوستان حاضر در جلسه روز گذشته نیز با اشاره به همین بحث، بر ماموریت محوری، نیاز سنجی و همچنین بومی گزینی دانشجویان تاکید داشتند و در عین حال درباره واحدهای بین المی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد بودند که دانشجویان خارجی بیشتر از کشورهای همجوار جذب شوند و به جای اینکه برای تحصیلات تکمیلی جوانان ما به دانشگاههای دسته چندم ترکیه و بعضی کشورهای آسیای میانه بروند، دانشگاه آزاد باید تلاش کند این چرخه را برعکس کند.
علی عسکری در پایان با اشاره به بررسی پیشنهاد مکتوب دکتر بروجردی، ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: نکته آخری که در جلسه مورد توجه قرار گرفت این بود که صدور علم و اعزام متخصصان نیز در دستور کار دانشگاه قرار بگیرد تا فرصتی فراهم شود که مبادلات علمی و فعالیت های مشترک علمی بین دانشگاه آزاد و کشورهای دیگر مورد توجه گیرد. آقای دکتر میرزاده نیز ماموریتی به بنده و آقای دکتر انگجی معاون بین الملل دانشگاه دادند که در این ارتباط طرحی را به عنوان راهبرد منظور نظر قرار دهیم تا پس از تایید ریاست عالی دانشگاه اقدمات لازم صورت بگیرد.
انتهای پیام/