صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۱۸ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۶

همه اطلاعاتی که از ابوبکر البغدادی نمی‌دانید

سه سال پس از اینکه ابوبکر البغدادی خلافتش را تحت عنوان «دولت اسلامی عراق و شام (داعش)» اعلام کرد او در حال فرار از مرگ یا اسارت است.
کد خبر : 186941

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، در حالی که شبه‌نظامیان داعش در حال از دست‌دادن کنترل دو مقر اصلی‌شان در عراق و سوریه هستند مقامات می‌گویند البغدادی صدها کیلومتر دورتر از این دو شهر در بیابانی مخفی شده است.


لاهور طالبانی، فرمانده یگانه مبارزه با تروریسم اقلیم کردستان در شمال عراق می‌گوید: «دست آخر البغدادی کشته یا اسیر خواهد شد. او نمی‌تواند برای همیشه زیر زمین زندگی کند. او تنها سال‌های اندکی قادر به چنین کاری خواهد بود.»


یکی از نگرانی‌های اصلی البغدادی این است که نزدیکان وی به هوس دریافت 25 میلیون دلار جایزه که از سوی ایالات‌متحده تهیه شده است او را لو ندهد.


هشام‌الهاشمی، مشاور برخی از دولت‌های خاورمیانه در زمینه مسائل داعش می‌گوید که خلافت البغدادی رو به اتمام است. «وقتی او زمینی برای حکومت کردن نداشته باشد خلافتی هم نخواهد داشت. کسانی که وی را حمایت می‌کنند رو به کاهش است.»


نیروهای عراقی بیشتر بخش‌های موصل، مهم‌ترین مقر داعش را از چنگ شبه‌نظامیان این گروه خارج کرده و رقه مرکز داعش در سوریه نیز به کنترل نیروهای کرد سوری درآمده است.


آخرین تصویری که از البغدادی منتشر شده مربوط به مراسم سخنرانی او در مسجد اعظم نور در شهر موصل است. او این سخنان را در سال 2014 و پس از سقوط موصل اعلام کرد.


البغدادی اکنون 46 ساله است و در سال 2013 یعنی دو سال پس از مرگ اسامه بن‌لادن رهبر سابق این گروه از این گروه جدا شد و داعش را بنیان‌گذاری کرد. او در خانواده‌ای مذهبی رشد کرد و در دانشگاه بغداد درس فقه خوانده است و در سال 2003 یعنی همزمان با حمله آمریکا به عراق به جریان‌های تروریستی پیوست.


برای خبری که به بازداشت یا کشته‌شدن البغدادی منجر شود از سوی آمریکا 25 میلیون دلار جایزه تعیین شده است. مبلغ این جایزه برابر با مبلغی است که برای اسامه بن‌لادن رهبر سابق القاعده، صدام‌حسین دیکتاتور سابق عراق و ایمن‌الظواهری رهبر کنونی القاعده تعیین شده است.


صدام و بن‌لادن هرگز از سوی نزدیکانشان لو داده نشدند اما این جایزه و تردیدی که در این دو درباره لو رفتن ایجاد کرد باعث شد جابه‌جایی و ارتباطاتشان کاسته شود.


فاضل ابو راقف تحلیل‌گر گروه‌های تروریستی می‌گوید که البغدادی بیشتر از 72 ساعت در یک مکان باقی نمی‌ماند. جایزه‌ای که برای او تعیین شده است نگرانی‌های در او پدید آورده و باعث شده تا هم نقل و انتقالش محدود شود و هم افرادی که به عنوان محافظ او تعیین شده‌اند.


راحل طالبانی فرمانده یگان مبارزه با تروریسم اقلیم کردستان می‌گوید البغدادی این روزها عصبی است و نسبت به نقل و انتقالاتش حساسیت پیدا کرده است. او می‌گوید حلقه معتمدان وی به شدت کوچک شده است.


آخرین سخنرانی ضبط شده‌ای که از البغدادی پخش شد به اوایل نوامبر (آبان 95) یعنی دو هفته پس از آغاز عملیات آزادسازی موصل برمی‌گردد. او در این پیام صوتی از هوادارانش خواست که تا آخرین قطره خون با کسانی که وی آنها را کافر خوانده بود بجنگند.


مقامات آمریکایی و عراقی معتقدند که وی فرماندهی عملیات‌ها در موصل و رقه را به هواداران پروپاقرص خود سپرده تا خود بتواند بر برنامه‌های فرار تمرکز کند. هنوز هیچ اطلاعات تایید شده‌ای از مخفی‌گاه البغدادی وجود ندارد.


او هرگز از تلفن همراه استفاده نمی‌کند و تعدادی افراد قابل اعتماد به عنوان پیام‌رسان در اختیار دارد تا ارتباط او با ایاد العبیدی، وزیر دفاع داعش و ایاد الجمیلی، وزیر امنیت داعش را تامین کند. در روز یک آوریل (12 فروردین) تلویزیون عراق اعلام کرد که جمیلی کشته شده اما هنوز این خبر از سوی منابع دیگر تایید نشده است.


هشام‌الهاشمی می‌گوید که البغدادی در خودروهای عادی یا نوعی کامیون‌های سبک که معمولا از سوی کشاورزان استفاده می‌شود، تردد می‌کند. به گفته وی او در مناطقی مابین عراق و سوریه در تردد است و یک راننده و دو محافظ تنها همراهان او به شمار می‌آیند.


کسانی که به رهبر داعش مشاوره می‌دهند از افراد محلی هستند که به خوبی منطقه را می‌شناسند اما به هر حال افرادی از قبایل غیرسنی و حتی سنی وجود دارند که با قرائت افراط‌گرایانه او از قوانین اسلامی مخالف و درصدد بازداشت او هستند.


هم اکنون تنها صدها نفر در مناطقی زندگی می‌کنند که در رقه و دیرالزور سوریه تحت کنترل داعش قرار دارد. هاشمی می‌گوید که داعش در حال خارج کردن نیروهایش از رقه قبل از آن است این نیروها در دیرالزور به محاصره کامل درآیند.


این وضعیت نشان می‌دهد که داعش از نظر نیروی عملیاتی در وضعیت مناسبی قرار ندارد. به‌طور کلی گفته می‌شود که در حال حاضر برای داعش هشت هزار نیرو باقی مانده که دو هزار نفر از آنها جنگجویانی از کشورهای عربی، اروپایی، روسی و آسیای میانه هستند.


آخرین خبری که از البغدادی منتشر شده است به روز 13 فوریه (25 بهمن 95) بازمی‌گردد. در این روز جنگنده‌های اف‌ 16 عراقی به خانه‌ای حمله کردند که تصور می‌شد محل دیدار البغدادی و دیگر فرماندهان داعش است. این خانه در غرب عراق و در مرز با سوریه قرار داشت.


دولت آمریکا در حال انجام عملیات‌هایی با استفاده از ظرفیت‌های نیروهای ویژه این کشور، آژانس امنیت مرکزی این کشور سی‌آی‌ای و ماهواره‌های جاسوسی است تا بتواند ردی از ابوبکر البغدادی پیدا کند.


طالبانی فرمانده یگانه مبارزه با تروریسم کردستان عراق می‌گوید حتی اگر البغدادی کشته شود میراث او به جا خواهد ماند مگر آنکه افراط‌گرایی برای همیشه از بین برود.


انتهای پیام/

ارسال نظر