صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۱ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
وضعیت برون‌دادهای علمی جمهوری اسلامی ایران بررسی شد

36737؛ میزان تولید علمی ایران در 12 سال

جلسه 65 کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
کد خبر : 184603

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه که به ادامه بررسی روند رشد اعتبارات پژوهشی و تحقیق و توسعه در لایحه بودجه سال 96 و مقایسه آن با اعتبارات سال‌های گذشته اختصاص داشت، وضعیت برون‌دادهای علمی جمهوری اسلامی ایران بررسی و گزارشی درباره این موضوع ارائه شد.


در این گزارش با ارائه آمارهایی از تعداد کتا‌بهای‌ تالیفی و ترجمه براساس آمار "خانه کتاب" در بازه زمانی 1380-1393 همراه با تفکیک براساس رده‌بندی دیوئی، تعداد پایان‌نامه‌های تکمیلی به ثبت رسیده در بازه زمانی 1387-1394 براساس آمار ایرانداک، تعداد نشریات علمی به تفکیک گروه‌های علمی در بازه زمانی 1382-1391، تعداد مقالات ISC و ISI نمایه شده از ایران در پایگاه‌های معتبر بین‌الملل در بازه زمانی 1384-1391 و تعداد تولیدات علمی ایران براساس گزارش پایگاه دانش موسسه تامسون رویترز در بازه زمانی 1380-1392 نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


همچنین در این گزارش به این موضوع که براساس آمار موسسه تامسون رویترز میزان تولید علمی ایران از عدد 1862 در سال 1380 به عدد 38599 در سال 1392 ارتقا یافته، اشاره و مستندات علمی کشورمان براساس گزارش پایگاه اسکوپوس در بازه زمانی 1380-1392 نیز مورد بررسی قرار گرفت.


در پایان این گزارش همچنین وضعیت کشور ایران براساس تعداد ارجاعات مقالات علمی با کشورهای ژاپن، ترکیه، مالزی و برزیل مقایسه شد.


دعوت از نماینده شورایعتف برای ارائه گزارش، هماهنگی درباره فهرست‌­نویسی کتب و نیاز به تدوین فهرست شاخص­ تالیفات علمی از مهمترین نظرات و پیشنهادهای اعضای کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان این جلسه بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر