صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۱۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

کارشناس آمریکایی: تونس، القاعده و داعش را به جان هم انداخته است

کارشناس مرکز مطالعات سیاسی خاور نزدیک واشنگتن گفت که امروز تونس به کانون رقابت میان گروه تروریستی داعش و القاعده تبدیل شده است.
کد خبر : 18676

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از روزنامه «شروق»، «هارون زیلین» پژوهشگر مرکز مطالعات واشنگتن در تحقیقی گفت: دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد داعش درصدد است در آینده نزدیک، ولایت یا امارت جدیدی با عنوان «ولایت آفریقا» (از نام‌های قرون وسطایی منطقه تونس)، در این کشور تاسیس کند.


وی این موضوع را چالشی برای شاخه تونسی القاعده دانست و گفت: گسترش رقابت میان داعش و القاعده در تونس ممکن است به تشدید خشونت در این کشور منجر شود.


این کارشناس سیاسی با بیان اینکه شدت یافتن رقابت میان گروه‌های افراطی، دولت تونس را که از زمان انقلاب این کشور تا کنون قادر به کنترل خشونت و تروریسم در کشور بوده است، تحت فشار جدی قرار می‌دهد، خواهان هشیاری و احتیاط هر چه بیشتر دولت و جامعه تونس برای دفع خطرهای احتمالی شد.


«زیلین» گفت: گروه تکفیری تونسی «گردان عقبه بن نافع» که بیعت خود را با داعش اعلام کرده است، هرچند که دو سال و نیم است به شورش و عصیانگری خود ادامه می‌دهد، واقعیت این است که نمی‌تواند چیزی از حقایق اوضاع تونس را تغییر دهد و به همین علت چنانچه داعش بخواهد به اقدامات تروریستی یا شورش گسترده در تونس دامن بزند، فشار بر گردان «عقبه بن نافع» افزایش خواهد یافت و ممکن است این امر در نهایت به تشدید خشونت در تونس منجر شود.


وی تصریح کرد: با ادامه این رقابت و فشار بر دولت تونس ممکن است در نهایت یکی از دو طرف(داعش و القاعده) یا هردوی آنها دست به تهاجمی گسترده بزنند و با توجه به آغاز فصل گردشگری در تونس مخاطبان بیشتری به عنوان بوق تبلیغاتی برای خود جذب کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: القاعده تونس داعش
ارسال نظر