صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۴۸ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با آنا:

تعرفه‌ها رابطه مالی بیمار و پزشک را قطع می‌کند/ پزشکان خواستار افزایش تعرفه‌ و سهم بیمه‌ها در پوشش خدمات سلامت

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، با بیان اینکه تعرفه‌ها رابطه مالی بیمار و پزشک را قطع می‌کند، گفت: افزایش تعرفه‌ خواست پزشکان است اما به این معنا نیست که سهم پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا کند بلکه باید علاوه بر افزایش تعرفه‌های پزشکی سهم سازمان‌های بیمه‌گر در پوشش خدمات سلامت افزایش یابد.
کد خبر : 18366

دکتر عباس آقازاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره اعتراض مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی نسبت به روند تعرفه‌گذاری خدمات درمان و درخواست اصلاح آن و بازگشت به مصوبات شورای عالی بیمه، گفت: بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید همکاری و هماهنگی بین سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و وزارت رفاه افزایش پیدا کرد. زیرا ما احساس کردیم کسانی بر سرکار‌ آمدند که در عرصه سلامت کشور قصد اصلاح و بهتر کردن نظام سلامت را دارند بر این اساس تمام سعی ما بر این شد که با کارشناسی نقاط ضعف و با پیشنهاد‌های پیشرو و هماهنگی با اقدامات دولت به اجرای طرح تحول سلامت و پزشک خانواده کمک کنیم.


رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، افزود: در این راستا یکی از معضلات همیشگی ما از گذشته، تعرفه‌های غیرواقعی خدمات بهداشتی و درمانی بود. برای اینکه این مساله اصلاح شود ما یک روشی را پیشنهاد کردیم که مورد پذیرش کارشناسان وزارت بهداشت و رفاه قرار گرفت و قرار بر این شد که تعرفه‌های نسبی خدمات بهداشتی و درمانی تعریف شود، بر این اساس کتاب تعرفه‌های نسبی در سال 93 به چاپ رسید که در این کتاب ارزش نسبی، خدمات پزشکی به تفکیک مورد بررسی قرار گرفت و چند گام مهم در راستای بهسازی تعرفه‌ها برداشته شد.








به نظر سازمان نظام پزشکی و وزیر بهداشت حداقل 3 تا 5 سال وقت لازم است تا تعرفه‌های پزشکی به ارزش واقعی خود برسد ولی گام‌های مهمی از جمله چاپ کتاب ارزش نسبی خدمات پزشکی در سال 93 برداشته شد

وی در ادامه تصریح کرد: به نظر سازمان نظام پزشکی و وزیر بهداشت حداقل 3 تا 5 سال وقت لازم است تا تعرفه‌های پزشکی به ارزش واقعی خود برسد ولی گام‌های مهمی از جمله چاپ کتاب ارزش نسبی خدمات پزشکی در سال 93 برداشته شد. ولی این کتاب یک نقطه ضعف بزرگ و کمبودی دارد و آن هم این بود که در این کتاب خدمات سرپایی در نظر گرفته نشده بود.


آقازاده افزود: طی پیگیری‌های انجام شده قرار شده بود تعرفه‌های خدمات بهداشتی و درمانی سرپایی به عنوان الحاقیه به کتاب سال گذشته افزوده شود و در سال جدید اعلام شود که متاسفانه این امر انجام نشد.


وی با توجه به جلسات کمیسیون تعرفه نظام پزشکی و شورای عالی بیمه که در آن نمایندگانی از وزارت بهداشت، رفاه و سازمان‌های بیمه‌گر برای تعیین تعرفه‌های خدمات پزشکی حضور داشتند، گفت: اواخر سال گذشته در این جلسات که عالی‌ترین سطح وزارتخانه‌های مربوطه حضور داشتند اقدامات کارشناسی مکرری در خصوص تعرفه‌های پزشکی انجام شد و یک نرخ ویزیت به شورای عالی بیمه اعلام شد و با تعدیل‌های انجام شده عددی تصویب و به هیات دولت ابلاغ شد اما متاسفانه از سوی هیات دولت در این مصوبه دست برده شد و مبالغ‌ کم‌تر از عدد پیشنهادی اعلام شد.


رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در ادامه با توجه به اعتراضات انجام شده در این خصوص گفت: پس از ابلاغ تعرفه‌های پزشکی از سوی هیات دولت پزشکان بسیاری نسبت به این مساله اعتراض کردند و خواستار این شدند که بدانند هیات دولت بر چه مبنایی چنین اقدامی را انجام داده است زیرا جلسات شورا در حضور نمایندگان ارشد دولت برگزار شده بود.


وی دومین علت اعتراض پزشکان را منتشر نشدن کتاب تعرفه‌های خدمات سرپایی اعلام کرد و گفت: قرار بود این کتاب برای سال 94 منتشر شود و تعرفه‌های سرپایی کدگذاری شود اما متاسفانه این امر صورت نپذیرفت.








ما زمانی می‌توانیم نظارت خوبی داشته باشیم و با انحرافات احتمالی برخورد کنیم که تعرفه درستی در دست داشته باشیم اگر هر صنفی نتواند از ارزش نسبی خدمات بهره‌مند شود این گرایش به سمت کارهای خلاف را ایجاد می‌کند

آقازاده در ادامه این امر را عامل هرج و مرج در این زمینه دانست و گفت: ما زمانی می‌توانیم نظارت خوبی داشته باشیم و با انحرافات احتمالی برخورد کنیم که تعرفه درستی در دست داشته باشیم. اگر هر صنفی نتواند از ارزش نسبی خدمات بهره‌مند شود این گرایش به سمت کارهای خلاف را ایجاد می‌کند. یکی دیگر از علت‌های ما در بحث تعرفه‌گذاری این است که می‌خواهیم رابطه مالی بین بیمار و پزشک قطع شود که این مهم تنها از طریق بیمه کامل سراسری و پرداخت صحیح دولتی پزشکان انجام می‌شود.


رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در ادامه تصریح کرد: رئیس کل سازمان نظام پزشکی قصد دارد جلسه‌ای هماهنگ کند تا این مساله به وزیر بهداشت مطرح شود و سپس پیگیری‌های لازم با هماهنگی وزیر انجام شود.


وی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود تمام این اعتراضات تعرفه‌های اعلام شده از سوی هیات دولت در حال حاضر اجرا می‌شود، گفت: ما موافق کار غیرقانونی نیستیم و پزشکان موظف به اجرای تعرفه‌های تعیین شده‌ هستند اما در این میان اعتراضی انجام شده که ما درخواست اصلاح را داریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر