صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۲ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت:

46 درصد مبتلایان به ایدز 25 تا 34 ساله هستند/ 60 درصد مبتلایان از بیماری خود بی‌خبرند

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با بیان اینکه بیشترین گروه سنی مبتلا به ایدز افراد 25 تا 34 سال هستند، عنوان کرد: اگر فرض کنیم که 4 تا 5 سال زمان می‌برد تا فردی که به رفتارهای پرخطر مبادرت کرده نسبت به وضعیت خود آگاهی پیدا کند و به مراکز درمان مراجعه کند به این نتیجه می‌رسیم که سن ابتلای این 46 درصد موارد مبتلا شده در گروه سنی 20 تا 30 سال هستند.
کد خبر : 18821

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، دکتر عباس صداقت رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در نشست خبری که به مناسبت سلامت جوانان برگزار شد، گفت: کشور ما کشوری جوان است که نیمی از جمعیت آن را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. در هر جامعه‌ای جوانان برای آزمون رفتارهای مخاطره آمیز کنجکاو هستند و بحران‌های خود را از راه‌های غیرسالم مدیریت می‌کنند، بنابراین نسبت به دیگر افراد بسیار آسیب پذیرتر هستند.


وی افزود: توانمندسازی جوانان برای مراقبت از مخاطراتی که در جامعه در اطرافشان است یک اصل مهم برای هر جامعه‌ای محسوب می‌شود که نیاز دارد تمام جوامع به آن توجه داشته باشند.


صداقت عنوان کرد: بسیاری معتقدند که بار رفتارهای پرخطر بسیار بیشتر از بار بیماری‌های آمیزشی است. بنابراین باید اقدامات ما به سمت کم شدن رفتارهای پرخطر پیش برود چون اگر جوانان ما مبتلا شوند باید تمام اقدامات کشور به سمت اقدامات درمانی، تامین دارو و توانبخشی سوق پیدا کند.


29 هزار نفر از مبتلایان به ایدز شناسایی شده‌اند


رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: بر‌اساس آخرین آمار که نتایج آن تا پایان پاییز 93 مشخص شده، 29 هزار مورد ابتلا به HIV در کشور ثبت و ضبط شده است و اینها مواردی بودند که به مراکز پیشگیری و تشخیصی مراجعه و تحت پوشش قرار گرفته و پرونده تشکیل داده‌اند.


60 هزار مبتلا به ایدز از بیماری خود بی‌اطلاع هستند


وی افزود: در هیچ کشوری امکان سرشماری عمومی HIV وجود ندارد ولی بر اساس مدل‌های ریاضی برآور می‌شود حدود 80 تا 90 هزار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد. یعنی اگر حدود 30 هزار نفر شناسایی شده‌اند نزدیک به 60 هزار فرد مبتلا وجود دارد که از بیماری خود اطلاعی ندارند.


اجرای نظام مراقبت جامع ایدز در ایران منحصر به فرد است


رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت از برگزاری نظام مراقبت جامع در کشور برای HIV خبر داد و گفت: وزارت بهداشت توانسته نظام مراقبت جامعی را در کشور برای این بیماری پیاده کند که به آن نظام مراقبت نسل دوم گفته می‌شود. این برنامه به طور منحصر به فرد در کشور ما پیاده شده است و بسیاری از کشورها در این زمینه از ما کمک خواسته‌اند.


تنها 40 درصد جونان از راه‌های انتقال ایدز اطلاع دارند


به گفته وی میزان آگاهی جوانان از راه‌های انتقال و باورهای غلط در مورد HIV در سال 89 نشان داد که تنها 18 درصد جوانان نسبت به راه‌های انتقال HIV و مسائل مربوط به پیشگیری از آن آگاهی دارند.


صداقت در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بر اساس مطالعاتی که در سال 93 انجام شد مشخص شد آگاهی جوانان درباره HIV حدود 40 درصد است که البته نتایج نهایی این مطالعه بزودی اعلام خواهد شد. این آمار نشان می‌دهد نیمی از جوانان نمی‌دانند چگونه باید نسبت به رفتارهای پرخطر از خود محافظت کنند.


وی افزود: بنابراین ماموریت اصلی وزارت بهداشت تامین خدمات پیشگیری، مراقبت و تشخیص HIV است. خوشبختانه برای دستیابی به اهداف این ماموریت وزارت بهداشت به خوبی عمل کرده است و در حال حاضر در تمام استان‌های کشور حداقل یک مرکز ارائه دهنده خدمات پیشگیری و تشخیص HIV وجود دارد که کلیه خدمات مورد نیاز این بیماران را ارائه می‌دهد.


تزریق مواد مخدر و روابط جنسی محافظت نشده عامل اصلی شیوع ایدز


رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت دو عامل اصلی انتقال HIV در کشور را تزریق مواد مخدر و روابط جنسی پرخطر عنوان کرد و گفت: طبق آمار تجمعی و از ابتدای برنامه تا اول زمستان سال گذشته 67 درصد موارد شناسایی شده از بیماری HIV از طریق مصرف مشترک موادمخدر و 14 درصد مربوط به برقراری روابط جنسی محفاظت نشده بوده است. اما آمار یک ساله 92 و در جمعیتی بالغ بر 1500 نفر حاکی از آن است که از کل موارد ثبت شده حدود 45 درصد بیماری از طریق تزریق مشترک در مصرف موادمخدر و حدود 36 درصد از طریق روابط جنسی محافظت نشده بوده است. این امر حاکی از آن است که در سال 92 بیش از یک سوم موارد ابتلا یعنی حدود 40 درصد از طریق روابط جنسی مراقبت نشده بوده است.


برنامه چهارم کشوری ایدز اجرا می‌شود


وی همچنین درباره برنامه چهارم استراتژیک کشوری کنترل HIV گفت: امسال نخستین سال اجرای برنامه چهارم کشوری ایدز با حضور شرکای این برنامه نظیر ستاد مبارزه با موادمخدر، سازمان بهزیستی، جمعیت هلال‌احمر، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم و سازمان زندان‌ها و همچنین سازمان صداوسیما به عنوان رسانه ملی است.این برنامه پس از تصویب در دولت جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.


رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت برنامه چهارم را یک برنامه پنجساله که از سال 94 تا 98 اجرایی می‌شود عنوان کرد و گفت: این برنامه اکنون منتظر تصویب نهایی و ابلاغ برای اجرا است که در ‌آن کاهش فاصله ثبت و تخمین مبتلایان، پیشگیری انتقال از مادر به نوزاد و پوشش درمان لحاظ شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر