صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۰ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

مکانیک کوانتومی موبایل شما را شارژ می‌کند

ایده تازه‌ای از دانشگاه استانفورد، برای ساخت یک شارژر بی‌سیم، استفاده از قوانین کوانتومی را پیشنهاد داده است.
کد خبر : 187899

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از NewScientist، پیشرفت‌هایی که طی سال‌های اخیر در حوزه شارژ بدون سیم به‌وجود آمده، اکنون این امکان را برای ما فراهم کرده است که گوشی خود را روی یک سطح قرار دهیم و بدون نیاز به سروکله زدن با سیم شارژر، آن را دوباره پر از انرژی الکتریکی کنیم اما این پیشرفت هم همچنان نیازمند آن است که گوشی یا وسیله شارژی خود را روی یک نقطه بگذاریم و نمی‌توانیم آن را استفاده کنیم.


پژوهشگران دانشگاه استانفورد در مقاله‌ای که در مجله Nature منتشر شده است پیشنهاد داده‌اند که از یکی از قوانین مکانیک کوانتومی برای ساخت شارژی که بتواند در شعاع یک‌ متری خود دستگاه ما را شارژ کند استفاده شود. قانونی به نام parity-time symmetry (تقارن نسبی زمانی) در کوانتوم وجود دارد که توانایی همسان‌سازی را به میدان الکتریکی مورد نیاز می‌دهد. برپایه این قانون، پژوهشگران این دانشگاه موفق به ساخت شارژری شده‌اند که می‌تواند یک لامپ LED را در شعاع یک‌ متری خود در حال حرکت نیز روشن کند.


این شارژر توانایی تطبیق میدان الکترومغناطیسی با میزان فاصله سوژه را دارد اما تا زمانی که بتوان شارژری با قابلیت ایجاد میدان لازم برای دستگاهی مانند موبایل یا تبلت را داشته باشد زمان زیادی باقی مانده است.


انتقال انرژی بدون سیم، یکی از آرزوهای امروز حوزه انرژی‌ است که می‌تواند در آینده منجر به ساخت نیروگاه‌های آسمانی شود. در صورتی که بشر راهی برای انتقال بدون سیم انرژی بیابد، می‌تواند پنل‌های خورشیدی را در آسمان نصب کند و برق تولید شده از آن را با این تکنیک به سطح زمین منتقل کند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر