صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

اسکنرهای گرافین، رازگشای آثار هنری

چطور می‌توان رازهای پنهان در یک اثر هنری را به شکلی واضح و بدون آسیب زدن به آن مشاهده کرد؟ دانشمندان یک پروژه تحقیقاتی در اروپا موسوم به «اینساید-دی» (INSIDDE) پاسخ این پرسش را یافته‌اند.
کد خبر : 18843

به گزارش آنا به نقل از BBC، پژوهشگران در دانشگاه اُویدو در شمال اسپانیا با استفاده از «گرافین» در فناوری اسکنرهای سه‌بعدی تصویری با کیفیت بالا از اشیاء سه بعدی و نقاشی به دست آوردند.


ساموئل ورخویه، مهندس مخابرات از دانشگاه اویدو در اسپانیا یکی از پژوهشگران این پروژه می‌گوید: «گرافین به عنوان یک افزاینده بسامد یا فرکانس عمل می‌کند. این ماده می‌تواند به شکلی نسبتاً آسان، فرکانس‌های ضعیف را به فرکانس‌های قوی‌تر تبدیل کند. گرافین همچنین می‌تواند به درون آثار هنری نفوذ و ترکیب شیمیایی مواد آنها را شناسایی کند.»


تصاویر حاصل از اسکنر گرافین، با تکنیک‌های پردازش تصویر و همچنین با اسکن سه‌بعدی دارای کیفیت بالا، ترکیب می‌شوند تا تصویری از اشیا دربسته تولید کنند. به این ترتیب رازهای پنهان این اشیا آسان‌تر بررسی می‌شوند.


یانیک فرانکن، متخصص علوم کامپیوتر که با این طرح پژوهشی همکاری می‌کند. وی می‌گوید: «رنگ واقعی اثر هنری به شکل مجازی با دوربین نورپردازی و ضبط می‌شود. از نظر فنی، چالش‌برانگیزترین بخش کار ترکیب کردن تمامی تصاویر اسکن‌شده با هم است. این تصاویر باید به شکل خودکار روی هم منطبق شوند و اگر این کار به شکل دقیق انجام نشود، یعنی حتی اگر خطایی به اندازه دو دهم میلی‌متر داشته باشیم، بازسازی رنگی‌مان واقعاً خوب از کار در نمی‌آید.»


خاویر گوتیرز مئانا، مهندس مخابرات و مسئول هماهنگ‌کننده این طرح اروپایی، درباره مزیت‌های اسکنر گرافین نسبت به اسکنرهای دیگر می‌گوید: «اسکنرهای موجود برای استفاده در آثار هنری، در حال حاضر بسیار گران‌اند. فناوری‌ای که ما از آن استفاده می‌کنیم بسیار ارزان‌تر طراحی شده است. حاصل کار، اسکنر جمع و جورتر و سبکتری است که می‌توانید آن را برای مطالعه اشیا، به راحتی با خود به موزه یا آزمایشگاه ببرید.»


برای آزمایش این فناوری، مسئولان موزه هنرهای زیبای آستوریاس در اسپاینا مقداری بوم نقاشی را در اختیار پژوهشگران قرار داده‌اند. تعدادی از آثار نقاشی قدیمی و باارزش این موزه توسط اسکنر گرافین آزایش شده‌اند. مسئولان نگهداری از آثار هنری موزه هنرهای زیبای آستوریاس می‌گویند که نتایج حاصل از این آزمایش‌ها دلگرم کننده بوده است.


ماریا فلورز ایگوال، مسئول نگهداری از آثار هنری در موزه آستوریاس می‌گوید: «با این روش می‌توان عمق لایه های رنگ و روغن را کشف کرد. می‌توان دید که آیا طراحی‌های دیگری زیر رویه فعلی نقاشی بوده است یا نه و اینکه ماده به کار رفته در آنها چه بوده است. همچنین سعی داریم ببینیم که آیا این اسکنر می‌تواند درباره دیگر مواد به کار رفته در تابلو یعنی روغن جلاها، کلاف‌ها، و رنگدانه‌ها چیزی به ما بگوید یا نه.»


داده‌های اسکنر گرافین در حال حاضر برای تولید یک اپلیکیشن تلفن همراه به کار گرفته شده است. این اپلیکیشن بر اساس واقعیت افزوده (Augmented Reality) طراح شده است.


به باور پژوهشگران بازدیدکنندگان موزه با کمک این اپلیکیشن خواهند توانست به شکلی کامل‌تر با آثار هنری ارتباط برقرار کنند.


خاویر گوتیرز مئانا مهندس مخابرات می‌گوید: «این اپلیکیشن به کاربر اجازه می‌دهد که لایه‌های زیرین نقاشی را ببیند. به عنوان نمونه، در یک نقاشی ما یک عدد ۳۴ مرموز کشف کردیم که زیر لایه رنگ اصلی نوشته شده بود. همچنین کشف کردیم که رنگ اولیه ردای یکی از شخصیت‌ها سبز بوده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر