صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۹ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۶

گیاهان برای زمان جوانه زدن مانند انسان تصمیم می‌گیرند

محققان در تحقیقات اخیر دریافتند که گیاهان باهوش‌تر از آن چیزی هستند که ما تصور می‌کنیم و بسیاری از موقعیت‌های آب و هوایی را درک می‌کنند و حتی برای جوانه زدن نیز تصمیم‌گیری می‌کنند.
کد خبر : 185740

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گیزمگ، دانشمندان در مطالعاتی که به تازگی انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند گیاهان موجودات بسیار باهوشی هستند به طوری که قادرند موقعیت‌های آب و هوایی مختلف را درک کنند و حتی خود را برای خشکسالی آماده کنند، آب و شکار را متوجه شوند و حتی از تجربه حیوانات یاد بگیرند.


در حال حاضر گروهی از محققان دانشگاه بیرمنگام دسته‌ای از سلول‌ها را در دانه‌هایی پیدا کرده‌اند که هنگام جوانه زدن مانند مغز انسان تصمیم‌گیری می‌کنند تا محصولات کشاورزی بهتری ایجاد شوند. دانه‌های گیاهان برای شروع حیات بهتر باید شروع جوانه زدن را به دقت انتخاب کنند. این یک مزیت برای رقابت نهال‌ها در جوانه‌ زدن هنگام بهار به شمار می‌رود اما در برخی موارد، جوانه‌های اولیه ممکن است بر اثر سرما نابود شوند و زمانی که گیاهان بیمار دیگر در خواب هستند، از بین بروند.


دانشمندان گیاه «شاهی گوش‌موشی» را مورد مطالعه قرار دادند و گروهی از سلول‌ها را در دانه‌ای قرار دادند که فرآیند تصمیم‌گیری زمان جوانه زدن را کنترل می‌کند. این گروه دارای دو نوع سلول رقابت‌کننده است؛ یکی تقویت‌کننده جوانه‌زنی و دیگری جوانه‌زنی را از حالت نهفتگی خارج می‌کند.


این دو دسته سلول در رقابت با یکدیگر هستند و هورمون‌هایی بین آنها رد و بدل می‌شود که مشابه فرآیندی است که هنگام تصمیم‌گیری در مغز انسان اتفاق می افتد. در هر دو مورد، به نظر می‌رسد سلول‌های جداگانه رقابت‌کننده کلید این فرآیند تصمیم‌گیری هستند.


این تحقیقات جدایی مهمی را بین این اجزا در مرکز گیاهی که مشغول تصمیم‌گیری برای جوانه زدن است، نشان می‌دهد. در مغز انسان، این جدایی با تأخیر زمانی اتفاق می‌افتد و سیگنال‌های پر سر و صدا را از محیط حذف می‌کند و دقت تصمیم‌گیری را بالا می‌برد. جدایی این قسمت‌ها در مغز دانه نیز اتفاق می‌افتد که به نظر می‌رسد مرکز این عملکرد باشد.


این گروه تحقیقاتی برای مطالعه این پدیده نوعی مدل ریاضیاتی از چگونگی جدایی سلول‌ها تهیه کردند که برای کنترل چگونگی حساسیت این گیاه به محیط به کار می‌آید. این مدل ریاضیاتی پیش‌بینی می‌کند که هر چه تنوع بیشتری در موقعیت‌های محیطی وجود داشته باشد، دانه‌های بیشتری جوانه می‌زنند.


مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

ارسال نظر