صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۳ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۶

رگ‌های خونی مصنوعی زندگی جدیدی به دندان‌های عصب‌کشی شده می‌دهد

عصب‌کشی دندان تا حدودی دندان را از خراب شدن بیشتر نجات می‌دهد، اما این روند به دلیل قطع جریان خون، دندان را از سیستم دفاعی طبیعی‌اش محروم می‌کند. دانشمندان در همین راستا، عروق خونی مصنوعی‌ای را برای دندان‌ها درست کرده‌اند که به آنها امکان می‌دهد دوباره به حیات و عملکرد مهم خود بازگردند.
کد خبر : 187669

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گیزمگ، معمولا زمانی دندان عصب‌کشی می‌شود که بافت نرم داخل دندان که شامل عروق و اعصاب است و حفره داخل دندان را پر می‌کند، ملتهب یا عفونی شده باشد و همین امر موجب پوسیدگی یا ترک خود دندان می‌شود. در عصب‌کشی، این بافت عفونی خارج می‌شود و با مواد مصنوعی‌ جایگزین می‌شود.


لوئیز برتاسونی، استادیار بخش سلامت و علوم دانشگاه اورگان در این مورد گفت: «در این فرآیند، رگ‌های خونی و عصبی دندان به کل قطع می‌شوند و به همین دلیل، دندان بدون وجود هیچ واکنش زیستی یا مکانیسم دفاعی به حیات خود ادامه می‌دهد. البته با این کار عمر دندان بسیار کوتاه می‌شود و در نهایت به کشیدن دندان یا ایمپلنت منجر می‌شود».


برتاسونی و تیم تحقیقاتی‌اش برای برطرف کردن این مشکل، شبکه‌های عروقی مصنوعی را به صورت زیستی چاپ کردند که از سیستم عروقی بدن تبعیت می‌کند. در این روش، از یک پرینتر زیستی برای تولید فیبرهای بسیار ظریفی که نقش قالب عروق را ایفا می‌کند و از مولکول‌های شکر برای ساخت این عروق استفاده شده است.


روش عصب‌کشی دندان


این قالب در داخل ریشه دندان عصب‌کشی‌شده قرار می‌گیرد و ماده‌ای ژل مانند به داخل آن تزریق می‌شود. سپس قالب خارج می‌شود و در نتیجه کانال کوچکی در اطراف ریشه ایجاد می‌شود. بعد از آن، سلول‌هایی از لایه درون رگ در این قسمت قرار می‌گیرند.


محققان ادعا می‌کنند که سلول‌های تولید عاج دندان، که یکی از چهار بافت تشکیل‌دهنده دندان انسان است، در نزدیکی دیواره دندان شکل می‌گیرد و رگ‌های خونی مصنوعی شروع به شکل‌گیری در دندان می‌شوند.


برتاسونی گفت: «این نتیجه ثابت می‌کند که تولید رگ های خونی مصنوعی روشی بسیار موثر برای بازیابی عملکردهای دندان است. ما معتقدیم که یافته‌های این تحقیق روش عصب‌کشی دندانسازان را در آینده متحول خواهد کرد».


مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

ارسال نظر