صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۲ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

محمد طوسی: فروش بخش کودک و نوجوان کمتر از نمایشگاه قبل بود

مسئول کارگروه بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب معتقد است بدی محل سالن‌های بخش کودک و نوجوان در مصلی، روی میزان بازدیدها و فروش این بخش تاثیرات منفی داشته است.
کد خبر : 18705

محمد طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا با اشاره به مشکلاتی که بخش کودک و نوجوان در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران با آن‌ها روبرو بود، گفت: «یکی از مشکلات اصلی که همه ساله در این بخش شاهدش هستیم، نامطلوب بودن محل احداث سالن‌های کودک و نوجوان است زیرا در اصلی مصلای تهران، در خیابان شهید بهشتی است و بازدیدکنندگان برای رسیدن به بخش کودک و نوجوان باید مسافت زیادی را با شیب تند بپیمایند؛ آنچنانکه پس از رسیدن دیگر نایی برای بازدید از سالن‌ها ندارند.»


وی در پاسخ به این پرسش که مساله استقرار این بخش در رواق شرقی چه سرانجامی داشت، افزود: «این پیشنهاد مطرح بود اما از آنجایی که رواق شرقی به صورت کامل آماده نشده، تنها 5 هزارمتر مربع فضا داشت درصورتی که ما به 6 هزار و 700 متر فضا نیاز داشتیم.»


طوسی ادامه داد: «سرانجام نتیجه این شد که همچون سنوات گذشته، سالن‌های کودک و نوجوان را در همان محل سابق برپا کنیم. البته امیدواریم با اتمام ساخت رواق شرقی و استقرار غرفه‌ها در این محل، امکان دسترسی بهتری در دوره‌های بعدی ایجاد شود.»


مسئول کارگروه بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب همچنین درباره میزان بازدیدها و فروش این بخش توضیح داد: «سه روز اول نمایشگاه امسال میزان بازدیدکنندگان مناسب بود اما بعد از شنبه 19 اردیبهشت شاهد خلوت شدن سالن‌ها بودیم. این روند ادامه داشت تا 3 روز آخر که میزان بازدیدها مجدد به حالت قابل قبول برگشت.»


وی درپاسخ به این سوال که چرا میزان فروش برخی از ناشران کودک و نوجوان افت شدیدی داشته، اظهار داشت: «تمام ناشران چنین وضعیتی نداشتند و ناشرانی که در سالن‌های بالایی، یعنی سالن 24 و 25 استقرار داشتند، بیشتر دچار افت فروش شده‌اند که دلیلش هم همان مساله بعد مسافت و مسیر حرکت بازدیدکنندگان از جنوب به شمال مصلی است.»


وی ادامه داد: «ناشران بر اساس حروف الفبا به صورت چرخشی استقرار پیدا می‌کنند، بنابراین ناشرانی که امسال در سالن 25 بودند، سال بعد به سالن‌های پایین‌تر می‌آیند که شرایط بهتری دارند. همچنین نوع چادرها هم به عرض خیابان‌هایی که سالن‌ها در ان احداث می‌شود بستگی دارد. مثلا سالن 22 و 23 به دلیل عریض بودن دو راهرو دارند و سالن 24 و 25 تنها یک راهرو دارند.»


طوسی ضمن تایید این مساله که میانگین فروش بخش کودک و نوجوان نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد افت داشت، خاطر نشان کرد: «اولا ملاک سنجش ما، تراکنش‌های بانکی است و آمار دقیقی از فروش‌های نقدی نداریم. ثانیا برخی از ناشران ازعان داشتند که فروش‌شان بیشتر از سال قبل هم بوده. مثل کانون فکری کودک و نوجوان که امسال محصولات بیشتر و متنوع‌تری را به نمایشگاه آورده بود.»


مسئول کارگروه بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب همچنین تاثیرگذاری محدودیت توزیع بن در میزان فروش بخش کودک و نوجوان را پذیرفت و گفت: «در سالن کودک و نوجوان این مساله را طی جلسه‌ای با معاون امور فرهنگی ارشاد و رییس نمایشگاه مطرح کردیم و یادآورشدیم که توسعه مطالعه در جامعه باید از سنین کودکی آغاز شود و بنابراین باید خانواده‌ها برای خرید کتاب کودک مورد حمایت قرار بگیرند. نهایتا قرار شد این رویکرد در سال آینده پیگیری شود و به نتیجه برسد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر