صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۲:۵۶ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶

مقایسه و بررسی فنی کیا موهاوی در برابر هیوندای وراکروز در بازار خودروی ایران

از آنجا که در حال حاضر عمده خودروهای بزرگ با پیشرانه‌های حجیم به بازار جهانی عرضه می‌شوند، با توجه به قانون ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی، این روزها دیگر شاهد حضور این دسته از خودروها در بازار کشورمان نیستیم.
کد خبر : 185014
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا از جام جم، از این رو اگر خواسته باشیم خودرویی با ابعاد بزرگ بخریم، باید گریزی به بازار دست دوم‌ها بزنیم. وراکروز یکی از آن دسته خودروهایی است که این ممنوعیت به کامش بوده و با این که حدود ده سال از معرفی آن به بازار جهانی می‌گذرد، اما بازار مناسب و باثباتی دارد. در واقع هیوندای وراکروز یا همان IX55 با توجه به ظاهر ایده‌آل، امکانات خوب، جثه بزرگ و فضای داخلی وسیع، یکی از خودروهای بسیار مناسب بازار دست دوم‌ها به‌شمار می‌رود که البته در زمره خودروهای مورد بحث ما نیز قرار دارد. در مقابل، کیا موهاوی که ابتدا تحت عنوان کیا Borrego و با هدف موفقیت در بازار ایالات متحده آمریکا معرفی شده بود، تقریبا طی نیم دهه به بازار ایران عرضه می‌شد. این خودرو نیز یکی از شاسی بلندهای بزرگی است که در بازار ایران ارزش خرید خوبی دارد. در ادامه می‌خواهیم قابلیت‌های این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم تا ببینیم با خرید هر یک به چه قابلیت‌هایی می‌توانیم جامه عمل بپوشانیم.

فضای داخلی قابل قبول وراکروز


هیوندای IX55 هرچند باز هم از طراحی داخلی ساده‌ای بهره می‌برد، موضوع اینجاست که حداقل از دید بصری به نظر می‌رسد در کابین این خودرو از مواد باکیفیت‌تر و بهتری استفاده شده باشد. به همین علت، حس و حال بهتری با قرار گرفتن در داخل این اتومبیل خواهید داشت. این محصول در نمونه‌های فول آپشن با روکش چرمی تمامی صندلی‌ها همراه با غربیلک فرمان، تنظیم برقی صندلی‌ها و غربیلک فرمان همراه با حافظه یکپارچه (با آینه)، آینه‌های جانبی برقی با چراغ خوشامدگویی و تاشوی برقی و گرمکن، سانروف برقی دو حالته، کروز کنترل، سیستم صوتی اینفینیتی همراه چهار اسپیکر، دو تیوتر و دو ساب ووفر، 9 کیسه هوا، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، قابلیت پخش دی‌وی‌دی، آینه میانی الکتروکرومیک، سه ردیف صندلی و... عرضه می‌شود که هرچند نسبت به موهاوی امکانات رفاهی بیشتری ارائه می‌کند، ‌اما این اختلاف آن‌قدرها هم بحث‌برانگیز و شدید نیست.


کابین ساده و نه‌چندان گیرای موهاوی


یکی از مهم ترین دلایلی که موهاوی نتوانست مثل IX55 پرطرفدار و پر فروش باشد و بازار ضعیف تری نسبت به محصول هیوندای داشته باشد، طراحی ساده و نه‌چندان لوکس داخل این خودروست. موهاوی 490 سانتی‌متری هرچند با توجه به فاصله بین دو محور 290 سانتی‌مترش، فضای داخلی بسیار خوبی به شما ارائه می‌کند، اما کابینی بسیار ساده دارد که هارمونی رنگ نه چندان جالب آن (در تمامی تریم‌های خاکستری، مشکی، کرمی و...) و در نهایت پلاستیک فشرده به کار رفته هم باب طبع لوکس‌پسندان نیست، اما راحتی شما در پشت فرمان و البته هر سه ردیف صندلی‌های این خودرو یک امتیاز مثبت بسیار مهم است که البته این موضوع در IX55 نیز حس می‌شود.


موهاوی از روکش چرم در تمام صندلی‌ها بهره می‌برد که رنگ این روکش با تریم داخلی این خودرو هماهنگ است. همچنین دکمه‌های کنترل سیستم صوتی، رایانه سفری و در نهایت کروز کنترل خودرو روی غربیلک فرمان چهار شاخه آن نقش بسته‌اند. تنظیم برقی صندلی‌ها همراه دو حافظه، سیستم صوتی با قابلیت پخش سی‌دی و یواس‌بی و البته اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث، آینه‌های تاشوی برقی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، گرمکن صندلی‌های جلو، قابلیت خم شدن صندلی‌های ردیف دوم و البته تنظیم صندلی‌های این ردیف، گرمکن آینه‌های جانبی، آینه الکتروکرومیک میانی، در صندوق برقی، کروز کنترل، سوئیچ هوشمند و... ازجمله امکانات این خودروست.


وراکروز پرفروش‌تر


وراکروز یا همان IX55 نخستین بار سال 1388/ 2009 به بازار کشورمان راه پیدا کرد. این محصول که آن زمان حکم بزرگ‌ترین شاسی بلند تولیدشده هیوندای را داشت، با وجود طولی معادل 484 سانتی‌متری، در زمره کراس‌اوورهای بزرگ بازار قرار می‌گرفت. این خودرو از نظر طراحی، اندکی با سانتافه و دیگر برادرانش که آن روزها روی خط تولید قرار داشتند، متفاوت بود و این اختلاف ظاهر، کاراکتر لوکس‌تر این خودرو را جار می‌زد. چراغ‌های بیضی شکل جلو همراه جلوپنجره‌ای که شبیه یک سبیل نازک(!) میان این دو چراغ نقش بسته است و البته تقابل آنها با خطوط نرم دیگر بخش‌های بدنه، ظاهر خوبی برای این خودرو فراهم می‌کنند. همچنین وجود تریم خاکستری رنگ در بخش پایینی سراسر بدنه، یک قاب مناسب برای مستحکم‌تر نشان دادن این طرح است که البته این نوع تریم‌ها در زبان‌های طراحی امروز جهان خودرو، منسوخ شده است. هیوندای وراکروز در نسخه فول آپشن با رینگ‌های 18 اینچی به بازار عرضه شده است و همچنین در دو طرف سقف آن ریل‌های باربند دیده می‌شود. گفتنی است این ریل‌ها به خودی خود نمی‌توانند به عنوان باربند ایفای نقش کنند و باید باربند مخصوص آن را نیز بخرید. همچنین باید گفت بیشتر نمونه‌های وارد شده از این خودرو با عنوان IX55 شناخته می‌شوند که البته تفاوت چندانی با وراکروزها ندارند، اما از آنجا که عمده وراکروزها با سطح متوسط امکانات به بازار عرضه شده‌اند، از چراغ خطرهای ال‌ای‌دی، چراغ‌های زنون جلو و در نهایت جلوپنجره دو خط استفاده شده در IX55 بهره نمی‌برند.


موهاوی با خلق و خوی آمریکایی


موهاوی که ابتدای ورود به بازار ایران به خاطر شباهتش به تویوتا لندکروزر با عنوان لندکروزر کوچولو نیز شناخته می‌شد، شاسی بلند نیمه‌لوکس و سایز متوسطی است که از شکل و شمایلی آمریکایی بهره می‌برد و از سال 1388/ 2009 تا 1392/ 2013 از طرف نمایندگی کیاموتورز به بازار کشورمان راه پیدا کرد. موهاوی همان طور که بالاتر اشاره شد با هدف موفقیت در بازار آمریکا و رقابت با شاسی‌بلندهای پرفروش آن بازار (با وجود قیمت بسیار پایین‌تر) طراحی شده بود، اما با توجه به این که چهره‌ای زمخت‌تر از IX55 دارد، از نظر فروش نتوانست پا به پای رقیبش در بازار ایران (وراکروز/ IX55) پیش برود. این خودرو از پلتفرمی مشترک با هیوندای تراکان (و نه وراکروز!) بهره می‌برد و از نظر ابعاد اندکی بزرگ‌تر از IX55 است. چهره زمخت و ریخت آمریکایی این خودرو که با حجم‌های جعبه‌ای و خطوط عضلانی روی بدنه در هم آمیخته، ابهت خوبی به این خودرو می‌بخشد. وجود جزئیاتی مثل چراغ‌های لوزی شکل با گرافیک متشکل از دایره‌های لنز، چراغ‌های خطر عقب شبیه چراغ‌های جلو با گرافیک زیبا و روشنایی ال‌ای‌دی (که البته در نمونه‌های با آپشن پایین از چراغ لامپی بهره می‌برند)، جلوپنجره بزرگ و استیل، رینگ‌های 18 اینچی بزرگ و...، جزئیات این طرح را تکمیل کرده‌اند. همچنین این خودرو نیز همچون وراکروز از یک قاب خاکستری رنگ در قسمت پایینی بدنه بهره می‌برد که سراسر بدنه را در بر می‌گیرد و در دو طرف سقف نیز ریل‌هایی مشابه رقیب دارد.


پیشرانه‌های مشابه با عملکرد متفاوت


کیا موهاوی با دو پیشرانه V6 به حجم 8/3 لیتر و V8 به حجم 6/4 لیتر در بازار کشورمان حضور دارد که نمونه شش سیلندر آن را در مقابل وراکروز یا همان IX55 قرار می‌دهیم. البته باید گفت این دو خودرو در نمونه شش سیلندر 8/3 لیتری بنزینی‌شان، از پیشرانه‌ای تقریبا مشابه بهره می‌برند، اما حداکثر توان ارائه‌شونده از سوی هر کدام از آنها متفاوت است. برای مثال وراکروز یا همان IX55 قادر به تولید 260 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه خواهد بود، در حالی که موهاوی 271 اسب بخار به شما ارائه می‌کند، اما مسأله جالب اینجاست که جعبه دنده قرار گرفته روی موهاوی از نوع اتوماتیک تیپ ترونیک پنج سرعته بوده، در حالی که وراکروز از گیربکس شش سرعته استفاده می‌کند و این تفاوت باعث شده پشت فرمان هر یک از این دو خودرو، حس متفاوتی داشته باشید. در واقع جعبه دنده پنج سرعته موهاوی با توجه به سیستم انتقال قدرت متفاوتش، ضرایب منحصر به فردی دارد و البته از نظر عملکرد اندکی کندتر از جعبه دنده شش سرعته وراکروز IX55 است.


با این که هر دو از سیستم‌های ترمز و پایداری تقریبا مشابهی بهره می‌برند، اما موهاوی ترمزهای نسبتا ضعیفی دارد، هرچند ترمزهای وراکروز به طرز عجیبی پرقدرت است. غیر از این موارد، وراکروز هندلینگ بهتری نیز نسبت به موهاوی به شما ارائه می‌کند و در نتیجه با در نظرگیری شتاب صفر تا صد بهتر نسبت به محصول کیا، رانندگی اسپرت‌تر و چالشی‌تری به شما ارائه می‌کند. با توجه به این که پیشرانه موهاوی اندکی بهینه‌تر از IX55 عمل می‌کند، شما در این خودرو مصرف سوخت کمتری نیز خواهید داشت، اما توجه داشته باشید هر دوی این شاسی بلندهای کره‌ای با عادت رانندگی پرگاز، چندان کم‌مصرف نیستند و دیده شده مصرف سوخت آنها در شهر به بیش از 20 لیتر در صد کیلومتر نیز می‌رسد. هر دوی این خودروها از حیث قطعات یدکی وضعیت نسبتا خوبی دارند، اما توجه داشته باشید قطعات ظاهری موهاوی اندکی گرانقیمت‌تر است.


تصمیم آخر


اگر بخواهیم به یک جمع‌بندی کلی برسیم باید گفت به طور کلی IX55 بازار فروش بسیار گرم‌تر و همچنین ظاهری مدرن‌تر دارد که با توجه به فضای کابین لوکس‌تر، گزینه‌ای مناسب برای افرادی است که به ظاهر اهمیت می‌دهند و قصد معطلی هنگام فروش خودرو ندارند. اما اگر به دنبال یک خودرو با فضای کابین باز و حس رانندگی متفاوت باشید، موهاوی برای شما مناسب خواهد بود. هر چند اختلاف قیمت این دو خودرو در مدل‌های مشابه و یکسان، موهاوی را به یک خودروی خوش قیمت‌تر تبدیل می‌کند.


در بازار این روزهای کشور، موهاوی شش سیلندر از حدود 110 تا 180 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود، در حالی که بیشتر محصولات IX55 تقریبا 20 تا 30 میلیون تومان در شرایط مشابه گران‌قیمت‌تر از موهاوی فروخته می‌شوند.



انتهای پیام/

برچسب ها: هیوندا
ارسال نظر