صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۴۱ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
سیدرضا جزء مومنی*

مخاطبان «آتش به اختیار»

کد خبر : 186441

از ویژگی‌های بارز رهبران دینی، صراحت در لهجه و ابتکار عمل در تبیین اهداف و ارائه رویکرد و راهکار به منظور وصول به آن اهداف است که رهبر معظم انقلاب به اقرار جامعه جهانی و البته بزرگان سیاست دنیای امروز یکی از برجسته‌ترین رهبران جامعه جهانی تلقی می‌شوند که با حسن درایت در بهترین شرایط و با انتخاب جامعه مخاطب هوشمند مبنای حرکات رو به تکامل جامعه و نظام را مطرح می‌کنند و تا چندین روز و شاید ماه‌ها به طور شکلی جامعه به تحلیل محتوا مشغول می‌شود و اساسا برای یک بازه زمانی تا دستیابی به هدف‌های مطروحه، بخشی از جامعه به سمت و سوی عملیاتی شدن منویات رهبری تلاش می‌کنند که شاخصه آن با فراوانی بسیار در همه سخنرانی‌های معظم له پدیدار است.


با مرور فرمان‌های حضرت آقا در آغاز هر سال به عنوان شعار سال و تحلیل آن محتوا در سخنرانی حرم حضرت ثامن الحجج(ع) به شاخص‌ترین دغدغه‌های رهبری در کیفیت مدیریت جامعه از سوی دست‌اندرکاران و مسئولان کشوری تا آخرین لایه‌های اجتماعی اشاره مستقیم و بعضا کنایتی دارد که البته این شیوه منطبق با قواعد ادبی در اوج احترام به دیدگاه‌های اجتماعی در همه سطوح برمی‌گردد.


و اما 17 خرداد 96 و مقارن با حمله تروریستی ددمنشانه و البته کور و تا حدودی ناموفق در دسترسی به اهداف از پیش‌ تعیین‌شده، مقام معظم رهبری در ادبیات فاخر خود و در سخنرانی در جمع دانشجویان از عبارت «آتش به اختیار» استفاده می‌کنند که به شرح مرقوم شده؛ جامعه با تحلیل‌های متفاوت به وجوه سلبی و ایجابی فرمان معظم له اشاراتی داشته‌اند و هر کس بنا به باور خود تلاش کرده این واژه‌ شاید نوظهور در ادبیات سیاسی رهبر انقلاب اسلامی را تبیین کند که این امر در بعضی قرائت‌ها اظهر من الشمس تلقی شد و بعضی در دایره واژگان رهبری به اعماق تفکر خود مراجعه کردند که فرصت پرداخت به آنها نیست و آنچه در ترازوی درایت نگارنده نشسته به جامعه مخاطب اشاره دارد که این مرتبه نیز فرهیختگان پویا و جوانان ارزشمند سرزمین ما مخاطب قرار می‌گیرند و در میان آن همه شور و شعور دانشجویی عبارت طلایی «آتش به اختیار» نمود می‌یابد که انصافا باید نگاهی چنین آسمانی را در اندیشه سیاسی و اجتماعی رهبری ستود.


جوانان 57 و شاید در دوردست‌ها جوانان 42، بانیان ایجاد تغییر در ساختار دیکتاتوری بودند و انقلاب اسلامی ره‌آورد نگاه بلند جوانان است که در اندیشه امام راحل نیز مورد وثوق بودند و در پیش‌بینی زیرساختی ایشان گهواره‌نشینان 42، مردان میدان و از جمعیت یاران روح الله شدند.


همین جوانان نقاط عطف جمهوری اسلامی را در تسخیر لانه جاسوسی و البته دفاع مقدس تعیین کردند و در روزگار معاصر همین گروه از جوانان بودند که در خودکفایی و خوداتکایی علمی، کشور را چون فروزان چراغی برافروختند تا جامعه جهانی باور کند به فرموده پیامبر مهربانی، دسترسی به دانش اگر در ثریا باشد برای ایرانی‌ها میسور و میسر خواهد بود و جهان نه فقط در صنعت هسته‌ای بلکه در همه زمینه‌های علمی و پژوهشی، جوان ایرانی را باور کرد و ایران با تمام تحریم‌های ناجوانمردانه از مهمترین مراکز مطالعات هسته‌ای و البته صنایع دفاعی جامعه جهانی است.


مقام معظم رهبری نقطه اتکا برای ایجاد همه تفکرات برجسته خود را در جمع دانشجویان بیان می‌کنند که در ادامه مسیر متعالی به سوی کمال در گذر از بیابانی برهوت با اندیشه‌های الحادی و تکفیری جهان معاصر، این دانشجو است که با خرد جمعی و هوش سرشار اجتماعی و فرهنگی خود می‌تواند زمینه‌ساز تبیین اهداف سیاسی در وصول به اهداف جهانی باشد و بی‌راه نیست اگر دانشجو را مشعله‌دار آگاهی‌افزایی جامعه بدانیم.


البته در تفسیر سلبی واژه «آتش به اختیار» باید به فضای سپری شده و زمینه‌های رقابت نامزدهای انتخابات دوازدهمین رئیس جمهوری و پنجمین دوره شورای اسلامی نیز اشاره داشت که شاید نوع تبلیغات با استفاده از شور جوانی که به رویت حرکات ساختارشکنانه در تبلیغ نامزدهای انتخاباتی منجر شد؛ بازه‌ای از توجه مقام رهبری باشد که جوانان در سایه اندیشه، تصمیم‌گیری کنند و با سرگرمی‌های گذرا در تبیین اندیشه سیاسی وارد نشوند.


جوانان ایران عزیز عبارت «آتش به اختیار» را تا حدودی در اردوهای جهادی عملیاتی کرده‌اند و هر جا که فقدان بودجه و راهکار دولتی وجود داشته این جوانان بوده‌اند که در فرصت‌های استراحت خود به سوی روستاها و محلات کمتر توسعه یافته و صاحب مشکلات عدیده شتافته‌اند و بخشی از گرفتاری‌های مردم را ساماندهی کرده‌اند.


دانشجویان با فعالیت‌های اجتماعی و حضور در چرخه خدمت‌رسانی اجتماعی همواره یاریگر دولت و مردم بوده‌اند بنابراین آتش به اختیار رفتار آشنایی برای جوانان این مرزبوم است که اگر دستگاه‌های اجرایی به این شکوه اجتماعی اهمیت بیشتری بدهند و با سازماندهی بهتر از قدرت و درایت دانشجویان بهره‌گیری شود بی‌گمان می‌توانیم تصویرگر توفیقات بیشتری باشیم.


آتش به اختیار به فرمان‌های رهبری در توسعه خدمات افسران جوان اشاره دارد که باید در کسوت و پوشش اجتماعی نوین در اندیشه خدمت به مردم باشند و البته دولتمردان در دوازدهمین کابینه شایسته است با جوان‌سازی وزرا از دایره خدمات اهالی هوش سرشار بهره‌مند شوند و در بخشی از عرصه‌ها از معجزه حضور جوان ایرانی غفلت نکنند.


دشمنان قسم خورده ایران اسلامی پای در رکاب فتنه داشته و دارند و به هیچ وجه نمی‌توان تصور کرد که حتی به شکل موقت از این دامنه‌ دشمنی بکاهند و در آخرین رویکردهای خصمانه در اندیشه جدایی جوانان از پیکره‌ تفکر محور جامعه و سوق دادن او به سمت تفکر خنثی و در بدترین شرایط تضاد با مفاهیم تعالی بخش نظام و کشور است که «آتش به اختیار» نه تنها حکم به تغییر باورهایی چنین است بلکه در اندیشه تبیین جامعه‌ نوین با اتکا به اندیشه جوان ایرانی خواهد بود تا با کوشش بیشتر در یاری دولتمردان وارد عرصه شده و با پرهیز از وقت‌کشی به آبادانی ایران بیندیشد.


جامعه جوان جمهوری اسلامی و بویژه دانشجویان، محور تکامل و توسعه ایران عزیز بوده‌اند و از این پس نیز واژه ارتقا و توسعه جز در اندیشه‌ جوانان معنا نخواهد داشت و آتش به اختیار حکم جهادی به مغز متفکر جامعه به منظور پوست انداختن از رویدادهای سطحی به سمت رخدادهای ذاتی توسعه‌محور خواهد بود تا نیروهای جوان دلسوز جامعه در چرخه تولید تفکر برجسته به منظور گریز از آثار تحریم و البته در برابر شرایط فعلی به منظور تقابل با اندیشه‌های خطای اهریمن صفت ها در قالب تکفیری‌ها و استکبار جهانی ابراز وجود کنند و آحاد جامعه باید با فرمان پیشروی حضرت آقا از فرصت جوانی و شور و اشتیاق خدمت به کشور و مردم نهایت بهره را داشته باشند.


آتش به اختیار باید وظایف مسئولان دانشگاه‌ها را در کیفیت نگاه به جامعه جوان تغییر دهد و اساسا دانشگاه‌ها باید به عنوان جایگاه تربیت علمی و اجتماعی جوانان با تعریف منطبق با فرمان مقام معظم رهبری، فرصت ابراز وجود در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را برای جوانان مهیا کنند.


توسعه باورهای علمی و پیشتازی جوانان بنا به حکم آتش به اختیار نیازمند ارتقای سطح دانش، توزیع مناسب سرفصل‌های کاربردی در عنوان‌های دروس دانشگاهی، توسعه تشکل‌های سیاسی و کانون‌های اجتماعی، پرورش خلاقه‌ی تحصیلی و اقبال به دانش جهانی، توسعه باورهای دینی و تحلیل ریشه‌های محتوایی به منظور وصول به ایده‌آل‌های فرهنگی، میدان دادن به تفکرهای جوان و اتکا به دیگر اندیش اصولی با تفسیر روزآمد است که باید با حمایت مسئولان در قوای سه گانه و سازمان‌ها و نهادهای داخلی همراه باشد.


*مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان



انتهای پیام/

ارسال نظر