صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۷ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۶

مهدوی‌کیا: برای مربیگری در فوتبال ایران برنامه‌ای ندارم

بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران بر این باور است که در این مقطع زمانی بهتر است از حاشیه‌ها دوری کرده و به آماده‌سازی تیم ملی برای حضور در جام جهانی فکر کنیم. تیم ملی ایران که با اقتدار به جام جهانی صعود کرده باعث تحسین همه شده است. مهدی مهدوی‌کیا که در صعود ایران به جام جهانی ٢٠٠٦ آلمان نقش مهمی را ایفا کرد، این روزها در آلمان و در باشگاه هامبورگ مشغول فعالیت است. او که کار مربیگری را از تیم‌های پایه آغاز کرده، می‌گوید فعلا برنامه‌ای برای حضور به عنوان مربی در فوتبال ایران ندارد.
کد خبر : 187569
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا از اعتماد، در ادامه گفت‌وگو با کاپیتان اسبق تیم ملی را می‌خوانید:


شما چند سالی است که در اروپا هستید. قصد بازگشت به فوتبال ایران و مربیگری در یکی از تیم‌های ایرانی را ندارید؟


فعلا که در اینجا هستم و در باشگاه هامبورگ فعالیت می‌کنم وقصدی برای بازگشت ندارم مدتی قبل مدرک مربیگری حرفه‌ای درجه B را در آلمان گرفته‌ام و در حال‌ حاضر هم قصد دارم که بالاترین درجات مربیگری را در آلمان بگیرم. قاعدتا دوست دارم به فوتبال کشورم خدمت کنم. برای این موضوع هم شعار نداده‌ام و کار کردن در فوتبال را از تیم‌های پایه آغاز کردم اما اینکه بخواهم در باشگاهی به صورت رسمی مربیگری کنم، هنوز تصمیم نگرفته‌ام و باید ببینم که در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد.


آکادمی‌تان هم این روزها فعال است و در تورنمنت‌های اروپایی شرکت داشته است. وضعیت این آکادمی چطور است؟


ما در تورنمنت‌هایی که شرکت کردیم به دنبال کسب نتیجه نبودیم زیرا ما به کسب تجربه بیشتر فکر می‌کنیم. تیم ما در تورنمنت زیر ۱۴ ساله‌های سوئد شرکت کرد که تجربه بسیار خوبی در این رقابت‌ها به دست آورد. در ادامه‌ هم به آلمان رفت و در یک بازی دوستانه برابر تیم هامبورگ قرار گرفت. البته ما در تورنمنت سوئد برابر تیمی از بارسلونا که در اصل تیم لاماسیا بود قرار گرفتیم و با وجود اینکه همه تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها با اختلاف هفت یا هشت گل برابر این تیم شکست می‌خوردند، ما فقط دو گل دریافت کردیم. آن هم در شرایطی که نیمه نخست را ۲ بر صفر شکست خوردیم اما در نیمه دوم کاملا مقاومت کردیم و هیچ گلی از حریف نخوردیم و عملکرد خیلی خوبی نیز داشتیم. جالب است بدانید که در مدرسه فوتبال لاماسیا استعدادها را از هفت سالگی در کنترل خود می‌گیرند و به آنها فوتبال را آموزش می‌دهند. یعنی تیمی که زیر ۱۴ سال بود و برابر ما قرار گرفت هفت سال با یکدیگر بودند. این تیم با همان سیستم ۴ - ۳ – ۳ بارسلونا بازی می‌کرد، این یعنی اینکه آنها را از هم‌اکنون با سیستمی که تیم بزرگسالان بازی می‌کنند عادت می‌دهند.


تیم ملی هم این روزها شرایط خوبی دارد و توانست بدون گل خورده به جام جهانی صعود کند. نظرتان در این باره چیست؟


کی روش برنامه‌ریزی مناسبی برای تیم ملی انجام داده بود. این دوره شاهد نتایج خیلی خوبی از تیم‌ ‌ملی بودیم. به طوری که تیم بدون استرس و با خیال راحت به جام جهانی روسیه صعود کرد و البته گلی هم در دیدارهای گذشته دریافت نکرد. این یک رکورد با ارزش است که در فوتبال ملی ما ثبت شده است. تیم‌ ‌ملی با هشت گل، ۲۰ امتیاز به دست آورد و نتایج خیلی خوبی را در آسیا گرفت. تیم ما بهترین شرایط را دارد و باعث خوشحالی همه مردم ایران شده است. من فکر می‌کنم از الان به بعد باید حمایت هر چه‌ بیشتری از این تیم صورت بگیرد تا تیم‌ ‌ملی ما بتواند در جام جهانی هم عملکرد قابل قبول و خوبی داشته باشد.


کی‌روش در نشست خبری باز هم نسبت به مسائلی انتقاد کرد و گفت بعضی‌ها در فدراسیون از صعود تیم ملی خوشحال نیستند.


نباید به حاشیه‌ها توجه کنیم. حالا که تیم ملی به جام جهانی صعود کرده است بهتر است که بحث‌های حاشیه‌ای را کم کنیم و بیشتر به متن ماجرا بپردازیم. همان طور که گفتم در حال‌ حاضر همه از صعود تیم‌ ‌ملی به جام جهانی خوشحال هستند. اگر هم کسی در این میان از صعود تیم‌ ‌ملی به جام جهانی خوشحال نباشد احتمالا ایران را دوست ندارد و عرق ندارد.


موفقیت تیم ملی عوامل مختلفی داشته است. شما فکر می‌کنید مهم‌ترین عامل موفقیت تیم ملی چیست؟


تیم ما به صورت کلی عملکرد خوبی داشت. یعنی همدلی و دوستی که در میان بازیکنان و کادرفنی شکل گرفته بود نقش مهمی در این موفقیت داشت. کارلوس کی‌روش هم نقش بسیار مهمی داشت. او توانست به خوبی تیم را ارنج کند و یکی از نکات مهمی که در تیم‌ ‌ملی ایجاد کرد بحث استحکام خط دفاعی بود. نباید این را فراموش کرد که تیم‌ ‌ملی نتایج خوبی که گرفت باعث افتخار همه جامعه فوتبال ایران شده است. همه در حال‌ حاضر خوشحال هستند و ما هم از این قضیه خوشحال هستیم و امیدواریم که این افتخارات و روند آن ادامه‌ داشته باشد.


فدراسیون باید چه کارهایی برای آماده‌سازی تیم ملی انجام بدهد؟


خیلی مهم است که بازی‌های دوستانه زیادی قبل از جام جهانی داشته باشیم. بازی کردن با تیم‌های بزرگ قبل از جام جهانی نقش خیلی مهمی در آماده‌سازی تیم‌ ‌ملی دارد. تیم ما باید طوری برنامه‌ریزی کند که با تیم‌های بزرگ بازی دوستانه‌ای را داشته باشد و اردوهای مناسبی را برگزار کند. دولت هم مطمئنا در این میان نقش مهمی دارد و می‌تواند با حمایت‌های خود کمک بزرگی به تیم‌ ‌ملی کند. امیدوارم که همه دست به دست هم بدهند و برای حمایت از تیم‌ ‌ملی فوتبال قدم بردارند.


الکس نوری، سرمربی تیم فوتبال وردربرمن آلمان به ایران آمد و بازی ایران را از نزدیک تماشا کرد. شما ارتباطی با او دارید؟


متاسفانه من رابطه‌ای با آقای نوری ندارم اما برایم افتخار است که یک ایرانی سرمربی تیم فوتبال وردربرمن است و این تیم توانسته در بوندسلیگا به بالای جدول رده‌بندی بیاید و نتایج خوبی کسب کند. آنها حتی می‌توانستند در این اواخر سهمیه لیگ اروپا را کسب کنند. من برای آقای نوری آرزوی موفقیت دارم.



انتهای پیام/

ارسال نظر